jureit

  • Det fungerar bra med 99:ans dämpare. Ska du handla Biltemadämparna så vill jag tipsa om att inte köpa de allra billigaste, för de kör vi med på vår 95:a och den upplever vi som lite ”träig” i fjädringen.

    99:an är ju en tyngre bil så fjädringen kommer bli lite hårdare.

  • Oktan har inget med effekt att göra. 95 eller 98 spelar ingen roll, det är samma mängd energi i dessa.

    Men 98 klarar av att tändningen ställs högre eller att man har en högre kompression. På så vis går det ta ur mer effekt om man kör med 98. Men att det ska märkas mellan olika tankningar på en standard V4… låt mig tvivla tills dess att jag…[Läs mer]

  • Undrar varför jag missat det? Vill minnas att jag letade efter det på Hedenhöstiden eller så.

    Nåväl. Då är det dags.

  • Letade genast reda på mitt gamla login. Så nu när jag har varit inloggad så får jag behålla det?

    Jag kan lugnt säga att jag hade varit inloggad betydligt mer om det fanns möjlighet att välja lösenord själv (eller det kanske man kan numer?). På så vis slapp man leta efter lösenordet varje gång man rensat datorn.

  • Nu måste jag oxå in och skriva lite i detta. Jag har svårt att förstå idén då det rent effektmässigt borde vara svårt att matcha boxersexan. Det är inte direkt svårt att skrämma upp den en hel del i effekt heller.

    Själv har jag åkt trimmad VW en gång i tiden så jag vet oxå vad bananvev innebär men det är ett VW-syndrom. Porsches sexa är r…[Läs mer]

  • Någon av motortidningarna testade rostskyddsmedel för något år sedan. Linolja visade upp ett ganska så mediokert resultat. Vill minnas att Biltemas rostskyddsolja hörde till de bättre.

    Jag har själv använt linolja till att rostskydda plåtdetaljer som ska förvaras inomhus och det fungerar bra. Däremot skulle jag aldrig använda den på en bil. Den o…[Läs mer]

  • Digitala foton kanske är lite lättare att manipulera?

    Skulle kunna gör fantastiska helrenoveringar på någon timma i Photoshop.

  • Ca 0,85 drar vår 95:a i Stockholmstrafiken (när den inte står i garaget som den gör nu).

    0,69 är personliga rekordet på långresa, med då gick det lugnt kan jag lova. Annars räknar jag ca 0,75 på långfärd.

    Motorn gicks igenom för ett par tusen mil sedan så den är fräsch + Solex 2-port.

  • jureit svarade på ämnet SAAB 600?! i forumet Allmänt 20 år, 1 månad sedan

    Jodå, fick en sådan ”över” i en bytesaffär i slutet på -80-talet. Hiskeligt dålig maskin men ack så kul!

    Växellåda, drivknutar och hjulager var under all kritik men motorn kunde man plåga precis hur mycket som helst. Finns en liten grusslinga i mina hemtrakter (någon mil från Stenstorparn) som man brukade dra ur sotet rejält ur bilarna och…[Läs mer]

  • jureit svarade på ämnet Vikter? i forumet 95/96 V4 20 år, 2 månader sedan

    Absolut effektivaste åtgärden i förhållande till insats måste vara att slänga ur motorn. Attan vad tung den är!

    Borde dessutom göra underverk för viktfördelningen. Rent teoretiskt borde vi då närma oss de så åtråvärda 50/50 med ovan nämnda tilltag.

  • GKG Reservdelar kunde ordna fram för något år sedan i alla fall. Jag har köpt en framskärm av dem och det var bra passform och så på den.

    Markvardsgatan 9 i Sthlm. Tel: 08-16 53 40

  • Ska villigt erkänna att jag har hoppat över herrarnas senare inlägg, orkar bara inte med sandlådan. Nu är vi där igen; mycket kunnande som dränks i retorik.

    Så med risk för att någon har nämnt det tidigare så vill jag lägga in min egen åsikt.

    Saabs tekniker var säkert duktiga på att välja utväxlingar på sin tid. Men tidernas förändras och vi ä…[Läs mer]

  • Med tanke på att vi 70 som allmän hastighetsgräns i vårt land så borde det även gälla på is. På en hyfsat kurvig bana så kan man ju t o m köra lagligt.

  • jureit svarade på ämnet V4 1700 i forumet 95/96 V4 20 år, 3 månader sedan

    Nu börjar jag oxå bli nyfiken när ni säger att det börjar bli ont om 1700:or på skrotarna.

    Var nämligen förbi och såg en snabbt i ögonvrån för ett tag sedan. Tyvärr har jag inga märkningar alls, såg bara att det var en V4:a och att den hade röda ventilkåpor med ”1.7” i vit skrift.

    Kanske är ide att åka tillbaka och ta en närmare titt alltså?

  • Nej, jag har aldrig påstått att någon av er skulle klara av att räkna ut det – och definitivt inte jag!

    Vad jag menade var bara att rent teoretiskt så går det att räkna ut i teorin vad som krävs.

  • Där får jag ge dig rätt fuling. För egentligen är det ju inte som det nämndes tidigare att om teori och praktik inte stämmer med varandra så är det praktik som gäller, för att om de inte stämmer så är det helt enkel teorin som är fel!

    Utan har man lyckats ta med alla parametrar i den teoretiska uträkningen så ska teorin stämma. That´s it!

    Men d…[Läs mer]

  • Jo det var väl ungefär det jag menade. Inte tusan åker alla dit för att slå rekord på något vis, utan det är väl snarare just för att det är kul som man håller på.

    Men nu drog den här diskussionen igång när det började funderas på om det verkligen skulle vara så svårt att knäcka dessa 190 km som satts tidigare. Och jag tror inte alls att det är…[Läs mer]

  • Sedan tillkommer att banan är belägen på ganska så hög höjd vilket gör att man räknar med en viss effektförlust och dessutom så är underlaget lite lurigt från år till år beroende på vädret. Vet att man får räkna med ett visst hjulspinn i högre hastigheter.

  • Jo det är väl där som problematiken kommer in med att åka saltsjösrace. Det är verkliga km/mph som räknas, inte vad som mätare visar eller så eftersom hastigheten klockas.

    Tror att fuling är i närheten av att analysera problemet – även om jag tycker att effekten är märkligt låg i sammanhanget utan att ha räknat på det närmare. Vet bara att det…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng