Molte

  • Får lägga upp en bild på den samlade skaran när jag kom hem efter resan. Kul att det är tolvårssteg mellan bilarna. Tre helt olika personligheter. Just nu är det riktigt skönt att åka runt i 9000, den är betydligt bekvämare än min andra sommarbil som tyvärr inte rullat mer än 10 mil denna sommar.

    Eftersom det gick så bra med bilen på semestern b…[Läs mer]

  • @9k94 wrote:

    @9k94 wrote:

    SRS systemet kan ej läsas ut eller raderas med ISAT eller Tech2. Är ett annat diagnosverktyg som har 3st knappar och en display.
    Kontakten finns bakom det stora facket i instrumentpanelen.

    mvh

    Angående din fråga om det är ett Special testinstrument för SRS.. 😉

    Tack för svaret men SRS är återställt sedan ett tag.

  • Ni som läst tidigare känner säkert till att jag gjorde en rejäl europaresa med min 96a för några år sedan. Då var det 7 länder och 570 mil som avverkades med mål på den franska Rivieran. I år köpte jag som sagt bilen som denna tråd handlar om, en T16 Sport för 2000;-. Efter ett sådant inköp vill man självklart göra ett eldprov för att se vad bil…[Läs mer]

  • Efter regn kommer solsken därför passade jag på att belöna mig med lite bankörning. Det var nog en engångsföreteelse, nog för att den går fint i kurvorna men det är inte samma racekänsla som att köra V4an. Bromsarna behövde lite motion och flyter på bättre nu.

    Förövrigt kul att det kommer fram folkoch pratar som känner till modellen.

    Bjuder…[Läs mer]

  • molte svarade på ämnet Stereo i forumet 9000 5 år, 5 månader sedan

    Hej!

    har du tur kan du hämta ut koden från saab. På spelaren står ett identifikationsnummer, i alla fall om det är Clarion som du borde kunna använda dig av.

    MVH

  • Det är lite lustigt att man valde att speca om dem för USA-marknaden. Varför inte ha en sportmodell med gemensamt spoilerpaket. Borde underlätta monteringsarbete, lager och utveckling. Som så ofta med saab så har man gärna en uppsjö med konfigurationer, skräckexampel är hur man valt att konfigurera bromssystemet på 9-5 för olika marknader..…[Läs mer]

  • Härligt att det blir lite liv i tråden igen. Kommer börja följa den som nyfrälst 9000-entusiast.

    Ska du jaga BMW så får det vara av nyare modell än 1991 om du ska ge dem en chans. :race
    Blev ganska förvånad över vilket drag det blev i bilen när jag fick justerat in GLT ordentligt.
    Lånade ut min till pappa när jag hälsade på i helgen. Min är…[Läs mer]

  • hm jag vet inte, det är om du sålde en komplett NOS anläggning till Lars. Väldigt nöjd med ljudkvaliten från systemet, sen är det riktigt läckert med equalizerns staplar som illustrerar frekvenserna.

    Jag har sett din bil Daniel både på garaget och här, den är riktigt snygg! Det är en bit tills jag har nått samma fina skick.
    Det blev en polering i…[Läs mer]

  • molte svarade på ämnet Clarion 1991 i forumet 9000 5 år, 5 månader sedan

    Det har löst sig, tack annars! Nu är hela stereon inkopplad och fungerar fint. Det som önskas skulle i så fall vara en komplett CD-spelare med korg och kablage för att kunna spela lite skivor på långturerna.

  • Nytt besök på den auktoriserade sasbverkstaden resulterade i släckt SRS! Kändes riktigt skönt att få släckt lampan och få bekräftat att det inte finns något fel i systemet.
    Dock måste jag få gnälla lite till, 650;- är inte rimliga pengar för att koppla upp sig. Omedelbar pay back på deras felkodsavläsare.

    Inte heller ville man börja med att ko…[Läs mer]

  • Vilken puts du har, var snyggt med CS-spoilern under stötfångaren. Det är tyvärr inte min på bilderna så jag har en bit kvar tills min blir underbar.
    Jag tror jag har sett hans bil på garaget. Välutrustad bil från Luxenburg har jag för mig.

    Ingen som känner till information om modellen eller vet något intressant om klarlacken?

  • GLT ligger stabilt över hela registret.

    T2531 benämns turbon som på de flesta 9000, men sitter det inte ett GT2531 aggregat på 91;orna och vad skiljer dem åt i så fall?

    MVH

  • Då åker jag väl på registreringsbesiktning också? Förra ägarna besiktigade den och fick en 2a så jag lär inte komma igenom så enkelt. Annars finns relä med fördröjning men gillar inte att fuska, dessutom är det roliga med bilen att den har allt man kunde få.

    En rolig parentes är kommentaren i instruktionsboken för ljudsystemet gällande hur man…[Läs mer]

  • SRS-lampan fortsätter att håna mig med sitt blinkande…
    På 9000 med den tidiga karossen verkar det vara ett specialinstrument som krävs för att koppla upp sig mot SRS-systemet.

    Jag har två kontakter under passagerstolen, en svart till motorstyrsystemet och en grön som jag antar är till ABS?
    I mittkonsolen sitter det en kontakt som det står ”T…[Läs mer]

  • Långt till allt och det mesta håller stängt efter klockan 16:00. På helgen kan man glömma att få tag på något om det inte säljs på ICA… Tyvärr är det nästan så illa här uppe.

    Nja inte en bil till, inte innan denna är klar i alla fall. Men visst har du Super Aero på din? De jag ska ha är den äldre modellen med polerad kant och mörkgrått centrum.…[Läs mer]

  • Det var för lågt GLT, jag behövde höja GLT till ca 0,5 bar för att APC skulle börja justera som det ska.

  • Sedan ett och ett halvt år tillbaks har jag bott i Oskarshamn. I Åstorp finns en duktig saabmek som man kan rådfråga en del om, han kommer från början från Mönsterås mitt mellan Kalmar och Oskarshamn men är sedan länge nerflyttad till Åstorp. När jag berättade för honom vart jag skulle flytta fick jag svaret, mitt in i ”Dödens triangel”. Karl…[Läs mer]

  • Nu fungerar även laddtrycket som det ska. Antagligen visar min graderade mätare lite för lite. Efter att jag justerade upp GLT ytterligare till strax över 0,5 bar enligt mätaren så blev det en helt annan bil.

    Nu är laddtrycket uppe och svänger på 1,2 och ligger stabilt på 1,1 bar till strax över 3000 rpm sedan sänks det till 0,9 bar och det går…[Läs mer]

  • Problemet är löst.

  • Efter tätt insug så misständer den inte längre. Nya genomföringar i insuget och ventilkåpan. Det som är fel med gången nu är att laddtrycket svajar mellan 0,7-0,8 upp till 3000 rpm sen sjunker det till ca 0,6.
    Check engine lyser inte så därför misstänker jag inget läckage.
    Har testat upprepad acceleration frånn 2000-4000 rpm för att adaptera ut…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng