pelle s

  • Dum fråga, jag vet, men du har väl kollat oljenivån?

    Pelle

  • Det där med grundmallar är besvärligt eftersom det skiljer ganska mycket på olika motorer beroende på filning, kompression etc.
    Det är ju ett välkänt problem med Solex 44 PII att den blöter ner motorn, bränsletrycksregulator, möjlighet att stänga av bränslepumpen och kanske också ett högre tomgångsvarv (jag har tomgången på 1800 – 2000 rpm, det l…[Läs mer]

  • pelle s svarade på ämnet Halda i forumet SSR 7 år sedan

    JIGE AB i Leksand kanske du menar? De reparera alla tänkbara bilinstrument men jag vet inte om de håller på med Halda.

  • pelle s svarade på ämnet fälgar 4/114,3 i forumet Allmänt 7 år sedan

    Dicst: Bakskärmarna på 93:an ser lite speciella ut… Skulle de verkligen avslöjas redan? 😯 😀

  • Läs mitt svar igen…

    @Pelle S wrote:

    Nej, om lampan lyser hela tiden är det inte kortslutning utan avbrott. Det kan bero på att brytarkontakterna aldrig går ihop, är kraftigt oxiderade eller att brytaren inte har kontakt med jord.
    Har du bytt brytarkontakter?

    Mvh
    Pelle

  • Nej, om lampan lyser hela tiden är det inte kortslutning utan avbrott. Det kan bero på att brytarkontakterna aldrig går ihop, är kraftigt oxiderade eller att brytaren inte har kontakt med jord.
    Har du bytt brytarkontakter?

    Mvh
    Pelle

  • pelle s svarade på ämnet Törstig V4 i forumet 95/96 V4 7 år, 1 månad sedan

    Det skiljer ingenting i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan. Det som skiljer är knackkänsligheten. 95 oktan knackar alltså lättare än 98. Du har förmodligen felställd tändning, sotiga förbränningsrum, för hög kompression eller något annat problemsom gör att motorn knackar på höga varv och förlorar effekt när du kör på 95 oktan.

  • Ja, eller kortslutning i fördelaren, t ex om man fått kontakt med godset på fel sida av brytaren. Men då borde man inte få gnista när man håller ett stift mot motorblocket.

  • Du måste ju ha ställt tändningen helt fel…
    Börja om från början, ställ mittencylindern i topp, kontrollera genom tändstifthålet, man kan inte lita på märket i remskivan.
    Kontrollera att du har fördelaren vriden rätt, att rotorn står mot den tändkabel som går till mittencylindern. vrid fördelaren åt rätt håll, så att brytaren precis öppnar. Läs n…[Läs mer]

  • Har du kollat brytaravståndet? Det verkar ju som om brytaren inte öppnar.

    Mvh
    Pelle

  • pelle s svarade på ämnet Skivbromsar i forumet 95/96 TT 7 år, 1 månad sedan

    Hej!

    Det finns otroligt mycket skrivet om detta… Använd gärna sökfunktionen i både nya och gamla forat.

    Mina erfarenheter och åsikter:

    V4 skivbromsar tillsamans med enkelkretssystem på en 63:a, Något bättre nyp i bromsarna men framförallt tar bromsen inte slut lika fort vid upprepade hårda inbromsningar.
    För att konvertera 1964 eller äldr…[Läs mer]

  • pelle s svarade på ämnet chassinummer i forumet 92/93 7 år, 3 månader sedan

    @Fredrik.A. wrote:

    Ska se om jag kan få tag i papper på den, problemet med den är ju att den saknar skylltar, så det måste ju tas via chassinummret!

    @Fredrik.A. wrote:

    Har ju inte gjort någon ursprungskontroll än, men jag har ju länsarkivpappret! Men man får nog låv att va lite velig i sån här knepiga fall!! 😉

    Vet inte riktigt om jag förstår det…[Läs mer]

  • pelle s svarade på ämnet chassinummer i forumet 92/93 7 år, 3 månader sedan

    Men hallå!
    Du renoverar en 50:a med delar från en 53:a. Karossen kommer att överrensstämma med 1950 års modell så jag förstår inte problemet? Finns 50:an inte i registret eller? Då måste du göra en ursprungskontroll. Annars är det ju bara att åka dit. Det vore väl konstigare att komma med en 50 års kaross som är registrerad som en 53:a?!
    De är in…[Läs mer]

  • pelle s svarade på ämnet chassinummer i forumet 92/93 7 år, 3 månader sedan

    Min 96 -61:a har inget chassienummer instansat i karossen och inget karossnummer, bara brickan i motorrummet.
    Kan du inte bara spackla över nummret i A-stolpen?

  • Observera att man måste borra igenom den nedre delen av rattstången som består av ett fyrkantsrör där tutledningen skall titta ut igen under rattlagerbocken.

  • pelle s svarade på ämnet chassinummer i forumet 92/93 7 år, 3 månader sedan

    Chassienummer instansat i karossen finns inte på saabarna före 1962 (eller var det -63?) så att stansa in något på eget bevåg kanske inte är den bästa lösningen…
    Vilket karossnummer har du i A-stolpen då? -50:ans eller -53:ans?
    Har du rätt nummer på skylten i motorrummet borde det räcka? Det räcker ju i alla fall för alla andra gammelsaabägare.

  • Vilka dimensioner har du på rör och dämpare?

  • Halloj!

    Använd gärna sökfunktionen först när du undrar över något. 😉

    Jag citerar mig själv från den här tråden:
    ”Den ihopskjutbara rattstången kom -70 tror jag och den är genomborrad för tutkabeln precis som TT. 71 är inte helt genomborrad men kan användas om du borrar de sista centimetrarna från centrumhålet. Nyare saknar centrumhål.”

    Mvh
    Pelle S

  • Ha! Jag stod och beundrade bilen på Herrhagen igår!

    P

  • Det händer inte så mycket med bilen men viktiga bitar verkar falla på plats, tack vare hjälpsamma kamrater.
    Men jag har i alla fall fått min bakaxel blästrad och målad.


    Det känns bra att ha en kartong med nya bromsdelar stående på biltaket inför mörka höstkvällar i garaget!

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng