s900t

  • @Torbo wrote:

    Tja.

    Har lite frågor kring stötdämpare osv..

    1. Hur stor skillnad blir det med sportdämpare och sportfjädrar?
    Märks det av vid exempelvis motorvägskörning? Eller är det först vid småvägarna som man känner av att det är skillnad?

    2. Vad händer om man bara byter dämparna, men låter fjädrarna vara original eller tvärtom?
    Om du fi…

    [Läs mer]

  • Hehe…. Har nu vart och hämtat bilen… Herreguuuuuud kan ju tro det är en ny bil jag fått tillbaks, sitter ju som en smäck/strykjärn på vägen nu, om man nu räknar på att det är vinter, halt & inte trycker på alldeles för mycket, vilket var lite svårt att hålla sej ifrån, när man inte kunnat göra det på länge. Typ glidit runt (bokstavligt talat…[Läs mer]

  • Jepp han brukar göra bra jobb så hoppas det blir bra detta med o att det löser sej, det är en sån där gammal ”saab-räv” som kan både dom gamla & nya saab innan & utantill, jag bor ju i Trollhättan så det finns ju ett par st att välja på som tur är 😉

    Så jag tycker det är ett bra pris, nu när jag precis har flyttat och inte längre har tillgång til…[Läs mer]

  • Ja precis, BP borde ju sett, för det här är ju inget som blivit så rötet på 2-3 månader, fasen kunde ju verkligen gått åt skogen som sagt…

    Men snacka med verkstads gubben & tror jag fick ett hyffsat bra pris (?) iallfall om man inte har tillgång till svets eller orkar göra jobbet själv. För svetsning, plåtar o det, sedan fixar han iväg den till…[Läs mer]

  • Hmm var på verkstan idag & kolla upp framvagnen innan framvagnsinställning & gissa vad dom hitta, jo det var OG900:as Akilleshäl som var åt skogen på ena sidan & ni kan ju säkert lista ut vad jag pratar om då, länkarmsinfästningen… Inte konstigt att bilen betet sej som den gort 😥

  • @Turbocab wrote:

    Om du med ena ögat kan se att hjulen står tokigt så har du problem med väghållningen, det kan jag garantera. Du behöver nog göra en hjulinställning. Camber ställs ju med i-läggsplattor i hjulhusen på dessa bilar, det är väl svårt som fan när motorn är i. Men styrvinkeln går ju ställa. Dåliga bussningar kan glappa och ge fenomen ock…

    [Läs mer]

  • Mjo, av det lilla jag kan så har jag testat det du skrev här ovan & det verkar inte vara något fel, förutom att….bussningarna på dämparna ser inte allt för fräsha ut, går säkert att smula isönder om man vill.. 😉

    Men kan det verkligen ge sån symtom ifall dom är dåliga? Ioförsej så har jag samtidigt hört ett ”klonkande” ljud när jag kör på o…[Läs mer]

  • @Anderslindh wrote:

    Jag upplevde samma spårighet när jag satte på mina breda sommardäck (205) medan det inte finns alls på mina vinterdäck (185). Enda slutsatsen jag kan dra är framvagnsinställningen och tänkte göra en med sommardäcken till våren och se om det löser sig.
    Kom det samtidigt som du bytte till vinterdäck och dessa har annan dimensi…

    [Läs mer]

  • s900t svarade på ämnet Vinterdäck i forumet OG900 12 år, 3 månader sedan

    Brukar köra 185/65-15, funkar helt ok.

  • @herrsiba wrote:

    @M.broberg wrote:

    enda som suger riktigt hårt är att dom aldrig tillverkades i talladegarött. Förbannat snyggt.

    :mrgreen:

    Såå läckert, vill haaa den röda färgen på min 😯

    Jo är föresten klar med stötfångaren, det blev som Broberg gort med sin på bilden här ovan, annars hade inte regskylten synts så bra. Och tröttnar man…[Läs mer]

  • @plankan wrote:

    @S900T wrote:

    Hmm, skit också…tror inte jag har något särskilt bra för att göra hål/kapa med i aluminum….

    Kan man använda vinkelslipen tro? Har bara vanliga kapskivor hemma, kanske inte funkar så bra med det? Eller kanske någon har nåt tips?

    Kanske lite dum fråga –
    men är det trubben du vill göra detta på 😕

    [Läs mer]

  • Hmm, skit också…tror inte jag har något särskilt bra för att göra hål/kapa med i aluminum….

    Kan man använda vinkelslipen tro? Har bara vanliga kapskivor hemma, kanske inte funkar så bra med det? Eller kanske någon har nåt tips?

  • @turbo_peter wrote:

    Personligen tycker jag det är snyggare om man hålsågar ca fem hål på rad istället för ett stort hål!

    Där sa du nåt, ser nog bättre ut, så det blir några hål istället 🙂

  • @turbo_peter wrote:

    Bör vara lagligt tror ja. Känner fler som gjort så och besiktat!
    Dock lär du fortfarande ha regskylten synligt. Vet att motståndsmakten kan bli griniga om man har skylten i framrutan!
    Men ska man köra t.ex bana är det ju skit det samma 😉

    Hehe ok, jo nummerplåten vet jag är viktig, tänkte sätta den under där vid ’läppen’ .…[Läs mer]

  • s900t svarade på ämnet Jalusi i forumet OG900 12 år, 3 månader sedan

    Har nu fått tag på en ”hönstrapp” & original saab var det till på köpet, blev kanonsnyggt om man nu gillar såna här grejjer till sin gamla 80-tals saab 😎

  • @Anderslindh wrote:

    Sålänge inte W-slangen (tror jag) lossnar på magnetventilen ute i motorrummet (på kylarbryggan precis framför fördelaren) är det ingen fara. Tryckvaktens uppgift är att hindra skenladd ifall den slangen lossnar 🙂

    Jepp för just den slangen som du pratar om, kopplade jag loss en gång för att kolla nått (var i början när jag prec…[Läs mer]

  • Hmm, kunde inte hålla mej/vänta på svar, så jag har precis varit ute & provkört bilen en ”liten” tur….. 😈 o herrre jösses vad den går nu, känns som den går helt rent mot förut eller vad man ska säjja & laddet dippar inte en millimeter, laddar stabilt 1 bar nu, förut kunde den hoppa lite upp o ner. 😀

    Så slangen eller tryckvakten…[Läs mer]

  • Hehe ok, men det går att köra så utan att oroa sej för nått särskilt? Har ju bara skruvat lite i APC’n så att den laddar runt 1 bar..

    För nu har jag kopplat ihop dom två slangarna, men låtit kontakterna sitta kvar på tryckgivarn, inte minsta pys hörs nu i bilen..

    Tog loss slangarna och testade att blåsa i ena och höll för andra på tryckvakten…[Läs mer]

  • @M.broberg wrote:

    Tryckvakten är NC eller normal closed, med andra ord är den konstant stängd tills trycket blir för stort och då bryter den kontakten till bränslepumpen. Kopplar du bara bort slangen och låter tryckvakten vara med kablarna som den åär nu kommer inget hända. Ska du däremot ta bort tryckvakten måste du koppla ihop kablarna.

    [Läs mer]

  • @Otfors wrote:

    Hej!

    Tryckvakten kan pysa om den är sönder. Min gjorde det. Jag skulle nog tro att det är den. Att felsöka i det området utan att ta bort knäskyddet är nog svårt. 🙂 Det är bökigt även när knäskyddet är borta. Byt tryckvakten eller koppla förbi den. Då ska du se att APC-mätaren visar ett högre tryck också.

    Jo ska nog ut nu och ta b…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng