slattabjornen

  • Vad gemene man/kvinna ofta inte tänker på, är att även en en gång öppnad flaska bromsvätska på hyllan i garaget absorberar vatten. Har den en åtskruvad kork så suger vätskan visserligen inte i sig lika mycket fukt som den skulle gjort i ett bromssystem, som ju har luftningshål i ”kapsylen” för att undvika vacuum.
    Men jag har faktiskt mätt i ”slat…[Läs mer]

  • @Janne Hagnell wrote:

    V4:ans kylsystem är såpass klent att det räcker med ganska små fel för att dina problem ska uppstå. Att se till att alla grejer är fräscha och inte igensatta är mao viktigt. Jämför med vår 9000 där större delen av kylarelementen helt försvunnit, den kylde alldeles utmärkt ändå.
    Vill du sedan gå steget längre kan du uppg…

    [Läs mer]

  • @Janne Hagnell wrote:

    Om jag inte minns fel köptes Autobianchi upp av Fiatkoncernen och blev en Lancia, dock med A:et för Autobianchi som kvarleva (Autobianchi 112 => Lancia A112).
    Fiat har med åren blivit lika bra i den tvivelaktiga grenen Badge Engineering som en gång i tiden engelsmännen. Jag säger bara Fiat Freemont…

    Och nu hör man i radion…[Läs mer]

  • @JohnA wrote:

    Hmmm, helsoffa i framsätet på 96:an

    Ha ha. Det skulle se ut det. Alla framsätet skapta som sugrör då. Och parkeringsbromsen placerad till vänster om förarstolen som på de där bilarna med bakhjulsdrift från Göteborg.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

  • @Rickard735 wrote:

    Som gammal glasmästare så har jag aldrig sett att Saab hade en CG ruta
    utan det jag kommer ihåg från vara kataloger från glasleverantören Pilkington så fanns det G. GB. C.och BzB.

    Stämmer nog bra det. När vi Saabmeckar på jobbet ville ”hotta” med solskydd i vindrutan på 70-talet så kom ”Lasse Glasis” med GB ruta. Det var vad som…[Läs mer]

  • Vad jag minns plockade vi inte ur kylaren då vi bytte strålkastartorkarmotorn.
    Man lossade på M6 skruven som låser armen till motorn. Man kom åt om grillen var borta, alt, det rektangulära hålet under. Skruva därefter av muttern, (9/16″ el.14), skruva sedan loss stjärnskruven vid torkarmotorns fästöra mot kylfläktmotorn.

    Sent from my GT-I9305 us…[Läs mer]

  • Lyckans ost som har en 99 med en Triumph ”en komma grå” under boetten. Var rädd om den. Det finns inga andra raka fyror från den tiden som går så silkeslent. Jfr den med Saabs 2liters B-motor som i jämförelse ruskar som en lastbilsmotor. (Men så byggdes den vid Scania).

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

  • @Melwin wrote:

    Nej!

    Från 85 passar dom inte, då hamnade dom under insugsröret. Men H motor 81 t.om 84 har samma infästning som B motor från och med 75. 74 o tidigare hade annorlunda bakre fäste, som satt i avtappningspluggen för kylvatten. Så en startmotor från 74 el.tidigare måste begåvas med bakre fäste från 75 el nyare.

    Sent from my GT-I9305…[Läs mer]

  • Om jag inte minns helt galet, så finns det väl en + plint på höger (?) innerskärm kolla anslutningar där. Byt gärna kabelskorna men inte till de gula Abikoskorna man finner i plastpåse på OK. Det finns originalliknande på bildelsfirmorna.

    När du mäter mellan + och minus på batteriet föreslår jag att du tar en nål och sticker igenom isolerin…[Läs mer]

  • Mja? Det är inte så svårt att ta loss plåten på torpedväggen. Dessutom slipper man rikta den när man är klar med jobbet. Och friare sikt är guld värt.

    Men??? Varför sätta i en begagnad värmeväxlare. Det finns ju hela kit att köpa nya, med tätningar, o-ringar och hela pallebajen för inte så stora pengar. Fundera också på att dit med ny fläktmot…[Läs mer]

  • 3 cyl i en Saab? Som 2-takt absolut, men som 4-takt, nja. Med tanke på ljudet alltså. En 3 cyl fyrtakt låter ju så udda, nästan som dom där mopedbilarna med Yanmardislar.Inte alls den trevliga sången från en 3 pipig 2-taktare eller det mulliga dunket från en V4.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

  • Du får lossa värmekanalen som går till baksätet och skjuta den åt sidan för att komma åt skruven för motorfästet. -Har jag för mig. Det är nog 30 år sedan jag senast lyfte ur växellåda ur en 95/96.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

  • Nej, nån klämma finns inte på övre rattstången. Däremot ett klämförband.
    Den övre rattstången, den som sitter i rattlagerbocken, består av 2 delar. Ett rör, som ratten sitter på och en solid axel som sitter i den övre knuten på nedre rattaxeln.
    Röret sitter alltså med en klämpassning på den solida axeln. Den klämpassningen släppte ganska ofta…[Läs mer]

  • Hitta en 1700cc motor alternativt byta vevaxel och kolvar/stakar. På med förgasare och insug från 95/96 med 2 portare och ett 2-tumssystem. Du bör närma dig 90 hästar då. Saab sålde ju en jubileumsmodell 1975 som var bestyckad på det viset och reggad med 90 hk. Jag är dock lite osäker på om det satt standardkam eller en lätt vässad/optim…[Läs mer]

  • @andreas1 wrote:

    Vad jag fick reda på idag av en gammal saabmek är att det är en hastighetsgivare.
    Pulsen från den ska gå till tillskottsbränsle.
    Med en givare på gasspjället
    Tanken är att extrabränsle ska kyla motorn i högre hastighet ..
    Hur väl det stämmer vet jag ej samt om funktionen är samma på en förgasare.

    Den klump som gör att gasen släppe…

    [Läs mer]

  • @lsoderlund wrote:

    Hårda bud i Mellerud.

    Fuelrailet ser lite hemmasnickrad ut.

    Det var ingen som blev förvånad om dom lyfte på huven på en 99LE vid den tiden.
    Så där såg det ut på alla samtida bilmärken som hade insprutning från Bosch.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng