Simons 2" avgassystem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Simons 2" avgassystem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Simons 2" avgassystem

  • Författare
    Inlägg
    • april 4, 2017 at 21:08 #428861

      Hej alla Saab-vänner!
      Har en fråga som jag ställt tidigare i detta forum (för något år sedan) om hur jag anpassar ett Simons 2″ avgassystem till Saab 96, till montering på en Saab 95 -78. Fick svar förra gången , men kan inte hitta detta , har letat och sökt, men utan framgång. Nu har det äntligen blivit köpt ett avgassystem, så nu vore det kanon med lite råd ang. ev. skarvning / förlängning.
      Kan man bara hänga dit systemet och skarva i en bit efter dämparen mitt under bilen? Hamnar bakre burken rätt då? Har någon tips om exakt mått på skarvbit och exakt var man sätter den, vore det ju kanon! Det blir inga problem i och med att 96:an och 95:an har samma hjulbas, enligt vad jag läst mig till ? Blir det fel i böjen vid bakaxeln , och / eller att bakre dämparen hamnar för “långt in/ut” under bilen?
      Undrar också om “hålen” i motorrums-golvet behöver modifieras eller om 2″ systemet passar / går plats i dessa? Passar anslutningarna på grenrören utan problem? Många frågor blev det , men ibland är det ju bättre (kanske alltid) att fråga innan man börjar meka 🙂
      Finns det något annat man behöver tänka på , vid denna montering, så tar jag gärna emot tips och råd om det också !

        april 4, 2017 at 21:30 #428862

        På min 96:a funkade det bra med originalhålen i motorrumsgolvet. Skarvningen på längden borde väl göras efter sista ljuddämparen, för det är väl reservhjulsbaljan som är längre på 95:an? Vad jag sett behöver rörlängden från motorn till bakre ljuddämparen vara ganska exakt på centimetern för att gummiringarna vid bakhjulet ska funka rätt.

          april 4, 2017 at 21:35 #428863

          För övrigt har jag ständiga problem med att “trumpeterna”/flänsarna i grenrörets början spricker sönder. När jag bytte till (ett väl begagnat) Simons rallysystem konstaterade jag att det åtminstone är betydligt tåligare mot rost än original. Det höll också lite längre, men till sist så sprack det lika förbannat i ena trumpetflänsen/klämfästet. Ganska trist när en så liten skada gör hela grenröret oanvändbart.

          Brukar detta gå att svetsa? Bör det isf efterglödgas? Finns något annat trick att få flänstrumpeterna att hålla länge? Det blir ganska många mil för mig då bilen åtminstone sommartid går som familjens vardagsbil.

            april 4, 2017 at 21:37 #428864

            Har monterat ett Simons på en 75b som ju har gummikofångare.
            Det passar direkt på motorn och i hålen på karossen, bakre dämparen passar bra i orginalfästet men jag fick kapa lite i plåten där röret går ut
            längst bak. När jag monterade skarvade jag bakom långa dämparen, men nu har jag satt ett böjligt rör från biltema längst fram istället och flyttat långa dämparen bakåt, böjliga röret tar bort en del ljud i bilen. Mats

              april 5, 2017 at 09:07 #428872

              Ok , då har jag lite att gå efter vid monteringen . Tack för tipsen !!

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.