Innovationer

Saabs innovationer genom tiderna

Uppdaterad: 2008.04.10

1947

Saab 92 introduceras
med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida.
Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som de nästan samtliga
biltillverkare sedan anammat.


1962
Säkerhetsbälte
som standardutrustning. Saab var bland de första biltillverkarna som införde
säkerhetsbälten som standard.

1963
Dubbla
diagonaldelade bromssystem. Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken
att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå
sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller

1969
Ljusautomatik. En
viktig säkerhetsdetalj, eftersom olycksrisken minimeras
då man kör med huvudljuset på under dagtid.
Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms
samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga
knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.

1971
Strålkastartorkare
och spolare. Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus
med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna
för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.

1971
Kraftabsorberande,
självreparerande stötfångare.
Med en självreparerande
stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h
utan att karossen behöver repareras.

1972
Eluppvärmda
säten för komfort och hälsa under vintern.
Sidokrockskydd med skyddsbalkar infördes. Saab var först med att placera förstärkta
skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.

1976
Lambda-sond
och trevägskatalysator. Saab var en av de första biltillverkarna
som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.

Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.

1978

Deformerbar
rattstång. Styrstången i en Saab är konstruerad för att
minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.

Elektrostatiskt kupéluftfilter. Ett elektrostatiskt kupéluftfilter
rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst
för allergiker.

1980
Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.

1981
Vidvinkel
i ytterbackspeglar minimerar den döda vinkeln.

1982
Asbestfria
bromsbelägg. Saab var sannolikt först med att använda
de asbestfria material i bromsbeläggen.

1985
Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.

1991
Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.

Lättrycksturbo. Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken
även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper
och förbättrad omkörningskapacitet.

Freonfri luftkonditionering Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.


1993
Saab
Safeseat är ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer
inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.

Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.

1995
Saab Ecopower. Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.

1997
Saab
Active Head Restraint (SAHR) Saab var först i världen med att införa
ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.
Electronic Brake force Distribution (EBD) Ett system som automatiskt fördelar
bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.
Ventilerade stolar. Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde
levereras med ventilerade säten.

2000
Saab
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för
kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.