Saab 900

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 900

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 21, 2004 at 19:20 #11962

      Jag tycker att Saab 900 borde få finnas med här på Saabklubben. Det börjar bli färre och färre av dem idag. Jag tycker nästa inte att jag ser ngra alls. Det börjar bli en raritet tycker jag. Eller vad säger ni andra??

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        mars 22, 2004 at 09:13 #83447

        Jag tror anledningen till det är dels att man riskerar få en del NG900 på köpet och det vill man ju inte. Sedan är 900an egentligen för ny för att vara historisk. Det är ju redan problem att få uppmärksammhet för 99:an.

        Annars finns ju 900 klubben.

          mars 22, 2004 at 12:25 #83448

          Det är för tidigt ännu, tycker jag. Runt 2010 vore lämpligare, alltså efter att de första 900:orna börjat bli veteraner. Då med en begränsning till OG900 (’79-’93) eller kanske till och med bara -’86 (plattfronten).

          Så tycker jag

          Tills dess får min 900GL vänta under skynke tills det inte längre är tabu att fixa iordning den

          [image]http://w1.660.telia.com/~u66017657/DSC00241-s.JPG[/image]

          /William

            mars 22, 2004 at 16:40 #83449

            Själsmässigt finns det mycket gemensamt med 99.
            För eller senare har klassiska 900:an en given plats i klubben. Jag avhåller mig från exakta tidsgränser eller årsmodellsgränser. Men klubben sparar idag undan en hel del 900-delar med sikte på framtiden innan det är försent.

            Min personliga uppfattning är att om man skall man ta in en ny modell skall man kunna svara upp mot de krav de medlemmar ställer. Det är en sak att säga att vi tar emot “den och den” modellen. En annan sak är att kunna ge support och service för ägare av “den och den” modellen. Då menar jag lite mer än att bara tillhandhålla ett diskussionsforum eller samla några bilar till en träff.

            Jag ser tex en viss skillnad i vad en medlem som bruksar ett fordon kan ställa för krav mot tex en som bara finåker. Klubbens inriktning är som bekant mer åt hobbyhållet.

            Personligen håller jag 900:an mycket, mycket högt, och modellen har betytt oerhört mycket för Saab både identitetsmässigt och ekonomiskt.

              Anonym
              mars 23, 2004 at 13:20 #83450

              Hade en gång i tiden en -88 Saab 900 i Jubileum.
              Vill minnas att det också fanns en 900 Aero i jubileums skrud, liksom det tio år senare fanns en 9000 CSE med jubileumsgodis.

              Fanns det jubileumsmodller av ex. vis 99:an och 95/96:orna också?

              Tyvärr krockade jag ordentligt med 900:an, voltade två varv, annars kunde nog den ha platsat om sisådär 10-20 år.
              Med extrautrustning som skinn, farthållare, lucka och den fin-fina grafitgrå lacken hade den vari en given samlarvagn om ett par år.

                mars 23, 2004 at 14:31 #83451

                Ett par volter ska väl en Saab klara!

                  mars 23, 2004 at 14:36 #83452

                  96:orna har haft åtminstone två jubileumsmodeller. Dels den silvergråa årsmodell 1975 och dels den metallicblåa av 1980 årsmodell.
                  ///Harald

                    mars 24, 2004 at 18:53 #83453

                    Jag antar att du fortfarande kör saab efter en sådan olycka. Själv har jag aldrig smält förut. Men under min värnplikt så fick vi order om att köra över en Saab 900 sedan under en övning. Blev väldigt ledsen inombords och vill inte göra det. Men det blev då ändå. Rammade Saaben med min Pansarterräng bil som vägde 30 ton. Saaben klarade sig hyfsat bra, det startade till och med… Just därför kör Saab, för jag vet att de håller och att de är väldigt säkra. Sen så är det ju bara ett plus att de är vackra och har bra prestanda..

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      mars 24, 2004 at 20:32 #83454

                      När jag gjorde lumpen släppte de en akvamarinblå 900 Turbo -79 från en kran för att simulera frontalkrock…en med originalstripesen kvar och klart renoveringsbar. Jag vände mig bort förstås…barbarer. De vågade förstås inte släppa en 11-bil, för ingen hade velat köra dem sen då ratten suttit i höjd med bakhjulen efter den smällen.

                      Mvh Petter

                        mars 24, 2004 at 21:26 #83455

                        citera:


                        Jag tycker nästa inte att jag ser ngra alls. Det börjar bli en raritet tycker jag. Eller vad säger ni andra??


                        Ehhh… Var letar du då om jag får fråga? Jag ser massor av dem fortfarande. :confused:

                        Men det är helt klart en fulländad bil. I mitt tycke den bästa som Saab har byggt.

                          mars 25, 2004 at 14:43 #83456

                          Hej. Håller med om att 900:an snart borde tillhöra klassikerna (fast det gör de väl redan). Eftersom årsmodellspannet är så stort kanske en rullande “gräns” kunde vara okej? Å andra sidan finns ju redan utrymmet på dessa sidor för 900:or, så det kanske räcker så länge.
                          Det verkar ju vara ganska svårt att hitta 900 EMS/GLE/Turbosar från 79-80 i originalskick, jag ser nästan aldrig några sådana i annonser eller på vägen. Möjligen ser man någon pensionärskörd GL ibland, helt ok det också förstås. Detta har vi ju också kunnat följa genom Samuels jakt efter en 3-dörrars -79:a Turbo under köpes på dessa sidor. Hade jag inte redan en 99:a Turbo -78 projekt stående hade min jakt också varit i full gång.
                          Skulle vara kul att se någon välbevarad 79-80:a 900 på ngn träff i sommar!

                          Mvh Johan

                            mars 25, 2004 at 18:30 #83457

                            900:an är en epok som saab nog aldrig mer kommer att uppnå tror jag.. Marknadsförningen gick spelade på kännslor och tillhörighet. Kommer ni ihåg den slogan som löd “Saab av personliga skäl”

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              mars 26, 2004 at 14:58 #83458

                              Idag är det bemärkelsedag för 900:an:

                              Sista klassiska Saab 900:an tillverkas i Trollhättan 1993. Chassinummer 904974.

                              Hipp hipp hurraa

                                Anonym
                                mars 29, 2004 at 10:59 #83459

                                Ja, jag kör Saab efter den smällen.
                                Fantastiskt att alla dörrar gick att öppna och stänga med sama enkla handlag och samma klang i dörren, t.o.m. takluckan funkade fint efter smällen.

                                Då var det inget snack, köpte en CS istället.

                                  mars 29, 2004 at 16:07 #83460

                                  Fick förresten att tips om att om man har Playstation 2 ska man kolla in The Getaway där man kan köra en OG900. En svart combi-coupé med lilla vingen.

                                  [image]http://www.thegetaway.co.uk/img/car05_lg.gif[/image]

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.