Hej på er!
Läste detta på http://www.mbsca.com/ , (man kanske inte behöver enbart gilla SAAB, de finns andra Bilar också ).
ET, eller inpressning som det även heter är skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan.
Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.
Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, och delar med 2.
Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum.
Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt.
Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.
I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET.
Exempel bredden 7,5″ (190,5mm) = fälgbanans centrum blir 95,25mm.
Man lägger fälgen på ett rakt golv med rätsidan(utsidan) neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant.
Exempel = 130,25mm.
För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum.
130,25mm – 95,25mm=35mm. = ET35
// Christer