Innan du köper bil

Detta är en allmän beskrivning över vad du behöver veta när du är på väg att köpa en bil. Informationen är huvudsakligen till för dig som inte har hållit på med bilar så länge. På respektive sida för Saab 92/93, 95/96 och Saab 99, hittar du fler specifika tips för modellen.

Allmänt

  • Förbered dig genom att ta med arbetskläder, magnet, ficklampa, en smal mejsel och en gärna magnet att undersöka rost med.
  • Att ha något att ligga på är bra att ha med sig.
  • Kontrollera helst bilen ute i dagsljus, helst inte i ett trångt eller mörkt garage.
  • Försök att bilda dig helhetsbild genom att betrakta bilen runt om på avstånd.
  • Om du köper en delrenoverad och kanske till och med demonterad bil, tänk då på att det kan bli svårt och dyrt att ta reda på de delar som säkert saknas, trots att säljaren säger att bilen är komplett.
  • Kontrollera med Bilregistret att rätt person är ägare och att övriga uppgifter stämmer.
  • Kontrollera Bilprovningens protokoll för bilen. Är du osäker kan du kontrollera med tidigare ägare. Bilregistret kan lämna uppgifter om de tre senaste ägarna via fax.

Kaross

  • Hur ser trösklarna ut på 96:orna och Sonetterna? Rostigt?
  • Hur ser nederkanterna på dörrarna ut på 96:orna och 99:orna?
  • Finns det rost i hjulhuskanterna? Detta är särskilt vanlig på 99:orna. 99:or kan också rosta under vindrutelisten under rutan.
  • Titta längs sidorna – är karossen jämn?
  • Hänger dörrarna? Karosskarvar och kanter är intressanta ställen. Här startar gärna rosten, små ojämnheter under lacken är ett tecken på kommande problem och kostnader.
  • Spackellager kan upptäckas genom att föra magneten över lacken. Använd gärna en tygbit
    mellan så att du inte repar lacken i onödan.

Underrede, chassie, bromsar

  • Undersök helst bilen underifrån, gärna med hjälp av en brygga eller billyft.
  • Kryp inte under bilen med enbart domkraft som stöd, utan använd pallbockar.
  • Leta efter skador, läckage, och tecken på bristfälliga reparationer.
  • Kontrollera domkraftsfästena.
  • Kontrollera däcken. Ojämnt slitage bak tyder på slitna bussningar eller krockreparation. Snedslitna framdäck kan bero på felinställd framvagn.
  • Kör bilen och kör gärna över vägskarvar, avloppsbrunnar och andra ojämnheter. Skrammel kan bero på glapp i hjulupphängningarna.
  • Kör sakta i cirklar åt båda hållen med fulla hjulutslag. Knakningar indikerar drivknutsproblem.
  • Undersök drivknutsdamaskerna noga. Om det gått hål, kommer drivknutarna snabbt ta slut.
  • Bromsa bestämt. Drar bilen snett? Vibrationer i pedalen?
  • För att kontrollera parkeringsbromsen, dra åt parkeringsbromsen och försök köra iväg. Handbromsen bör kunna hålla kvar bilen. På detta sätt kan du också kolla kopplingen. Se nedan.

Drivlina

  • Är det färska fläckar under bilen som luktar kylvätska, olja eller bensin? Du kan också leta efter oljeläckage genom att krypa under bilen och lysa mot växellåda och motor. Är det oljigt? Lite klet är normalt.
  • Om möjligt bör du starta och prova bilen med kall motor. Prova med varm motor kan du naturligtvis göra efter en stund.
  • Innan provkörningen bör du lyssna på motorn med öppen motorhuv. Går den lugnt utan slammer? Ojämn gång kan bero på mycket, bland annat choke eller fet blandning innan den är uppvärmd. Notera och upprepa efter provkörning.
  • För att kontrollera kopplingen, kan du dra åt parkeringsbromsen och försöka köra iväg. Kopplingen ska inte slira.
  • Full gas på trean under färd kan också avslöja en slirande koppling.
  • Kör på hög växel och låg hastighet. Skakar motorn? Missljud? Hoppar bilen?
  • Accelerera och lyft foten snabbt från gaspedalen. Om växeln hoppar ur kan det vara tecken på att växellådan är sliten.
  • Accelerera och lyft foten snabbt från gaspedalen, se efter i backspegeln om det kommer ett blått, eller vitt avgasmoln ur avgasröret. Blått indikerar motorslitage, insprutnings- eller förgasarfel. Vitt kan indikera trasig topplockspackning.
  • Efter provkörningen: Låt motorn gå på tomgång några minuter och varva sedan upp och släpp gaspedalen abrupt. Ett blåsvart avgasmoln indikerar slitna ventilstyrningar och/eller cylinderlopp. Det gäller förstås inte tvåtaktarna!

Inredning

  • Kontrollera klädsel och innertak. Klädsel och innertak är ofta dyrt och svårt att ersätta.
  • Sliten ratt och slitna pedaler kan indikera mer mil än vad vägmätaren anger.
  • Sprucken instrumentpanel är svårt att åtgärda. För 96/95 finns det ibland överdelar att köpa på skroten. För tidiga 99:or är det väldigt svårt att få tag på.
  • Gummimattor för tvåtaktarna är svåra att få tag på, och bör alltså vara hela.

Slutligen…

Om det finns en möjlighet bör du ge dig själv tid att fundera över dina intryck. Om du tycker om bilen eller modellen, är det lätt att bli ”torsk” och köpa mot bättre vetande. Har du möjlighet att vänta lite bör du göra det. Fundera över natten och ta ditt beslut efter det.