Innan du köper bil

Vad bör du tänka på när du köper bil?

Detta är en allmän beskrivning
över vad du behöver veta när du är på väg
att köpa en bil. Informationen är huvudsakligen till för dig som inte har hållit på med bilar så länge.

På respektive sida för
Saab 92/93, 95/96 och Saab 99, hittar du fler specifika tips för modellen.


Allmänt

  • Förbered dig genom att ta med arbetskläder,
    magnet, ficklampa, en smal mejsel

    och en gärna magnet att undersöka
    rost med.

  • Att ha något att ligga på
    är bra att ha med sig.
  • Kontrollera helst bilen ute i dagsljus,
    helst inte i ett trångt eller mörkt garage.
  • Försök att bilda dig helhetsbild
    genom att betrakta bilen runt om på avstånd.
  • Om du köper en delrenoverad och
    kanske till och med demonterad bil, tänk då på att
    det kan bli svårt och dyrt
    att ta reda på de delar som säkert saknas, trots att

    säljaren säger att bilen
    är komplett.

  • Kontrollera med Bilregistret att rätt
    person är ägare och att övriga uppgifter stämmer.
  • Kontrollera Bilprovningens protokoll
    för bilen. Är du osäker kan du kontrollera med tidigare
    ägare.


    Bilregistret kan lämna uppgifter
    om de tre senaste ägarna via fax.

Kaross

  • Hur ser trösklarna ut på
    96:orna och Sonetterna? Rostigt?

    Hur ser
    nederkanterna på dörrarna ut
    på 96:orna och 99:orna?
  • Finns det rost i hjulhuskanterna? Detta
    är särskilt vanlig på 99:orna.

    99:or kan också rosta under
    vindrutelisten under rutan.

  • Titta längs sidorna – är karossen
    jämn?
  • Hänger dörrarna? Karosskarvar
    och kanter är intressanta ställen.

    Här startar gärna rosten,
    små ojämnheter under lacken är ett tecken på kommande


    problem och kostnader. Spackellager
    kan upptäckas genom att föra magneten över lacken.


    Använd gärna en tygbit
    mellan så att du inte repar lacken i onödan.

Underrede, chassie, bromsar

  • Undersök helst bilen underifrån,
    gärna med hjälp av en brygga eller billyft.

    Kryp inte under bilen med enbart
    domkraft som stöd, utan använd pallbockar.
  • Leta efter skador, läckage,
    och tecken på bristfälliga reparationer.

    Kontrollera domkraftsfästena.
  • Kontrollera däcken. Ojämnt
    slitage bak tyder på slitna bussningar eller krockreparation.

    Snedslitna framdäck kan bero
    på felinställd framvagn.
  • Kör bilen och kör gärna över vägskarvar,
    avloppsbrunnar och andra ojämnheter.

    Skrammel kan bero på glapp
    i hjulupphängningarna.

  • Kör sakta i cirklar åt båda
    hållen med fulla hjulutslag. Knakningar indikerar drivknutsproblem.

    Undersök drivknutsdamaskerna
    noga. Om det gått hål, kommer drivknutarna snabbt ta slut.
  • Bromsa bestämt. Drar bilen snett?
    Vibrationer i pedalen?
  • För att kontrollera parkeringsbromsen,
    dra åt parkeringsbromsen och försök köra iväg.

    Handbromsen bör kunna hålla
    kvar bilen. På detta sätt kan du också kolla kopplingen. Se nedan.

Drivlina

  • Är det färska fläckar
    under bilen som luktar kylvätska, olja eller bensin?

    Du kan också leta efter oljeläckage
    genom att krypa under bilen och lysa mot växellåda och motor.

    Är det oljigt? Lite klet är normalt.

  • Om möjligt bör du starta och
    prova bilen med kall motor.

    Prov med varm motor kan du naturligtvis
    göra efter en stund.
  • Innan provkörningen bör du
    lyssna på motorn med öppen motorhuv.

    Går den lugnt utan slammer?
    Ojämn gång kan bero på mycket.


    Bland annat choke eller fet blandning
    innan den är uppvärmd.


    Notera och upprepa efter provkörning.
    För att kontrollera kopplingen,


    kan du dra åt parkeringsbromsen
    och försöka köra iväg. Kopplingen ska inte slira.


    Full gas på trean under färd
    kan också avslöja en slirande koppling.

  • Kör på hög växel
    och låg hastighet. Skakar motorn? Missljud? Hoppar bilen?

    Accelerera och lyft foten snabbt
    från gaspedalen. Om växeln hoppar ur


    kan det vara tecken på att växellådan sliten.
  • Accelerera och lyft foten snabbt från
    gaspedalen, se efter i backspegeln om

    det kommer ett blått, eller
    vitt avgasmoln ur avgasröret. Blått indikerar motorslitage,


    insprutnings- eller förgasarfel.
    Vitt kan indikera trasig topplockspackning.

  • Efter provkörningen: Låt
    motorn gå på tomgång några minuter och varva sedan

    upp och släpp gaspedalen abrupt.
    Ett blåsvart avgasmoln indikerar slitna ventilstyrningar


    och/eller cylinderlopp. Det gäller
    förstås inte tvåtaktarna!

Inredning

  • Kontrollera klädsel och innertak.
    Klädsel och innertak är ofta dyrt och svårt att ersätta.
  • Sliten ratt och slitna pedaler kan indikera
    mer mil än vad vägmätaren anger.
  • Sprucken instrumentpanel är svårt
    att åtgärda. För 96/95 finns det ibland överdelar

    att köpa på skroten.
    För tidiga 99:or är det väldigt svårt att få
    tag på.

  • Gummimattor för tvåtaktarna
    är svåra att få tag på, och bör alltså
    vara hela.

Slutligen…

Om det finns en möjlighet bör du ge dig själv tid att fundera över dina
intryck. Om du tycker om bilen eller modellen, är det lätt att bli ”torsk” och
köpa mot bättre vetande. Har du möjlighet att vänta lite bör du göra det.
Fundera över natten och ta ditt beslut efter det.

Lycka till med ditt köp!!