Vad bör du tänka på när du köper bil?
Detta är en allmän beskrivning
över vad du behöver veta när du är på väg
att köpa en bil. Informationen är huvudsakligen till för dig som inte har hållit på med bilar så länge.
På respektive sida för
Saab 92/93, 95/96 och Saab 99, hittar du fler specifika tips för modellen.
Allmänt
- Förbered dig genom att ta med arbetskläder,
magnet, ficklampa, en smal mejseloch en gärna magnet att undersöka
rost med. - Att ha något att ligga på
är bra att ha med sig. - Kontrollera helst bilen ute i dagsljus,
helst inte i ett trångt eller mörkt garage. - Försök att bilda dig helhetsbild
genom att betrakta bilen runt om på avstånd. - Om du köper en delrenoverad och
kanske till och med demonterad bil, tänk då på att
det kan bli svårt och dyrt
att ta reda på de delar som säkert saknas, trots attsäljaren säger att bilen
är komplett. - Kontrollera med Bilregistret att rätt
person är ägare och att övriga uppgifter stämmer. - Kontrollera Bilprovningens protokoll
för bilen. Är du osäker kan du kontrollera med tidigare
ägare.
Bilregistret kan lämna uppgifter
om de tre senaste ägarna via fax.
Kaross
- Hur ser trösklarna ut på
96:orna och Sonetterna? Rostigt?
Hur ser
nederkanterna på dörrarna ut
på 96:orna och 99:orna? Finns det rost i hjulhuskanterna? Detta
är särskilt vanlig på 99:orna.
99:or kan också rosta under
vindrutelisten under rutan.- Titta längs sidorna – är karossen
jämn? - Hänger dörrarna? Karosskarvar
och kanter är intressanta ställen.
Här startar gärna rosten,
små ojämnheter under lacken är ett tecken på kommande
problem och kostnader. Spackellager
kan upptäckas genom att föra magneten över lacken.
Använd gärna en tygbit
mellan så att du inte repar lacken i onödan.
Underrede, chassie, bromsar
- Undersök helst bilen underifrån,
gärna med hjälp av en brygga eller billyft.
Kryp inte under bilen med enbart
domkraft som stöd, utan använd pallbockar. - Leta efter skador, läckage,
och tecken på bristfälliga reparationer.
Kontrollera domkraftsfästena. - Kontrollera däcken. Ojämnt
slitage bak tyder på slitna bussningar eller krockreparation.
Snedslitna framdäck kan bero
på felinställd framvagn. - Kör bilen och kör gärna över vägskarvar,
avloppsbrunnar och andra ojämnheter.
Skrammel kan bero på glapp
i hjulupphängningarna. - Kör sakta i cirklar åt båda
hållen med fulla hjulutslag. Knakningar indikerar drivknutsproblem.
Undersök drivknutsdamaskerna
noga. Om det gått hål, kommer drivknutarna snabbt ta slut. - Bromsa bestämt. Drar bilen snett?
Vibrationer i pedalen? - För att kontrollera parkeringsbromsen,
dra åt parkeringsbromsen och försök köra iväg.
Handbromsen bör kunna hålla
kvar bilen. På detta sätt kan du också kolla kopplingen. Se nedan.
Drivlina
- Är det färska fläckar
under bilen som luktar kylvätska, olja eller bensin?
Du kan också leta efter oljeläckage
genom att krypa under bilen och lysa mot växellåda och motor.Är det oljigt? Lite klet är normalt.
- Om möjligt bör du starta och
prova bilen med kall motor.
Prov med varm motor kan du naturligtvis
göra efter en stund. - Innan provkörningen bör du
lyssna på motorn med öppen motorhuv.
Går den lugnt utan slammer?
Ojämn gång kan bero på mycket.
Bland annat choke eller fet blandning
innan den är uppvärmd.
Notera och upprepa efter provkörning.
För att kontrollera kopplingen,
kan du dra åt parkeringsbromsen
och försöka köra iväg. Kopplingen ska inte slira.
Full gas på trean under färd
kan också avslöja en slirande koppling. - Kör på hög växel
och låg hastighet. Skakar motorn? Missljud? Hoppar bilen?
Accelerera och lyft foten snabbt
från gaspedalen. Om växeln hoppar ur
kan det vara tecken på att växellådan sliten. - Accelerera och lyft foten snabbt från
gaspedalen, se efter i backspegeln omdet kommer ett blått, eller
vitt avgasmoln ur avgasröret. Blått indikerar motorslitage,
insprutnings- eller förgasarfel.
Vitt kan indikera trasig topplockspackning. - Efter provkörningen: Låt
motorn gå på tomgång några minuter och varva sedanupp och släpp gaspedalen abrupt.
Ett blåsvart avgasmoln indikerar slitna ventilstyrningar
och/eller cylinderlopp. Det gäller
förstås inte tvåtaktarna!
Inredning
- Kontrollera klädsel och innertak.
Klädsel och innertak är ofta dyrt och svårt att ersätta. - Sliten ratt och slitna pedaler kan indikera
mer mil än vad vägmätaren anger. Sprucken instrumentpanel är svårt
att åtgärda. För 96/95 finns det ibland överdelar
att köpa på skroten.
För tidiga 99:or är det väldigt svårt att få
tag på.- Gummimattor för tvåtaktarna
är svåra att få tag på, och bör alltså
vara hela.
Slutligen…
Om det finns en möjlighet bör du ge dig själv tid att fundera över dina
intryck. Om du tycker om bilen eller modellen, är det lätt att bli ”torsk” och
köpa mot bättre vetande. Har du möjlighet att vänta lite bör du göra det.
Fundera över natten och ta ditt beslut efter det.
Lycka till med ditt köp!!