Några ord om svetsad fördelare

Kort: Om man svetsar fördelaren försvinner centrifigalregulatorns funktion och då går den uselt på låga varv.

Snabb fördjupning: Centrifugalregulatorn har som uppgift att ändra tändförställningen efter vilket varvtal motorn arbetar på. Det hela hänger ihop med hur snabbt bränsle-luftblandningen (färskgasen) brinner. Vid låga varv hinner flamfronten med att brinna igenom all gas om man tänder nära övre dödläge. När man har högre varv hinner inte gasen med att brinna, och därmed expandera, tillräckligt snabbt innan avgasporten öppnar. Då ser man till att tända gasen tidigare för att den stora tryckökningen ska komma vid rätt läge på vevaxeln efter ö.d. På små tävlingsSAAB-motorer tar man ut effekten över ett kort register och anpassar därför avstämningen på motorn (insug och avgas) mot specialväxellådor, och då passar det att köra med svetsad fördelare.

Vacuumreglering däremot ställer om efter motorns last (jmf full acc och frihjul) och har som funktion ge bättre bränsleekonomi. Stänger man gasspjället får man dålig fyllnadsgrad och då brinner bränslet sakta, så man tänder därför gasen ännu tidigare.

Byrtarspetsar, centrifugalreglering och vacuumreglering är rakt igenom mekaniska komponenter och dessa har mekaniska toleranser som blir högst påtagliga vid höga varv. Genom att optimera fördelaren så att endast brytarspetsen återstår som felkälla (högst förenklat sagt) riskerar man inte att tappa effekt eller att håla kolvar för att tändningen fladdrar.

Ska du köra med den här fördelaren till vardags kan du nog räkna med en törstig bil.

/Dick Ström, gamla forumet