Om olja i tvåtaktsmotorer

Här kommer ett urklipp ur XP-manualen om 2T-olja. Återkomm gärna med komentarer så att manualen kan förbättras ytterligare. Som den är nu så är den på 166 sidor och säkert full med små hål som behöver fyllas på med info.

///Niklas

Jag rekommenderar precis som SAAB att man kör på en 3 % oljeinblandning av en kvalitetsolja, gärna av känt märke. Köp gärna olja av en oljetillverkare typ Castrol TTS. De lever ju på att göra olja och ser det inte som en biprodukt vid bränsletillverkningen.

Vid höga belastningar och tävlingskörning är det inte fel att gå upp till 4 % då mätningar visat att vevstakslager går lite kallare vid en högre oljeinblandning. SAAB rekommenderar normalt 3 % om det är en icke självblandande olja och 4 % om det är en självblandande. SAAB rekommenderar även att man kör på 4 % de första 300 milen för att underlätta motorns inkörning.

Att oljan är självblandande innebär att den är upp till 30 % utspädd med förtunning för att blanda sig lättare med bensinen. Förtunningen är i princip Nafta eller med andra ord parrafinkolväten. I stort sätt alla oljor som säljs numera är utspädda. Dock är kvalitets oljorna bra mycket bättre nu än för 35 år sedan så man kan lugnt gå ned en procent.

Jag känner bara till två motortrimmare som provat att köra trimmade motorer på den 1966 rekommenderade inblandningen av 1,5 %. Den ena rasade motorn radikalt vid en tävling, och den andra är den ende jag känner som har haft upprepade problem med skurna ramlager på vevaxeln.

En låg inblandning av olja ger dock avsevärt mindre rök då ca 98 % av tvåtaktarens rök kommer från oljan. Prov på motorsågar har visat att en inblandning på 4 % istället för 2 % ger 5 gånger så hög mängd partiklar vid tomgång så man förstår ju att SAAB gärna ville gå ner i inblandning mot slutet, då man fick allt mer kritik för sina rykande motorer.

En tvåtaktsmotors renhet påverkas också av oljehalten, optimal renhet på motordelarna fås vid mellan 2,5 – 3 % oljeinblandning. Fördelen med en högre oljehalt, istället för renhållande tillsatser, är att motorn får bättre ”ring stick” egenskaper, dvs risken att kolvringarna fastnat i sina spår minskar.

Välj hellre en olja som ej är anpassad för separatsmörjning om du ej har det på din motor. Separatsmörjnings oljan är ofta tunnare eller mera utspädda för att vara lättpumpade och ej stelna vid kall väderlek. Det senare gäller speciellt snöskoter injection oljor som ofta har en syntetdel som förblir pumpbar i kyla.

Har du separatsmörjning bör du göra som SAAB rekommenderat och tillsätta ca 2 % olja i bränslet vid trimning och hårdkörning.

För hårdkörning skulle jag ej rekommendera outbord oljor då de är askfria, det vill säga ej innehåller några tillsatser som kan ge upphov till aska. Detta innebär att dessa tillsatser alltså försvinner vid höga temperaturer och det kan vara just då som de behövs som bäst. Särskilt bör biologiskt nedbrytbara outbord oljor undvikas då de är gjorda för att brytas ned snabbare och är mindre oxidationsstabila.

Outbord oljorna är dock lämpliga för lugnare stadskörning där askfriheten ser till att motorn sotar igen sig minimalt.

De så kallade rökfria oljorna innehåller upp till 30 % PIB, Poly Iso Butylen. PIB har bra smörjande egenskaper men bryts ned vid ca 270 grader vilket gör att den PIB som följer med avgasrena ut ”försvinner” på vägen.

Tyvärr försvinner den även från övre ringpartiet på kolven om den blir tillräckligt varm varför ”super rökfria” oljor som kan innehålla upp till 50 % PIB bör undvikas. PIB förekommer sällan i riktigt billiga oljor då den är ca 3 ggr så dyr som mineralolja. Syntet och delsyntetoljor innehåller ofta olika former av estrar som har den trivsamma egenskapen att de har ett högt viskositets index, det vill säga de blir ej lika extremt tunna vid höga temperaturer vilket kan hjälpa vevstakslagren att överleva höga temperaturer.

Estrar är minst fem gånger så dyra som mineraloljor varför de oftast förekommer i lite dyrare oljor.

Själv kör jag på 3 % Red Line Oil vid racing och ej helt otippat en delsyntetisk olja med PIB till motorsågar till vardags. Det går ju åt lite olja när man kör 30 mil vråltrimmat i veckan även om bränsleförbrukningen nu är ’nere’ på ca 1.4 l/mil.

Observera dock att man ej skall köra in sin motor på tex Red Lines helsyntetiska olja då den är så bra på att undvika slitage att motorn ej blir inkörd på rätt sätt utan de rekommenderar att man alltid kör de första tankarna på en bra mineralolja och sedan byter till syntetolja när man börjar köra motorn hårt.

En annan aspekt att tänka på är att oljan magrar ut bränsle blandningen något då viskositeten ökar. Blandar man in 2 % extra olja så magras motorn ut ca 1 %.

Man bör tänka på att se till att oljan blandar sig väl med bensinen och då framför allt på vintertid då oljan kanske legat bak i bilen och är seg som sirap. Häll alltid i oljan först och om du inte vet riktigt hur mycket du kan tanka så häll i alla fall i hälften av all olja du tror går åt innan du böjar fylla på bensin.

Detta är särskilt viktigt på SAAB 92 och 93A som saknar omblandare i bränsletanken.

Bränsletanken på de senare tvåtaktarna har visserligen en omblandare i sig men om du tankar bensin först och oljan sedan, så kan det innebära att motorn går på nästan ren bensin en stund innan oljan hunnit blanda sig. Jag brukar själv alltid bromsa lite extra hårt på utfarten från macken och sedan skaka om bränslet lite genom några snabba rattrörelser när jag kommit ut på vägen.

Jag har tom blivit stoppad för fyllekörning efter att ha praktiserat dessa manövrar men då en av konstaplarna uppenbarligen var en tidigare mopedägare så förstod han rätt snabbt hur det låg till.

//Niklas Enander Saabklubbens forum