Tekniska tips Saab 93

Tekniska tips Saab 93
Saab 93

Vad bör du tänka på innan du köper en Saab 93? Eller har du redan en Saab 93 och undrar över vad du bör vara extra uppmärksam på?
Här får du några enkla tips på vad du bör se upp med.
Har du själv tips att komma med? Kontakta oss!
Uppdaterad: 2007.08.22

Kaross

Rost återfinns ofta i främre delen av golvet, vid stötdämparfästena fram och bak, bärarmstornen vid motorrumsgolvet och övre torpedväggen i anslutning till värmepaketet. Rost återfinns också på framskärmarna nere vid blinkers och stötfångare. Boven i dramat är den sk ”rostlisten” som samlar fukt och smuts i skärmens nederkant. Rost återfinns också i dörrarnas nederkant, bakskärmarnas infästning i karossen (titta i bagageutrymmet eller i hjulhuset), bakaxeltunneln och stötfångarfästena i anslutning till tanken. Dörrarnas nederdelar och vissa golvplåtar är gemensamma för Saab 95/96, men pressningen på främre golvplåtarna är delvis annorlunda jämfört med 95/96.
Drivlina

Saab 93 har ett topplock med 8 bultar. Det ger ibland en del problem med läckage. Många 93:or har fått 96:ans motor på 841 cm3 med 12 bultars topplock som utbytesmotor på Saab. Dessa motorer har ofta en mörkgrön färg.

Motorn har ibland en tendens att gå varm. Saab 93 fick till skillnad från Saab 92 vattenpump och kylfläkt, men kylaren var något för liten. Under modellåret 1959 fick Saab 93 en större kylare vilken senare återfanns på Saab 96. Ta bort hjulhuslocken helt och hållet på sommaren. Annars finns en risk att motorn går varm. ”Förvärmarsnabeln” bör användas vid kall väderlek för att undvika isbildning i förgasaren. Tändfördelaren sitter alldeles innanför grillen och är känslig för fukt, därför kan det vid regn vara en fördel att dra upp kylargardinen en liten bit.

Den treväxlade växellådan är slitstark. Frihjulsproblem förekommer, men det kan förebyggas genom lite tätare oljebyten än föreskrivet. Packboxarna vid de utgående drivaxlarna kan läcka vilket i sin tur medför att läckande olja snabbt kan förstöra gummidrivknutarna. Var noga med att byta oljan i växellådan enligt föreskrifterna eller gärna oftare. Gör man inte detta finns alltså risk för att frihjulet beckar ihop. Det går att hjälpligt rengöra en växellåda genom att tappa ur oljan, fylla upp med fotogen eller dieselolja och försiktigt köra en kort bit, tappa ur och skölja rent med olja. Fyll därefter på med ny växellådsolja. I instruktionsboken rekommenderas 80/90W-olja. Det är slutväxeln som mår bäst av denna tjocka olja.
Chassie och bromsar

Använder man bilen lite är det vanligt med kärvande hjulcylindrar. Efter en helrenovering av bromssystemet rekommenderas att fylla på med siliconbromsvätska. Du bör se upp så att du får rätt diameter på packningarna eftersom de varierar mellan årsmodellerna. Lockheed har tillverkat bromsarna och bakcylindrarna är gemensamma för vissa engelska bilar.

Saab 93 har skruvfjädring till skillnad från Saab 92. Styrleder och spindelleder är gemensamma för 93/95/96 ända fram till 1980. Förutom att de numera saknar smörjnipplar.

Mer om Saab 93

Om du själv har tips att bidra med, eller har synpunkter på innehållet, kontakta gärna oss!