Extra kylning för trubbnosar

Tidiga Saabar (fram till -65) har ofta problem med kylningen på grund av kylarens placering bakom motorn. För att förbättra kylningen finns det några olika knep:

  • Öka luftflödet med tropikgälar. Tufft men passar inte en originalbil, inte effektivt vid cruising.
  • Byt till 6-bladig fläkt. Svår att få tag i.
  • Installera en extra kylfläkt.

Den sista varianten är den som är mest effektiv. Som fläkt rekommenderas att man använder en tryckande Spalfläkt. Dessa finns i olika storlekar, 247mm passar bra men 282mm är bättre.

Spalfläkt

247mm Spal i 96-modifierad 93a (Sten-Arvid Larsson)

(bild saknas)

120mm Deltafläkt i Saab 96 -62 (Patrik Hermansson). Obs! Denna typ av fläkt verkar inte hålla i längden, antingen på grund av störningar i spänningen eller att den snurrar för fort av fartvinden.

2302-99t_tt001

Saab 99 Turbo-fläkt (Martin Bergstrand)

Två bilder på Spal 282mm provisoriskt monterad i en Saab 96 -62 (Patrik Hermansson):

(bild saknas)

(bild saknas)

Andra fläktmodeller som passar:

Citroen Xantia
Tidiga Ford Fiesta

Mer information:

Forumtråd om kylning trubbnos
Montering av elfläkt i renoverad -64