Extra kylning för trubbnosar

Tidiga Saabar (fram till -65) har ofta problem med kylningen på grund av kylarens placering bakom motorn. För att förbättra kylningen finns det några olika knep:

  • Öka luftflödet med tropikgälar. Tufft men passar inte en originalbil, inte effektivt vid cruising.
  • Byt till 6-bladig fläkt. Svår att få tag i.
  • Installera en extra kylfläkt.

Den sista varianten är den som är mest effektiv. Som fläkt rekommenderas att man använder en tryckande Spalfläkt. Dessa finns i olika storlekar, 247mm passar bra men 282mm är bättre.

Spalfläkt

247mm Spal i 96-modifierad 93a (Sten-Arvid Larsson)

(bild saknas)

120mm Deltafläkt i Saab 96 -62 (Patrik Hermansson). Obs! Denna typ av fläkt verkar inte hålla i längden, antingen på grund av störningar i spänningen eller att den snurrar för fort av fartvinden.

2302-99t_tt001

Saab 99 Turbo-fläkt (Martin Bergstrand)

Två bilder på Spal 282mm provisoriskt monterad i en Saab 96 -62 (Patrik Hermansson):

(bild saknas)

(bild saknas)

Andra fläktmodeller som passar:

Citroen Xantia
Tidiga Ford Fiesta

Mer information:

Forumtråd om kylning trubbnos
Montering av elfläkt i renoverad -64

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng