Tidiga Saabar (fram till -65) har ofta problem med kylningen på grund av kylarens placering bakom motorn. För att förbättra kylningen finns det några olika knep:
- Öka luftflödet med tropikgälar. Tufft men passar inte en originalbil, inte effektivt vid cruising.
- Byt till 6-bladig fläkt. Svår att få tag i.
- Installera en extra kylfläkt.
Den sista varianten är den som är mest effektiv. Som fläkt rekommenderas att man använder en tryckande Spalfläkt. Dessa finns i olika storlekar, 247mm passar bra men 282mm är bättre.
247mm Spal i 96-modifierad 93a (Sten-Arvid Larsson)
(bild saknas)
120mm Deltafläkt i Saab 96 -62 (Patrik Hermansson). Obs! Denna typ av fläkt verkar inte hålla i längden, antingen på grund av störningar i spänningen eller att den snurrar för fort av fartvinden.
Saab 99 Turbo-fläkt (Martin Bergstrand)
Två bilder på Spal 282mm provisoriskt monterad i en Saab 96 -62 (Patrik Hermansson):
(bild saknas)
(bild saknas)
Andra fläktmodeller som passar:
Citroen Xantia
Tidiga Ford Fiesta
Mer information:
Forumtråd om kylning trubbnos
Montering av elfläkt i renoverad -64