Montera dragkrok, praktiskt exempel

Nu är dragkroken monterad och godkänd så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Bilen är en 95:a av 64-års modell.
Dragkroken är samma som sitter på Saabmuseets 95:a om ni sett den. Draget är av kort typ som monteras enbart i fotlådan bak. Jag hade ingen monteringsanvisning utan använde den bifogade som finns under Saabfakta.

På sidorna bultas den i befintliga bultar för kofångaren. Den inre bakre balken bultas igenom golvet i själva draget. Dessutom bultas draget i framänden genom golvet och förstärks av ett vinkeljärn. Trots brist på monteringsanvisning var det enkelt.

Saker att tänka på är att använda ordentliga bultar (M8 passar bra) och använda låsmuttrar (nylon) eller gänglåsningsvätska. Dessutom måste det vara plåt mot plåt, all underredsmassa måste skrapas bort.

Eldragningen gjorde jag på följande sätt efter att ha lusläst informationen från Hotrodder och kopplingsschemat:
Parallellt med den ordinarie kabelstammen under innertaket på vänster sida drog jag en ny kabel innehållande blinker hö och vä, broms och konstantplus. De tre första tog jag under ratten och vad gäller blinkers från de kablar som går till framblinkersena. Konstantplusen drogs från säkringsdosan där utrymme finns för en extrasäkring. Den är ej beroende av tändningen. Bakljus togs från vä bakljus och jord från en av ovan nämnda bultar. Alltihop samlades i en extra säkringsdosa på sidan av fotlådan. Överkurs javisst men det kändes bättre så.

Eftersom jag saknade typskylt gick besiktningen till på följande sätt. Dragkroken besiktigades på Bilprovningen i Örebro (Bista) som registreringsbesiktning typ A2A (hemgjort drag). Jag ville ha 810 kg dragvikt och det var inga problem enligt besiktningsingenjören. Han tittade på draget och infästningarna uppifrån och nedifrån, hängde sig i draget när bilen stod på lyften. Elen kollade han inte. Det kostade 380 kr och tog ca 15 min. Ett nytt registreringsbevis damp ner i brevlådan ca 1 vecka senare. Där står det att den nu ha draganordning Kula och högsta dragvikt är 810 kg. smile

Mina slutsatser av detta är att det går bra att göra så här. Det underlättar dock om man gör det snyggt, besiktningsingenjören blir genast mer positiv då. Tänk dessutom på att om du monterar ett drag men inte registreringsbesiktar innan kontrollbesiktningen så blir fordonet underkänt.

Saaben kommer finnas på Ekeby till helgen så är det någon som vill kolla så är det bara PM:a mig innan dess.

Den första bilden visar hur monteringen är gjord i skuffen bak och där ser man till vänster säkringsdosan.

Den andra bilden visar bilen underifrån och här ser man tydligt de två tvärbalkarna som är bultade igenom golvet.

/Patrik
(som nu funderar på husvagn…)

Text av Patrik W på Saabklubbens forum. Redigerat för hemsidan av Patrik H 090920