Montera bälten i Saab 95/96

  • Är det någon som testat att montera trepunkts rullbälten i en 96:a med tvåpunktsbälten? Helgerån eller ej, jag är bara halvt förtjust i tvåpunktsselen som alltid glider ner till armbågen (även om spännet av flygplansmodell är helrätt)…

    Jag tänkte att man skulle kunna montera rullen under baksätesdynan och ha ett fäste på B-stolpen där kurvhandtagen sitter.

    Någon som har erfarenhet? Annars får jag väl fortsätta manövrera handbromsen med knät :rolleyes:
    Mvh Olof Winterfjord

  • Hej Olof

    Jag har eftermonterat bälten några gånger och har en ritning från Autoliv (som jag skall maila till dig eftersom jag inte vet hur man får bilder till anslagstavlan)
    1968 monterade jag 3-punktsbälte i en 96 -62, inköpt som orginaltillbehör på Saab. Man fick då borra ett hål 22 mm i B-stolpen i höjd med bakfönstrets nederkant. Sedan fick man borra ett hål ( 67 cm från tröskel) för övre fästpunkten. I satsen fanns sedan en bricka = plattjärn med gänger och hade ett litet hål på en kortändan så att man kunde sätta brickan på en svetstråd och sticka upp inne i B-stolpen genom hjälphålet. På så sätt fick man en mutter inne i stoplen och kunde skruva fast övre fästpunkten. Hålet för nedre fästpunkten i golvet sitter 4,2 cm från bakstamen och 6,6 cm från sidobalken ( måtten har jag nyligen mått på en V4). Fästet mellan stolarna har du redan.
    I början på 70-talet monterade jag rullbälte (orginaltillbehörfrån Autolivi) min V4 enl en skissen som kommer. Principen är den samma men man andvände ett fästjärn där golvpunkten och rullen sattes i samma hål i golvet.
    På 90-talet monterade jag 3-punktsrullbällten i min 99:a från -70 och hittade då ett Stahl 3-punkts rullbälte ( bild kommer).
    Jag har i vinter sökt 3-punkts rullbälte till min Sport -64, men har bara hittat 2 fabrikat, båda 4-punkts.

    Hälsningar Ulf G Andersson

  • Hur är det med bilprovningen, godkänner de egenmonterade bälten? Och hur är det om man tar bälte från en annan bil? Visserligen är väl inte bältesrullen och fästena så lätta att demontera, men nya rullbälten säljs väl inte på macken precis. De enda jag har sett är på Biltemas hemsida, för baksätesmontering.
    Olof Winterfjord

  • Jag har pratat med Bilprovningen. Det är ju så att om det finns bälten måste de användas, de måste fungera och de måste vara korrekt monterade. Det innebär bla att fästpunkterna ska tåla en belastning på 2 ton…. De sa också att om någon där får för sej att prova finns det ju en risk att de drar sönder bilen…. Men han sa också att SAAB 96:or är väldigt starka och rejäla bilar.

    Sedan ringde jag Vägverket. Han sade ungefär samma sak men också att tillverkaren bör ha rekommendationer och monteringsanvisningar.

    Så jag mailade SAAB Automobil men har inte fått något svar därifrån. Kanske kommer det ett svar så småningom? Kanske kan Klubben ta kontakt med SAAB och fråga?
    Pelle S

  • Trevligt att detta ämne diskuteras, då det är löjligt försummat!! Vad beträffar bedömning så frånser man denna värdehöjande detalj (har själv jobbat med 1000 poängs bedömningar för utfärdande av certifikat)Jag kan berätta hur jag löst det i min 96 TT -62, ej rullbälte. Jag har låtit en sadelmakare sy upp nya bälten (vissa gör det till handikappfordon) det är ju ej godkända bälten men dom vet vad dom håller på med!!! Jag har använt V4:ns nedre fäste, original TT övre fäste och infästning mellan stolarna VW tror jag. Som justering har jag använt Volvo 142 bak, alla nya infästningar förstärkta med kraftiga 5 mm plåtbitar. Detta funkar kanon!!. I bak har jag Volvo 142 bakbälten rakt av perfekt!!! Det finns säkert andra bälten som funkar bra, bara att filosofera på skrotarna. Var rädda om familjen och er själva!! Ett barn genom framrutan är inget att rekomendera….

    MVH
    Thomas Jansson

  • Då har jag monterat rullbälte fram i min kortnos -61:a.

    Jag monterade det övre fästet 2/5 upp på B-stolpen.

    Bälte1

    Fästpunkten jag använde kom från ett eftermonterat bälte från en -65:a och
    utgjordes av ett plattjärn 18x25x3mm (breddxlängdxtjocklek).
    Jag kompletterade med ett gängat hål för M4-skruv 5mm från övre kanten
    för en fästskruv. Där fästet skulle sitta borrade jag två hål,
    ett för bältets fästskruv, 12mm, och ett för lässkruven till
    fästjärnet, 4,5mm. Innanför bakre sidoklädseln borrade jag ett 20mm hål
    framåt i stolpen:

    Bälte3

    Sedan stack jag ner en svetstråd, igenom
    ett av hålen där stroppen är fastskruvad, till det stora hålet innanför
    sidoklädseln.

    Bälte1

    Tråden stack jag igenom som en ögla i det M4-hålet. Vik tråden 3-4 cm
    uppåt men tvinna INTE! Sedan är det bara att dra upp fästjärnet så att
    den stora skruven går att skruva i sitt hål. Nu ska man dra ur svetstråden
    och man lyckas om man inte tvinnade tråden…. Skruva i en M4 skruv som
    låsning till fästjärnet, dåt går det att demontera bältet vid behov
    .

    Bälte2

    Rullen och det nedre fästet skruvas i ett hål i golvet och man bör
    svetsa in en förstärkningsplåt under golvet på kanske 1×1 dm och en
    karosseribricka mellan golv och mutter.

    Bälte4

    Låset fäster man där det gamla diagonalbältet är fäst i stolsunderredet.

    Bälte5

    Bältet hittade jag i Huzells katalog och kan köpas på flera
    biltillbehörsfirmor. Titta på www.huzells.se
    för återförsäljare (jag jobbar inte där).

    Ut och meka så ni kan lasta in barn och barnstolar!

    Kram!
    Pelle

  • Någon som vet om det går att stoppa in 3punktsbälten från en 96a bak i en 95a 1970 utan att borra i karossen?
    Bilen har 3punkt fram.
    Hälsningar
    Bruno

  • Någonstans måste du ju borra för att fästa rullen. Men det är det ju värt med tanke på den markant ökade säkerheten kontra 2-punkt.

    1974-75 års 96:a har rullen sittandes på bakre hjulhuset (fodras ett hål). Sekundärfästet kan du säkert sätta i det hål som redan finns i C-stolpen för 2-punktsbältet efter att detta demonterats.
    Tredje fästet får du sätta i tröskeln. Honan kan du sätta på samma fästpunkt där 2-punktshonan sitter, under baksätet i ”lönnrumsbalken”.

    Men det finns en enklare variant, och det är att sätta rullen som på 95/96 årsm 75B-80.

    Rullen sätts bakom bakre sidoklädseln, i tröskeln. Ta i så fall en klädselbit från en av de här årsmodellerna, de har ursnitt med följsamma plastbitar längs den väg bältet ska gå.

    Gör en infästning i tröskeln, ( med fingängad M10-bult; muttern träs in genom ett uppkapat hål i sidan på balken, som sedan svetsas igen).

    Sätt sekundärfästet i det ursprungliga 2-punktsfästet,
    tredje fästet sitter redan på plats i rullhållaren bakom klädseln.
    Mycket enkelt! / Matte R

Sammanställt från forumet
av Patrik Hermansson 2007-10.