Dragkroken för årsmodellerna fram till 1976 (årsmodell 75A) är något kortare. De är ju anpassade efter den kromade kofångaren. Dragkroken för 1976(75B)-1980 är något längre så att gummikofångaren ska få plats. Den längre (= senare) passar alltså alla, även om den sticker ut en del när du monterar den på äldre bilar (= med plåtkofångaren). Däremot passar inte den äldre dragkroken på yngre bilar. Jo, om du monterar plåtkofångare förstås.
/Mats AbelsonNågra bilder från Mats:
Bild från VHB:
Saab 96 efter 75B:
Saab 96 före 75B:
Det verkar väldigt lokalt vad dom har för synpunkter på mont av gammal dragkrok.Jag tex ringde bilprovningen och hörde ,Där sade man att man behöver en monteringsanvisning ,men undantag kunde göras om det var en udda/ovanlig eller gammal bil.(och det hade jag)Helt omöljiga ska vi inte vara svarade dom mig.Plocka lös kroken och ta med dig den så fixar dom resten på din lokala bes.Jag införskaffade en rostig bil som hade dragkrok så jag hade papprena och allt på den.Glad i hågen gick jag ner till min lokala bes och skulle visa upp dragkroken och papprena ,men där var det tvärstopp alltså.Jag förklarade vad dom hade sagt över telefon,men det ville han inte lyssna på han som hade hand om dessa besiktningar.Monteringsanvisning måste man ha punkt slut sade han.Jag blev stum.Vilken service va!! Det går väl att fejka ngt när du har den där monteringsanvisningen.Bilprovningen vill ha monteringsanvisning från den som tillvekat kroken.Så man får nog fuska till det isåfall.Finns inte monteringsanvisningen på nätet då?Jag kollade runt lite och det ligger ute på pdf filer gamla monteringsanvisningar.Så det är bara att börja leta. Mvh Mats
/Mats Nilssonmonteringsanvisningen skall stämma mot den krok man ämnar montera. Det går alltså inte med nån generell anvisning utan det ska tydligt framgå av anvisningen vilket fabrikat det är och vad den är typad för. Ska man vara riktigt noga ska även typskylten på draget finnas kvar så man ser att anvisningen hör ihop med draget.
Vill man slippa allt detta krångel så är det bara att regga in den som hemmagjord, det är bara att vidhålla på heder och samvete att man minsann gjort den själv efter konstens alla regler så brukar det inte vara nå problem.
/StefanDet verkar vara en del äpplen och päron här. Monteringsanvisning behövs bara om man inte vet hur man monterar draget. Generellt kan du kanske se hur resterna av den gamla kroken på bilen var monterat. Rent generellt gäller att det skall vara rätt bultdimension, nyloc-muttrar där sådana sitter, samt att det inte får finnas tectyl mellan draget och bilen.
/TobbeAngående släpvagnsvikterna så finns det lite olika beroende på årsmodellen på 99:orna.
69-73 1100kg
74 1200 eller 1500kg, beroende på dragkroken
75 och senare (även 90, 900) 1500kg
Om bilen har automatlåda krävs oljekylare för att få dra 1500kg. Det var även möjligt att höja vikten till 1800kg om man monterade en förstärkningssats, men endast på bilar med manuell låda.
Allt enligt boken ”Husvagnciceronen”.
Där kan man även se att V4 får dra 910kg t.o.m. 75A och senare årsmodeller 1000kg, Sonett 500kg och TT-modellerna 810kg (vet dock inte från vilken första årsmodell detta gäller).
För Volvo 140 och 164 anges 1200kg, det står inget om att det går att höja.
/Roger B
Sammanställt från forumet
av Patrik Hermansson 2008-01.
Långt drag till TT samt fästjärn till Saab V4.
Se även de scannade monteringsanvisningarna nedan.
Uppdatering 2015-08-03: Anvisningar/bilder ovan saknas (och kan inte återställas). Här är dock en anvisning för dragkrok till Saab 96 från VHB: