Några ord om tändstift

  • Stiften på en TT ska vara ljust bruna/mjölkchokladbruna, om du har en vit beläggning så har du en alldeles för mager blandning.

  • NGK A7 fungerar finfint till din TT-Saab så länge du inte hårdkör jämt och ständigt. Nästa steg är A8.

    Ett alternativ är att du köper Saabklubbens tändstiftadaptrar. Då kan du använda vanliga 14mm stift och du får större urval, högre tillgänglighet och lägre pris.
    /Martin Bergstrand


Såhär ser stiften ut efter några kilometers körning Stiften är nästan nya, har gått max 10-20 mil. NKG A-7.

Det är 1, 2, 3 från vänster till höger.

Tändstift

Någon som vill kommentera detta?

/Martin Sigge

Hmm, vid en snabb titt så ser det ju ut som om motorn går fetare ju längre till höger i bild man kommer. Är det oljeblött det högra stiftet, eller luras kameran med ögat mitt?
Det vänstra ser ju bäst ut tycker jag. Det i mitten kan kanske bli väl sotigt om du fortsätter köra länge, hur såg de förra stiften ut? Har du kollat att toppen mår bra i alla cylindrar, så du inte har problem med en ”knackad” topp? Långskott kanske, men om du vill gå till djupet… Jag menar, den kan ju vara ”fixad” i ett tidigare liv och nu ha olika squish och kompvolym mellan cylindrarna.

/Dicst

Hej. Jag skall försöka komma med ett tips, det är utifrån en egen upplevelse och det kan vara ett helt annat fel på din bil och jag kommer att framstå som om jag druckit T-sprit eller nåt men så här var det.

När man försökte ställa tändningen så small det i förgasarna (trippel) Motorn gick inte bra alls. Stroboskop användes och efter många försök så noterade jag att ”bilden” av remskivans märkning och även själva remskivan var diffus, märkningen (jacket) kunde ses men man såg även sen släta kanten utan jack samtidigt. Jacket blev som en fantombild. Till slut insåg jag att det blev dubbla signaler till induktiva givaren på tändspolen = dubbla gnistor/vevaxelvarv.

Efter mycket kollande efter felet, felvänt fördelarlock, sprickor m.m. så byttes den mycket kraftiga högeffektständspolen mot en mindre kraftig sådan och symptomet försvann.

Det jag TROR hände var att den kraftiga tändspolen tillsammans med std-rotorn som ju är väldigt bred så tilläts gnistan att hoppa både till det i tändordningen ”rätta” stiftet samt det i tändordningen nästkommande stiftet. I den cylindern så är isåfall spolkanalerna fortfarande öppna något och gasblandningen som brinner långsamt i den låga vevhuskompressionen brinner ner i vevhuset, spolkanalen stänger och trycket stiger, insugsporten öppnar och släpper ut trycket med en smäll.

Nu har jag hängt ut mig totalt men jag tar den risken, ifall någon med liknande problem blir hjälpt av min berättelse så må det vara hänt isåfall.
/Stefan W

Stiften i tvåtaktssaabarnas motorer ska vid koll vara ljust bruna, det indikerar att inställningen är OK, och i alla fall inte för mager. Vita stift indikerar det senare, och då är det rasrisk. Tycker 1:ans stift ser ut som det ska,
men sedan blir det som Dick säger, spår efter sämre förbränning på de andra burkarna. Vad har du för tändläge?
Avgassystem? Kollat att det inte är igentäppt någonstans?
/Matthias R

Det felet som jag ser på stiften på bilden är att du kan ha för mycket olja i bränslet. Motorn orkar inte förbränna oljan utan sätter sig på stiften.
/Kalle P

rotorn är minsta problemet men fördelarlocket är en vanlig orsak till att bilen misstäder och skjuter.Fick byta två förra året kollade noga såg inget fel första gångerna men sprickorna syns inte alltid för blotta ögat
/uffepuffe67

Sammanställt från forumet
av Patrik Hermansson 2007-05, uppdaterad 2009-05/06.

Någon som har bilder på de olika färgerna på stiften? Maila gärna webmaster i så fall.