Om balansaxeln

Byta balansaxellager

Vi börjar med en kortversion av Bengt Åkesson, längre ned på sidan finns en mer utförlig beskrivning med bilder av William Gidlund.

Skall man skriva upp allt så blir det en hel del text och även en del bilder. I princip är det:

  • Ta ur motorn
  • transmissionskåpa bort
  • svänghjul bort
  • balansaxeldrev bort

    Innan du demonterar balansaxeldrevet kolla märkningen. Det finns 2st typ körslag på vevaxeldrevet och ett på kam och balansaxeldrevet, så man kommer ihåg hur det satt.
    Mät även balansaxellagringens lägets diameter, noggrant, detta pga att när lageret säger upp brukar axen få riält med styrk.

    /Fuling

  • knacka ut balansaxeln bakåt
  • knacka bort de gamla lagren, gör rent!
  • sätt dit nya lager, här gäller det att se upp så att lagren får smörjning och försiktighet så att lagren ej skadas. Specialverktyg är bäst.


    Finns det några bra knep att ta till vid monteringen men att inte ta till våld vid minsta motgång?

    Ett bra dorn är en stor fördel, med en sådan grunka är det inga problem att knacka in lagret, eller pressa om man har en press. Kolla också när du knackar in så du inte får något axiellt spel.
    /Rasmus

  • Montera svänghjul
  • balansaxeldrev (kolla så att samtliga drev är OK och att de hamnar rätt mot index)
  • Ev byt tätningen till remskivan och montera dit transmissionskåpan centrerad.
  • Montera remskivan.

När man är och rotar så kanske en kontroll av kamaxellager mm kan vara på sin plats.

Detta är i stora drag hur det går till men en massa småfix finns säkert längs vägen.

En riktig verkstadhandbok är guld värd! Köp en på CD här på Saabklubben. Klicka in dig på Reservdelar och där Övrigt.

/Bengt Åkesson

Byta balansaxellager, utförlig beskrivning

Vänta inte tills det blir balansaxelras eftersom du då även kanske måste byta både balansaxeldrev och balansaxel förrutom lagren.

Krävs ju en del verktyg för en sånhär operation, och som den nybörjare jag är så fick jag skaffa lite… eh.. mycket saker innan jag kunde börja mekandet

En liten lista på bra-att-ha-saker:

  • Verktygssats från typ Biltema/Clas Ohlson/Jula med hylsor, fasta nycklar och lednycklar.
  • Bra skruvmejslar, lite tänger, packningsskrapa/uttjänt morakniv och gummiklubba är också bra att ha liggandes.
  • Motorlyftannordning (själv har jag en från Jula som jag tror kostade 1295kr)
  • Motorstativ (typ Biltema 495kr)
  • Centreringsverktyg för kopplingen (finns på Biltema för 139kr)
  • Momentnyckel (tror jag gav 249kr för min)
  • Nya lager och packningssats för nederdelen av motorn (jag köpte av en Stefan här på forumet, tror jag gav runt 700kr för allt med frakt)
  • Drivdorn för att montera de nya lagren (se mer info om detta här nedan)
  • Fulings motorurlyftnings-punktlista
  • Klubbens övergripande punktlista över balansaxellager-byte, finns här.
  • Verkstadshandboken (har du den inte i bokform så finns på CD genom klubben, bra att ta till efter Fulings punktlista)

Drivdorn

Det här var operationens klurigaste del, men efter lite letande hittade jag en finmekanisk verkstad med en sjysst herre som hjälpte mig svarva till dessa för 350kr inkl. material:

drivdorn

Det är en liten vidareutveckling på ritningen som jag blev tipsad om i den här tråden.
Den är bara delad på mitten och avrundad lite för att man lättare ska pricka ”sweet spoten”, alltså mitten. Värt att notera är att det bakre lagret (mot svänghjulet, tror det är det till diametern lite större lagret) ville nypa fast i drivdornet när det krympte under islagningen i hålet, så måttet på drivdornet bör kanske minskas något där. Ska dock kolla upp detta då det likaväl kan vara mitt drivdorn som är felsvarvat. (Ska låna ett vettigt skjutmått och kolla detta lite noggrannare.)

Motorurlyftning

Följ Fulings punktlista. Har ni flugit nånstans på senaste förresten?, ni vet de där återförslutningsbara påsarna de har i stora kartonger som de vill att man ska lägga tandkrämen och sånt i. De är utmärkta sorteringspåsar för alla skruvar och småkraffs som blir. Ta en bunt (fryspåsar fungerar nog också) hursomhelst: Märk noga vad som satt var, man ÄR dum i huvet och glömmer alltid sånt tills det är dags att montera igen. (speciellt om det är första gången man gör operationen)

Startmotorn är lite jobbig, spara lite tålamod till den. Undre skruven framförallt. Startmotorn är sedan bara att dra ut och lägg den där spolarvätskebehållar-hållaren satt, så är den inte i vägen sen.

Motorlyften jag har har av någon rolig anledning exakt samma spårvidd som Saaben, så jag fick ställa den lite på sniskan och den fick därför agera ”fast lyftpunkt”. Men det är inga problem eftersom Saaben knappt väger nåt utan motorn och lätt dras fram och tillbaka som önskas för att ta ur och passa i motorn, även om man är själv som jag var.

Motorstativet

Biltemastativet har fyra flyttbara fästpunkter, jag hittade 3 bra fästställen på motorns ”startmotorsida” efter att ha plockat bort motorfästet. Med lite lämpliga skruvar och brickor (tror det är M10 i hålen i motorblocket) så gick detta att fås stabilt. En dålig, men ändock, bild:

motorstativ

Koppling och svänghjul

Kopplingen och svänghjulet är bara att skruva av. Grejjerna vill snurra med, men det släpper tillslut. Kopplingen är hårt fjäderspänd, men spänningen släpper innan skruvarna. Ingen risk att få kopplingen i käften med andra ord. (eftersom jag är nybörjare, så tog jag betäckning på slutet eftersom jag inte visste )
Verkstadshandboken säger: byt svänghjulsskruvar. Jag chansade med att återanvända de gamla. Gjorde även en liten märkning på vevaxeln/svänghjulet för att de skulle hamna på samma ställe vid återmonteringen. Vet inte om det spelar nån roll dock.

Remskiva, transmissionskåpa och oljetråg

Töm ur oljan ur tråget. Sen är det bara att skruva bort dessa prylar. Vattenpumpen sitter i transmissionskåpan och följer med när denna lossats. Lätta på slangklämmorna bakpå pumpen och dra loss. Var lite försiktig eftersom det sitter en tunn plåt där bakom packningen. (studera lite bilder i verkstadshandboken så syns det hur det är skapt)
Notera även hur packningen sitter runt vevaxeln innan du river bort tråget.

Varning: Undre motorblocks-kanten är bitvis lite vass, jag tappade lite hud på två knogar

Förutom en del oljeslem kan man i oljetråget även hitta delar av de gamla lagren.

Oljetråg

Balansaxeln

När nu balansaxeln är frilagd kan du studera exakt hur stort ditt glapp är 😉 Min var ganska glapp och den glappade mer i bakkant än framme vid remskivan. När du studerat detta klart slår du med plast/gummiklubba axeln bakåt. Håll koll på plåtlocket på baksidan för när det lossnar så sticker axeln. Dra sedan försiktigt ut axeln. Min axel var trots att lagrens ”glidytor” hamnat i tråget i okej skick, så jag valde att använda denna igen.

Demontera lagren

Titta noga hur lager-ringarna sitter i hålen. De nya lagren ska sitta likadant så memorera och få en känsla av hur långt in lagret sitter och var hålen är m.m.
Sen är det bara att banka bort. (Här får du även en känsla för hur jävla känsliga lagren är för att få märken och skadas) Jag tog en platt skruvmejsel jag inte är så rädd om och fick på så sätt med en bankande klubba ut lagret genom att slå på samma ställe så att lagret vek sig. Det blev några ynkliga repor under lagret, men är man försiktig i sitt våld så tror jag detta är ett okej sätt.

Montering av lagren

Har du nu skaffat drivdorn så har du absolut inget att frukta, men man ska ju såklart ändå vara på sin vakt. Kolla så att urgröpningarna i lagerbanan pekar ”ut ur blocket” (tror jag det var, jämför med de gamla lagren för att vara säker) Se till att drivdornet är rent från skräp, smacka sedan på lite olja och skjut försiktigt lagret på dornet. Jag tyckte att det kändes tryggt att i förväg kludda lite med en tuschpenna på motorblocket var oljekanalerna är så jag lätt kunde sikta in lagret. Håll sedan bara rakt och knacka lättlätt från början och få in känslan och att det styr rätt, sen lite hårdare men ändå försiktigt. Jag upplevde inte att nåt våld behövde brukas alls här, försiktigt och fint bara. Det var främre lagret.

drivdorn-lager

Som jag skrev innan så var mitt andra drivdorn lite för tjockt. Lagret gled på dornet precis som det främre lagret på främre dornet, men jag kände direkt att det inte var samma när jag började knacka in det i blocket. Håll koll här, nyper dornet så repar du sönder lagret när du ska få loss det. Hade blivit varnad för detta innan, så jag var som tur var på min vakt. Lagret satt redan några mm in så jag fick dit resten med en hockeypuck och hammare istället, men det tog ca 1 timme med svordommar mot ca 30sekunders lätt knackande för att få främre lagret på plats. (Varför jag inte bara åkte till den mekaniska verkstaden igen och bad dem svarva av en tiondel kan man ju ligga sömnlös över, men det verkade funka det här också )

Balansaxeln – tillbakamontering

Smeta på lite olja och för försiktigt in axeln bakifrån. (få inga snuskiga fantasier nu, vi håller fortfarande på med en skitig osexig Fordmotor )

Min axel kärvade lite, men kom tillslut på plats. Blev lite orolig här och skruvade fast skruven från remskivan i axeln för att med en lednyckel kunna veva runt axeln lite. Den gick efter några varv lättare och jag drog ur den igen för att undersöka. jag kunde på några ställen i lagerbanan se aningen blankare ytor där den slitit ner nån liten nypande ”topp”. inga repor i övrigt dock, så jag oljade återigen in axeln och smackade den på plats. (Jag gjorde ingen direkt vetenskaplig slutdragning över att det var som det skulle vara, utan mer ett sånt tillfälle där ”nu skiter jag i det här, funkar det så funkar det annars köper jag en Volvo tamig f*n” )

Nåväl, efter att ha lugnat ner mig så tyckte jag nog att här kan man känna sig ganska nöjd. Nu är det bara halva vägen kvar.

Återmontering

Återmonteringen sker i bakvänd ordning. Vrid runt motorn på vevaxelns skruv så att punkterna i kamdrev och vevdrev sammanfaller, då har du punkten att matcha balansaxeldrevet mot också. Nu får du snart även användning av mitt favoritverktyg, momentnyckeln. Bl.a svänghjul och remskiva ska dras med korrekt moment, kika i verkstadshandboken för dessa Nm-siffror.

Transmissionskåpan…

ska enligt handboken centreras med special-centreringsverktyg. Jag har inget sånt, har du eller? 😉 Jag drog några av skruvarna så att transmissionskåpan gick lite trögt att ”flytta omkring”, sen knackade jag försiktigt med gummiklubban runt kanterna tills balansaxeln låg (med ögonmått) i mitten av hålet. Det får bära eller brista. Just det, eftersom gummitätningen runt hålet i kåpan ändå följde med i nya packningssatsen bytte jag denna också (innan transkåpan monteras). Bara att bända bort den gamla med samma skräpmejsel beskriven tidigare och med tex en hockeypuck som mellanlägg slå dit den nya 😉

Vad det gäller packningarna i övrigt så var tråg-packningen runt vevaxeln lurigast, men änsålänge har inte Saaben lämnat nån oljefläck efter sig så det är nog lugnt.

Kopplingslamellen centreras med ett verktyg för detta, dock hade jag inget sådant utan förlitade mig till ögonmåttet igen. Hade jag haft ett Biltema i närheten hade jag dock inte snålat på detta då det känns som tur att centrera detta rätt utan sådant.

Motor återmontering

Följ här återigen Fulings punktlista. Gör som han säger med en extra snörstump för att vinkla motorn och en liten plankbit under lådan. Vattenledningarna baktill på motorn går därmed över kanten på kopplingshuset och var nu jätteförsiktig så inte axeln petar sönder nåt på kopplingen. Sänk försiktigt och justera extrasnöret så att axeln smiter in på rätt ställe, sen bara att med extrasnöret sakta göra motorn parallell med växellådan (både uppåt/neråt och sidledes) och sen lite försiktigt juckande så ska de glida ihop. Troligen hade jag väl lite tur, men tyckte det gick förvånandsvärt lätt även på egen hand. Nyckelordet är _försiktighet_ + att som Fuling skrev nånstans, dra åt skruven du just hållit på med. Annars glömmer du det sen (jag gör det iaf).

Nu är det bara att skruva tillbaka allt jox. Jag hade både lite bränsleläkage, kylvattenläkage, avgasläkage och oljeläkage (dra åt oljepluggen redan när du tömt ur oljan från början 😉 ) Men det var bara lite slappt åtdragna slangkopplingar som ställde till det.

Hojta gärna till om det är nåt viktigt jag glömt, eller nåt jag gjort fel. Så andra slipper göra om det. 😉 Stäm mig inte om det inte funkar, för ni får skylla er själva om ni läst ända hit och mot förmodan skulle härmat mig 😉

Sammanställt från forumet av Patrik Hermansson 2007-08/2007-10.

Tillägg
-Gängad stång, brickor och hylsor, så spänner man ner lagret på plats. Kyl lagret i frysen innan så glider det i lätt.
Michael Rasmussen

Ritning på specialtillverkat dorn för lagerbyte:
balansdorn

Tack Rasmus Blomqvist för bilden.