V-motor från Ford i Saab V4a?

  • Vet någon om hur man skiljer 1.5 liters V4 motorn från 1.7 liters V4 motorn
    från en Ford Transit? kan man läsa på blocket eller finns det specifierat
    någon annanstans på motorn?Vet någon om hur man skiljer 1.5 liters V4 motorn från 1.7 liters V4 motorn från en Ford Transit? kan man läsa på blocket eller finns det specifierat någon annanstans på motorn?

  • Det är kanske som med den tyska V4:an, att det står präglat i en av vevslängarna. I övrigt ser man det inte utifrån. Tänker du sätta den på en Saab så glöm det. Engelska V4 passar inte (om du inte flyttar med växellådan, bygger kardantunnel och gör bilen bakhjulsdriven).

  • Har hört att man kan stoppa in en Ford V4 motor i en Saab V4!?
    Först undrar jag, har Ford gjort V4 motorer och när hände det?
    Jag antar isådana fall att Fords V4 är större i motorvolym men hur passar den mot Saabs V4 växellåda?

  • Du behöver en colognemotor som satt i ford taunus, granada, dvs alla tysk tillverkade fordar under 60 och en bit in på 70-talet, men du kan inte ta en motor från en engelsk ford och knöka i rakt på lådan essex motor heter den motorn och finns på 1.7 och 2l.
    och nej ford gjorde bara 1.7 som störst av colognemotor sedan är det 2.0 v6a den passar på din låda. Du kan motera en essexmotor med hjälp av lite svets och knep då du kapar ur kopplingskåpan och svetsar om. Men det ger inget extra som är värt jobbet.
    Så svar ja saab hade ford v4 rakt av ryktet säger dock att saab piffade upp konstruktionen så ford gjorde reklam för taunus som bilen med saab motor!!!!

  • Så enkelt sagt: Alla tyska ford med v4/v6 passar rakt på lådan. Det är enklast att säga så:) Då ford v4/v6 satt i väldigt många fordon, även bandvagnar:)

  • Man får bytta stödlagret i vevaxeln till kopparbussning , ingående axel från lådan .

  • 60-talets Ford 17M hade en V4,samma som i Saab 96/95

    Nope så enkelt är det inte. Ford 15M hade samma motor som i SAAB´en. I 17M Taunusen satt en till utsidan likadan maskin men den är på 1,7Liter

  • Den V4:a modell som sitter i våra gamla Saabar heter Köln (Cologne) efter fabriken i Tyskland där den byggdes, medan den som inte passar heter Essex och byggdes i England.

    Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så byggdes det tidiga (MK1) Capri/Consul/Granada med både Essex- och Kölnmotor beroende på fabrik, men V4:an fasades ut på tidigt 70-tal till fördel för den raka pintofyran. Det säkra kortet är Taunus 17M som bara byggdes i Tyskland med Kölnmotor.

  • de tyska två liters är V6or allihop om jag inte är ute och cyklar.

    Tror oxå det, har haft gänget med Transiter både med V-4´or å sexor. 2,0liters V-4´an ser helt annorlunda ut än den som sitter i Saabarna. Den bygger på ett annat block är högre och har inte ens unsen av en likhet mot den Tyska diton. Längre tillbaka så var det en allmän missuppfattning att det blev ”såå bra och det bara var att montera ner en tvåliters V-4´a i Saabarna. Fler än en fick jag visa hur 2,0l maskinen verkligen såg ut men likt förbaskat hävdade en del den bara var att flytta över.

    Största V-4´an som passar rakt ner i en Saab är den som sitter i Ford 17M (tillverkades fram till -72) Då blir det bra.. haft och gjort det motorbytet flera gånger.

    Överkurs: Alla Fords V-sexor passar mot Saabens låda (2,0 2,3 2,6 2,8) däremot INTE 3,0 som fanns i bla. Granada. Den maskin har ett eget block men passar däremot då mot bla. amerikanska Fords ”lilla” c-4 automat.

Sammanställt från forumet
av Patrik Hermansson 2007-09.

Uppdatering 2013-12-19

Ford Taunus 17M tillverkades med både 1700 och 1500-motorer mellan 1961-71.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus