Saab 95 jämförelser

Saab 95 jämförelser

Sidan beskriver Saab 95 och skillnader mellan årsmodellerna. Om du finner något du önskar använda på dina egna sidor, länka då gärna istället för att ”låna” informationen. Tack.

Uppdaterad 070920
Grundläggande data Saab 95 1959-1978:

Saabs första herrgårdsvagn. Produktionsstart förseriebilar i mars 1959. Presenterad i maj 1959.

Tjänstevikt 1000 kg. Längd 4120 mm, bredd 1570 mm, höjd 1470 mm. Hjulbas 2488 mm, spårvidd 1220 mm. Måttuppgifter avser ”trubbnos” dvs 1959-1964.

Längsmonterad, trecylindrig 841 cm3 tvåtaktsmotor på 38hk. From årsm. 1967 även med fyrtakts V4 motor. 4-växlad låda med frihjul. Kylfläkt, termostat och vattenpump. Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare fram, armstötdämpare bak. Stel, U-formad bakaxel. Slanglösa däck. 12 volts elsystem.
Saab 95. Skillnader mellan årsmodeller

Såvida inget annat anges avser uppgifterna bilar avsedda för Sverige.
Modell/ årsm. Kaross Chassie / bromsar Drivlina Komfort/ förarmiljö Övrigt

Saab 95 1959

Självbärande kaross. 7-sitsig med herrgårdsvagn. Lastkapacitet 500kg. Kromade plåtar på B och C-stolpar. Bakhängda dörrar

Skruvfjädrar runt om. Stel U-formad bakaxel av samma typ som Saab 93/96. Armstötdämpare bak.

3 cyl. längsmonterad 2-taktsmotor på 841cc och 38 hk. 8 bultars topplock. Fyrväxlad. Generator och vattenpump i en enhet.

Sjusitsig ”kombi” med tre dörrar. Två sittplatser bakåt. Instrumentpanel från Saab 93.

40 st förseriebilar av 1959 års modell. (Vissa uppgifter tyder på 55st).

Saab 95 1960

Framhängda dörrar

Topplock med 12 bultar.
– –

Saab 95 1961

Lufthyvel i takets bakkant, öppningsbara bakre sidorutor

Silvergrå hjul from augusti.

Nyckelaktiverad startmotor from chnr 1121, likadan instrumentpanel som Saab 96.

Saab 95 1962
– –

Vakuumreglerad tändförställning

Bilbälten standard

Störningsskydd

Saab 95 1963

Nya kromlister bak. Saabmärket flyttat till grillen
– –

Signalring på ratten, större innerbackspegel, nya värmereglage. Höjda stolar.

Saab 95 1964

Säkerhetssiktzon i vindrutan. Nytt emblem bak.

Diagonaldelat tvåkrets bromssystem.

Backspärr, Runda instrument av fabrikat Veglia, mer lättåtkomlig handbromsspak.

Ny laddningsregulator.

Saab 95 1965

Helt ny kaross från A-stolpen och framåt. Sk ”långnos”. Nya stötfångare fram. Ny uppdelning av bakljusen.

Nya yttre drivknutar

Delvis omkonstruerad motor, 40 hk, högre kompression, separat generator, hydraulisk koppling, mekanisk bensinpump, nytt kylsystem

Hängande pedaler

Förlängda smörjintervaller

Saab 95 1966

Nya rostfria navkapslar och lister. Dubbla utvändiga backspeglar för Sverige.

Nya inre drivknutar

Trippelförgasare som standard på 42 hk.

Ljustuta i blinkersspaken

Saab 95 1967

Skivbromsar fram.

Helt ny 1500cc fyrtaktsmotor på 65 hk från Ford. Växelströmsgenerator. Tvåtaktmodellen finns kvar

Säkerhetsbälte av trepunktstyp standard. Stoppning på dörrarnas översida. Förvaringsfack på hjulhusen.

Saab 95 1968

Större vindruta (7 cm högre), lamellglas i vindrutan.

Bromsledningar bättre skyddade.

V4 motorn oförändrad. Sista tvåtaktsåret. 28 st registrerades i Sverige.

Mörkgrå instrumentbräda, svarta knappar. Backspegel i rutans överkant, bromsvarningslampa, vadderat rattnav, signalknapp flyttad till spak vid sidan av ratten. Nya dörrhandtag och fönstervevar. Ny interiör. Eldriven spolare. Textilmattor. (Gummimattor i tvåtaktsmodellen)

Saab 95 1969

Rektangulära strålkastare och ny grill med kromade ribbor. Blinkers och park.ljus flyttade ut på skärmarna. Nya emblem och navkapslar. Gummibuffertar på stötfångarhornen.

Bromsservo infördes

Ny Autolite förgasare, nytt luftfilter, starkare startmotor. Ny kylare

Rattstång av teleskoptyp, Nya infällda dörrhandtag, fäste för nackskydd. Ljusomkoppling flyttad till rattspak. Varningsblinkers.

Saab 95 1970

Försänkt tanklock, kromlist på luftintaget vid vindrutan borta.
– –

Helt ny instrumentbräda med två stora runda instrument. Ny ratt, vippströmställare, separata friskluftutblås. Handtag på handskfacksluckan.

Halvljuset kopplat över tändningslåset.

Saab 95 1971

Bättre rostskydd. Lågt placerade sidolister. Lister över hjulhus borttagna.

Bogseröglor fram och bak. Ny huvudbromscylinder.

Ny handbromsspak, nytt ljusreglage, varmluftskanal till bakre delen av kupen

Strålkastartorkare världsnyhet. Större behållare för spolarvätska.

Saab 95 1972

Stötfångarhornen fram helt i gummi.

Nya fälgar för bättre kylning av bromsarna.

Eluppvärmda stolar världsnyhet

Saab 95 1973

Nya emblem
– –

Solskydd med svart baksida. Instrument utan blanka sargar, gula visare

Halogenstrålkastare

Saab 95 1974

Bättre rostskydd. Ny kylargrill av plast

Radialdäck som standard from jan 1974

Ny kylare

Rullbälten fram. Inredning i velour

5 liters spolarvätskebehållare

Saab 95 1975

Svarta vindrutetorkare.

Förstärkt växellåda

Rullbälten i baksätet. Bakersta s�tet tas bort.

En jubileumsmodell med silvermetallic lack och stripes såldes. 1975B lanserades under året. Denna var identisk med 1976 års modell, förutom motorn.

Saab 95 1976

Högre placering av nummerskylten bak. Större ”parkeringssäkra” stötfångare.

Bredare fälgar.

Minskad effekt, 62hk till följd av nya svenska krav på avgasrening.

Nackskydd standard.

Saab 95 1977

Stötfångare med dubbla blanklister. Svarta backspeglar med större siktyta.

Tvåstegsförgasare kom under modellåret (1977B). 68 hk och lägre bensinförbrukning blev resultatet.

Eluppvärmd bakruta.

Saab 95 1978

Större parkerings- och blinkerslyktor fram. ”GL” tillkommer i modellbeteckningen (95GL) ”V4 Super” emblem för att markera 68 hk motorn.
– –

Nya stolar med integrerat nackstöd.

Sista 95 karossen byggdes 780223. 110.527 95:or har tillverkats sedan starten 1959. En epok går i graven.

Upp
Sammanställt av Martin Bergstrand

Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap.
Med reservation för eventuella felaktigheter.