Saab 96 årsmodellsskillnader

Sidan beskriver Saab 96 och skillnader mellan årsmodellerna. Om du finner något du önskar använda på dina egna sidor, länka då gärna istället för att ”låna” informationen. Tack.

Uppdaterad 071009

Grundläggande data Saab 96 1960-1980:

Saab 96 ersatte Saab 93. Saab GT750, Saab Sport och Monte Carlo är ej redovisade.

Saab 96 presenterades i februari 1960 och var från dörrstolparna och bakåt helt nykonstruerad. Saab 96 hade en 841 cc motor vilken tidigare presenterats i Saab 95. Tjänstevikt 950 kg. Längd 4050 mm, bredd 1570 mm, höjd 1470 mm. Hjulbas 2488 mm, spårvidd 1220 mm. Måttuppgifter avser ”trubbnos”.

Längsmonterad, trecylindrig 841 cm3 tvåtaktsmotor på 38hk. From årsmodell 1967 även med fyrtakts V4 motor. 3 eller 4-växlad låda med frihjul. Alla V4:or fyrväxlade.

Kylfläkt, termostat och vattenpump. Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel, U-formad bakaxel. Slanglösa däck. 12 volts elsystem.

Saab 96. Skillnader mellan årsmodeller

Såvida inget annat anges avser uppgifterna bilar avsedda för Sverige.

Modell/
årsm.
KarossChassie /
bromsar
DrivlinaKomfort /
förarmiljö
Övrigt
Saab
96 1960
Ny kaross
jämfört med Saab 93.
Ny större
motor på 841cc och 38 hk. 12 bultat topplock.
Ny rymligare
kupe, ny instrumentbräda.
Saab
96 1961
Silvergrå
fälgar.
Nyckelaktiverad
startmotor.
Saab
96 1962
Vakuumreglerad
tändförställning
Bilbälten
standard
Störningsskydd
Saab
96 1963
Saabmärket
flyttat till grillen
Signalring
på ratten, större innerbackspegel, nya värmereglage. Höjda
stolar.
Saab
96 1964
Säkerhetssiktzon
i vindrutan. Nytt emblem bak.
Diagonaldelat
tvåkrets bromssystem.
4-växlad
låda erbjöds som option.
Backspärr,
Runda instrument av fabrikat VDO, mer lättåtkomlig handbromsspak,
bagagerumsmatta.
Ny laddningsregulator.
Saab
96 1965
Helt
ny kaross från A-stolpen och framåt. Sk ”långnos”. Nya
stötfångare. Orange/röda baklyktor
Nya
yttre drivknutar
Delvis
omkonstruerad motor, 40 hk, högre kompression, separat generator,
hydraulisk koppling, mekanisk bensinpump, nytt kylsystem
Hängande
pedaler
Förlängda
smörjintervaller
Saab
96 1966
Nya
rostfria navkapslar och lister. Dubbla utvändiga backspeglar för
Sverige.
Nya
inre drivknutar
Trippelförgasare
som standard. 42 hk. Treväxlad växellåda utgår helt.
Ljustuta
i blinkersspaken
Saab
96 1967
Skivbromsar
fram.
Helt
ny 1500cc fyrtaktsmotor på 65 hk från Ford. Växelströmsgenerator
standard. Tvåtaktmodellen finns kvar
Säkerhetsbälte
av trepunktstyp standard. Stoppning på dörrarnas översida.
Förvaringsfack på hjulhusen.
Saab
96 1968
Större
vindruta (7 cm högre), lamellglas i vindrutan. Bakrutan större
(cirka 11 cm högre)
Bromsledningar
bättre skyddade.
V4 motorn
oförändrad. Sista tvåtaktsåret. 28 st registrerades
i Sverige.
Mörkgrå
instrumentbräda, svarta knappar. Backspegel i rutans överkant,
bromsvarningslampa, vadderat rattnav, signalknapp flyttad till spak vid
sidan av ratten. Nya dörrhandtag och fönstervevar. Ny interiör.
Eldriven spolare. Textilmattor. (Gummimattor i tvåtaktsmodellen)
Saab 96 1969Rektangulära
strålkastare och ny grill med kromade ribbor. Blinkers och park.ljus
flyttade ut på skärmarna. Nya emblem och navkapslar. Gummibuffertar
på stötfångarhornen.
Bromsservo
infördes
Ny Autolite
förgasare, nytt luftfilter, starkare startmotor. Ny kylare
Rattstång
av teleskoptyp, Nya infällda dörrhandtag, fäste för
nackskydd. Ljusomkoppling flyttad till rattspak. Varningsblinkers.
Saab
96 1970
Försänkt
tanklock, kromlist på luftintaget vid vindrutan borta.
Helt
ny instrumentbräda med två stora runda instrument. Ny ratt,
vippströmställare, separata friskluftutblås. Handtag på
handskfacksluckan. Baksäte av halvkombityp.
Halvljuset
kopplat över tändningslåset.
Saab
96 1971
Bättre
rostskydd. Lågt placerade sidolister. Lister över hjulhus borttagna.
Bogseröglor
fram och bak. Ny huvudbromscylinder.
Ny handbromsspak,
nytt ljusreglage, varmluftskanal till bakre delen av kupen
Strålkastartorkare
världsnyhet. Större behållare för spolarvätska.
Saab
96 1972
Stötfångarhornen
helt i gummi.
Nya
fälgar för bättre kylning av bromsarna.
Eluppvärmda
stolar världsnyhet
Saab
96 1973
Nya
emblem
Solskydd
med svart baksida. Instrument utan blanka sargar, gula visare
Halogenstrålkastare
Saab
96 1974
Bättre
rostskydd. Ny kylargrill av plast
Radialdäck
som standard from jan 1974
Ny kylareRullbälten
fram. Inredning i velour
5 liters
spolarvätskebehållare
Saab
96 1975
Svarta
vindrutetorkare.
Förstärkt
växellåda
Rullbälten
i baksätet
En jubileumsmodell
med silvermetallic lack och stripes såldes. En specialmodell, ”Saab
V4 1700S” producerades i begränsad omfattning. 1700cc motor, alu.fälgar,
varvräknare och läderratt hörde till utrustningen. 1975B
lanserades under året. Denna var identisk med 1976 års modell,
förutom motorn.
Saab
96 1976
Större
”parkeringssäkra” stötfångare.
Bredare
fälgar.
Minskad
effekt, 62hk till följd av nya svenska krav på avgasrening.
Omkonstruktion
av bottenplattan ger 5 cm bättre benutrymme genom att baksätet
kan flyttas bakåt. Nackskydd standard. Eluppvärmd bakruta.
Saab
96 1977
Stötfångare
med dubbla blanklister. Svarta backspeglar med större siktyta.
Tvåstegsförgasare
under modellåret (1977B) 68 hk och lägre bensinförbrukn.
Nya
stolar med integrerat nackstöd.
Saab
96 1978
Större
parkerings- och blinkerslyktor fram. Handtag på bagagelucka utf.
som spoiler i svart hårdgummi. ”GL” tillkommer i modellbet. (96GL)
”V4 Super” emblem för att markera 68 hk motorn.
Saab
96 1979
Svarta
lister runt rutorna. Svarta stripes under sidolisterna. Svartmålat
parti under bakluckans handtag. Svarta navkåpor på metallicgröna
bilar.
Alla
96:or byggs nu i Finland.
Saab
96 1980
1980
är sista modellåret för 96:an. 300 jubileumsbilar tillverkas.
De är utrustade med blå metalliclack, lättmetallfälgar,
och speciell plyschklädsel. Den sista tillverkade 96:an körs
av Eric Carlsson från fabriken i Nystad till Saabs bilmuseum.

 

Upp

Sammanställt av Martin Bergstrand

Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr 3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap.

Med reservation för eventuella felaktigheter.

Se även http://www.saabmuseum.com/96/my.html