Mektips

Tekniska tips Saab 99

h99-01

Vad bör du
tänka på innan du köper en Saab 99? Eller har du redan
en Saab 99 och undrar över vad du bör vara extra uppmärksam
på? Här får du några enkla tips på vad du
bör se upp med.  

Har du själv
tips att komma med? Kontakta
oss!


Uppdaterad 2007.10.19


Framförallt
behandlas de äldre 99:orna från 60 och 70-talen.

Drivlina

Drivknutarna kan vara
slitna, vilket yttrar sig i mer eller mindre kraftiga ryck i transmissionen
då du släpper gaspedalen hastigt med växel i. Det kan också
märkas som ryck vid acceleration. Kontrollera både de inre och
yttre drivknutsdamaskerna så att de är hela. Så länge
damaskerna är hela håller drivknutarna mycket länge. Det
finns universaldamasker att köpa som är delbara så att
man slipper att demontera drivaxeln. Tyvärr verkar hållbarheten
lämna en del att önska. Limfogen håller men inte damasken.

Växellådan
är kanske Saab 99´s akilleshäl. Lyssna efter missljud.
Kontrollera att frihjulet fungerar på 69-71:orna. (Frihjul 1971 endast
med 1,7l motorn) Insprutningsmodeller tom 1974 har en elekronisk insprutning.
Kontrollboxen för denna sitter på vänster främre hjulhus.
Det finns ett vred på denna som ändrar CO halten. Var försiktig
med att justera på måfå.

Läckande kylare
är relativt vanligt. Känn med fingret på cellpaketet och
se upp så att kylflänsarna inte pulveriseras. Kylarens gavlar
är också utsatt för läckage. Vattenpumpen i de engelska
motorerna och B-motorn sitter mycket illa till för byte. De drivs
av en aggregataxel kopplad till vevaxeln och bytet kräver ofta försiktighet.
En kall vinternatt utan tillräckligt med glykol kan knäcka axeln
eller pumpen vid start. Under insugningsgrenröret och under vattenpumpen
sitter ett långsmalt horisontalt ”hål”. Det är vattenpumpens
evakueringshål. Kontrollera att inte kylarvätska strömmar
ut här, då är det dags för byte av pump.

De engelska motorerna
(1,7l och 1,85 l) är känsliga för överhettning, vilket
gärna resulterar i att toppen slår sig. På grund av konstruktionen
med pinnskruvarna som gärna rostar fast, kan det vara svårt
att få av topplocket på en engelsk motor. Med andra ord får
du kylproblem, se till att åtgärda det snabbt innan det är
försent.

Chassie och bromsar

Kärvande bromsok
är ganska vanligt. Bristande parkeringsbromsverkan likaledes. Dålig
parkeringsbroms beror många gånger på felaktig justeringsteknik.
På modeller tom 1974 sitter handbromsbackarna inne i en trumma på
skivorna. De backarna justeras med hjälp av en platt skruvmejsel som
sticks in i ett hål på skivan/trumman. Från 1975 påverkar
handbromsen bromsklotsarna direkt med en hävarm. Kolla att hävarmen
går tillbaka ordentligt då du släpper handbromsen.

Slitna spindelleder
resulterar i dåliga vägegenskaper. Om du byter bör du använda
Saab original, de håller bäst. ”Piratdelar” håller ojämn
kvalitet, och du kan i värsta fall behöva göra om arbetet
efter 1-2 år. Bakre bärarmarna är ibland rostiga, se till
att du får rätt utförande om du skall byta.

Kaross

Rosten är ganska
”ärlig”. Dörrarnas nederkanter, hjulhuskanterna (kontrollera
under prydnadslisterna), motorrumsbalkens infästning i golvet, det
vill säga framför framstolarna, länkarmarnas infästningar
vid drivaxlarnas genomföring i karossen. Rostangrepp kan förebyggas
genom att hålla rent i hålrummet/tunneln. Ekonomiplåt
finns till flera av de utsatta ställena. Kontrollera vindrutebalken
genom att försiktigt trycka in en liten skruvmejsel eller syl under
vindrutelisten. På bilar med innertak i tyg är det inte ovanligt
att tyget hänger ned. Du hittar en guide om hur du fixar det i menyn till vänster.
På Combi Coupén är bakluckan ibland rostig. Se till att bakluckans dränering i nederkant inte är igensatt.


Om du själv
har tips att bidra med eller har synpunkter på innehållet,
kontakta
gärna oss!


Saabklubben tar inget ansvar för eventuella följdverkningar av att följa råden
på denna sida.