1500 e 1700?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 17, 2002 at 11:04 #8399

      Tänke försöka ta reda på vad det sitter för snurra i min 96-76 bruks test bil.
      Det är ej orginal snurra i utan jag tog en i högen
      Den käns för stark för att vara en 1500 men detta kan vara en känsel vill
      Är det någon som vet ett lätt sätt att ta reda på om det är en 1500 e 1700?

      Motornr ger inte ett skit:
      Står bara 157447.
      Kollade ett antal andra i grottebon och hitta följand:
      *JC68903* =1700cc
      EY 317487 =1500cc
      8L7 109204 =????cc
      L18 112770 =1500cc
      147718 =1500cc
      139619 =1500cc

        mars 17, 2002 at 12:22 #63191

        kolla slaglängd i tändstiftshålet

          mars 20, 2002 at 20:46 #63192

          Är det ingen som har ett LÄTT sätt att kolla detta? eller är det hemlig?
          Nu har jag i alla fall kommet på ett sätt men jag gör väll som alla andra, håller käften.
          Man fick bara använda njuren en stund så

            mars 20, 2002 at 20:53 #63193

            Hejsan Fuling!
            Uffepuffes ide är väl inte så tokig?? Har du funderat på att veva ner en kolv till nedre dödpunkt, fylla cylindern med diesel och sedan veva upp till övre dödpunkt och mäta hur mycket som kommer ut ur tändstiftshålet?? Multiplicera med fyra, så har du svaret!!
            M.V.H “Tobbe”

              mars 20, 2002 at 21:05 #63194

              Jag sa LÄTT
              Fler bra förslag?

              Tobbe99:
              Innan du ens har fått i diesel har jag svaret

                mars 20, 2002 at 21:13 #63195

                Seså, berätta nu för farbror Torbjörn hur du gjorde, mussla där

                  mars 20, 2002 at 21:52 #63196

                  Lugna dig Tobbe99 , ska berätta tids nog.
                  Jag ställde frågan för att få ett snabbt svar, men icke.
                  Så jag fick lura ut det själv.
                  Vad jag därimot är nyfiken på är hur många på detta forom som vet ett lätt sätt och ger fan i att tala om det.

                    mars 20, 2002 at 23:27 #63197

                    din “fuling”, berätta nu =)

                    vill veta innan lördag (då ska jag provstarta saaebn efter vinterdvalan)

                    om du inte vill skriva här så maila är du snäll, måste veta

                    /Nisse
                    Team Gbg
                    96 V4 '77b
                    9-3 Sport '99

                      mars 21, 2002 at 15:50 #63198

                      Med risk att verka dum i foten, skruva av ventilkåpan och kolla när ventilen öppnar o.s.v ?

                        mars 21, 2002 at 16:17 #63199

                        Fuling

                          mars 21, 2002 at 21:36 #63200

                          Första frågan 1. jag ställde mig, vad är skilnaden på en 1500 & 1700?
                          Jo slaglängden.

                          Nästa fråga 2: hur mycket, jo ca 8mm (66,78-58,86)
                          Igentligen oinresankt se fråga 5 & 6.

                          Nästa fråga 3. Går det att mäta? nää man kommer inte rak ned i tändstiftshålet.

                          Nästa fråga 4. Hur fa.. gör man då da?

                          Nästa fråga 5. Spelar det någon roll om jag inte kommer ned vinkel rätt mot kolven om man skall gämnföra 1500 & 1700. Nää

                          Nästa fråga 6. Mäta mot vad och hur?
                          Spelar ingen större roll bara man mäter på samma sätt på en 1500 & 1700, eller?

                          Nästa fråga 7. Hur är man säker på att kolven står på samma ställer? Jo man ställer märkningen på remskivan på ödp (0grader) typ samma märkning som man anväder vid inställning av tändningen.

                          Nästa fråga 8: Vilken cylder skall man mäta på?
                          Jo en av de som står i botten.

                          Nästa fråga 9: Vilken cylider står i botten, hmm
                          Förmodligen inte 1:an för den tänder ju, så man testar någon annan. Har man nu varit med ett tag så vet man att 1 e 4 står i topp samtidigt. Vad finns då kvar 2 e 3an. Jag valde 2an.

                          Nästa fråga 10: Har man en 1500 eller 1700 motor som man är 100% säker på att det en 1500 e 1700?
                          I mitt fall så var det så hadde jag 1500 & 1700.

                          Jag stälde 1500(garanerad 1500) på noll grader och skruvade ur stiften på 2ans cylider. Mätte och gjorde på på samma sätt i bruks holken.
                          Jo de var lika, med andra ord en 1500 i bruks holken. För att slippa göra samma relativa mätning nästa gång så tog jag en ståltråd på runt 3mm som jag stack ned i tändstiftshålet och filade en skåra i den precis vid överkanten på gängan för tändstiftet.
                          Gjorde precis lika på 1700 snurran och fick en märke ca 8mm lägre upp.
                          Mått på pinnen.
                          Runt 3mm
                          Längd ca 150
                          Längd till frösta hacket 102mm(1500)
                          Längd till andra hacket 110mm(1700)

                          Sen om ni tycker jag är en messersmith så ski.. jag i det. Mina tidigare inlägga i denna tråd, förutam de första, var till för att provesera och se om det hände något.
                          Jag vet att det finns folk i detta forum som BORDE ha råkat ut för samma fråge ställning ett antal gånger .
                          Varför kan då de inte svara?
                          För jag kan väll inte vara den första som kommer på detta sätt, det tror jag inte.
                          Tillägg:
                          Den exakta slagvolymen kan man inte ta reda på detta sätt för den beror på cyliders borr diameter.
                          Lite vingel kommer det att finnas beroende på om topparna är plande e inte, högkompskolvar.
                          Man man kan nog med stor säkerhet tala om om det sitter en 1500 e 1700 väv i motorn.
                          Nu har skithögen, messersmith eller vad ni kallat mig svarat, nöjda?

                            mars 21, 2002 at 22:00 #63201

                            OOOOOOOOOOOOOOOOOOJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                              mars 21, 2002 at 22:42 #63202

                              aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

                              /Nisse
                              Team Gbg
                              96 V4 '77b
                              9-3 Sport '99

                                mars 21, 2002 at 22:57 #63203

                                tjena johan
                                med andra ord
                                1.du mätte i tändstiftshålet vilken som hade längst slaglängd
                                2.sen var du tvungen att vara lite besserwisser

                                  mars 21, 2002 at 23:12 #63204

                                  uffepuffe67
                                  Japp, min inte slaglängden utan möjliktvis skilanden mellan slaglängderna jäv.. ungefär.
                                  Det heter väll messersmith

                                  Tips:
                                  Om ni tillverkar en sådan där pinne, vid prov vinkal pinnen så mycket som möligt vinkelrätt mot kolven. Med andra ord så snett i tändstiftshålet de går.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.