80 jub…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 27, 2002 at 10:10 #8327

      Jag undrar om det gjorts någon undersökning av hur många jubileums -80 som fortfarande rullar.
      Skulle vara intressant & se… :confused:

        januari 27, 2002 at 22:45 #62695

        Tja, jag har en. Visserligen med en -77A snikmotor (originalmotorn, 12000 mil, finns kvar med skurna balansaxellager), men går gör den, även vid 20 minusgrader.
        Det finns åtminstone en till i Karlstad. Skicket på den andra är visserligen ganska sorgligt, men den är i alla fall i drift.

        Men visst vore det kul att veta hur många som fortfarande är igång. Kanske bilregistret kunde hjälpa till med en sådan sak. Nån som har bra koll på vilka chassinummer som användes till “de 300”?

          januari 27, 2002 at 22:58 #62696

          Chassinr på alla modell 1980 låg inom:

          96806000001 till 96806002820

          (Källa: GAS – Bilar på Saab-vis)

          Jubileumsmodellen bör ligga mot slutet men det är inte säkert att det är just de sista nr.

          /B


          Bengt Åkesson
          bengt@akesson-motorsport.se
          Facebook

            januari 27, 2002 at 23:31 #62698

            Andreas! Din bil AFU 833 som jag tidigare ägde är en tidig äkta Jubileumsbil! Den enda som låg tidigare i ChNR som jag kunde hitta var Uddeholm Lollos somm låg strax under 2000 i Chnr 1982?
            Jag har själv ägt 4St Jubbar & Gerda har ägt ytterliggare en & dessa har legat mellan 2400-2600
            Således så ligger dom inte i Nr följd!

            Det fanns ett inlägg för länge sen om detta & någon kalenderbitare kanske orkar leta fram det!

            /Fredrik

              januari 28, 2002 at 01:55 #62699

              Jag har tre jubileums bilar, som nu alla har blivit besiktigade: 2766, 2572 och 2078.

              Medan 2766 är i mycket fint original skick, återstår det fortfarande en hel del att göra på de två andra.

              Mvh Mikael Hemmingsen

                januari 28, 2002 at 05:21 #62700

                Tack för de orden.. ..ska försöka reda ut det här, ska höra med bilregistret & dra i lite trådar…

                Hör av mig med resultatet.

                  januari 28, 2002 at 11:56 #62701

                  Nu så har jag kollat lite…
                  Bilregistret gav mig följande info ( efter en del spydigheter )

                  254 finns inreggade, 182 st är avställda.
                  Det ger oss 46 skotade, exporterade?
                  182 avställda…
                  72 st som är inreggade och i varierande skick…

                  Bilregistret sökte på saab 96 / ljusblå / 1980.
                  Ger det här oss en exakt siffra?

                  Vad tror ni? Nån som vet hur många som gick till export? :confused:

                    januari 28, 2002 at 14:43 #62702

                    Andreas!

                    Du bör inräkna X-antal falska Jubbar i din eminenta koll med bilregistret!

                    Oäkta är bilar som är ljusblå men ej har rätt inredning & fälgar. Jag tror att dessa ej heller hade stripesen på kaross sidan!
                    Dessutom så finns deten hel del konverterade bilar!
                    Gerda & jag har varit skyldiga till att 3St äkta har hamnat på skroten! Alla var totalt upprostade så det är inget att hetsa upp sig för! Ingen var dessutom intresserade utav papprena varför även dessa skrotades!
                    Vi har även sett till att 2St har räddats Bla Andreas bil. Dessutom så har vi hjälpt andra med sina renoveringar genom att sälja delar till dem!

                    /Fredrik

                      januari 28, 2002 at 15:08 #62703

                      Ahh, just det… oäktingar. Tänkte inte på det.
                      Antalet rullande jubbar kan man nog bara spekulera i.

                      Fredrik: du råkar inte ha nått kvar till nån jubbe? Inredning tex?
                      Intresserad av allt.

                        januari 28, 2002 at 22:56 #62704

                        Det står en usel jubbe på en bilskrot i Landskrona. Ulf

                          januari 29, 2002 at 16:19 #62705

                          Har bidratt til reduksjonen av jubber. Leverte en til skrot… Men papirer finns fortsatt om noen er interessert. Deler er det dårlig med. Innredningen er solgt i Norge. Den var forøvrig i bruksskikk. Det finns i alle fall 2 ekte jubileumsbiler i Norge også.

                          Skrot: -80 Jubileum.

                            januari 30, 2002 at 14:28 #62706

                            Andreas! Vad fick du ta emot för spydigheter på bilregistret?? Jag trodde inte ens att de ville kolla upp såna här saker som är intressanta för vissa människor!

                            Har hört att man kan kolla upp med dem efter en exakt likadan bil som ens egen bil genom cassinr. Stämmer det eller är jag ute och seglar? :rolleyes:

                              januari 30, 2002 at 16:32 #62707

                              Spydigheter ja, hmmm… konstigt att en del personer på myndigheter / instanser ska vara så otrevliga. 😮 Men jag antar att dom inte får så många sådana här frågor…
                              Ringde till “uppdragsenheten” på bilregistret på ett 019 nummer.. ..sa något i stil med “äru överkörd eller?” hahaha…, när jag ställde min fråga. Hmm, men vem vet? alla kan väl ha dåliga dagar… men det spelar ju ingen roll.
                              Jag fick dom siffror jag var ute efter.

                              Hmm, din fråga: vet inte, ring bilregistret… fråga efter “uppdragsenheten i 019 – området” ha ha ha, tips: var trevlig…

                                januari 30, 2002 at 18:26 #62708

                                Hej.
                                Jag har haft 2 st men de har flyttat till kanada och Micke Hemingsen.
                                Båda var körbara och kompletta, en var bes.
                                Det finns så klart rost på båda.
                                De hade regnr/chassi nr & reg första gång:
                                EZB 843/ 96806002078, 1980-02-05.
                                FUA 682/ 96806002572, 1980-03-19.

                                  januari 30, 2002 at 20:53 #62709

                                  Hejsan!
                                  Det rullade en jättefin jubbe i Jonseredstrakten för ca tio år sedan. Vill minnas att den hade regnr FBT 963 eller något ditåt. Är det någon som vet vem som har den nu?? Enligt bilregistret är den avställd, men man måste ringa kundtjänst för att få reda på ägaren.
                                  M.V.H “Tobbe”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.