För-/nackdelar med automat

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / För-/nackdelar med automat

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / För-/nackdelar med automat

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 19, 2014 at 04:00 #26706

      Tja! Jag har blivit lite sugen på att skaffa mig en 900 automat och skulle gärna vilja få mer koll på för- och nackdelarna med dom lådorna.
      Jag har inte större erfarenhet av dom än att jag vet att de dricker lite mer samt att man slipper växla.

      Säg att jag skulle ge mig ut för att köpa en ny bil nu – vad skall jag kolla efter då?
      Vad är det som brukar ge sig, vilken motor vill jag ha till?

      / Mikael.L

      900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

        november 19, 2014 at 07:12 #199734

        Det finns ganska lite erfarenhet av Tomatlådor på og900, den allmänt gällande devisen är att man bör undvika dom till varje pris och det gör folk också. Till og900 är lådan treväxlad, och det är väl en 60-tals konstruktion tror jag, en Borg Warner. Du kommer få mkt högt varvtal i motorvägshastighet då slutväxeln helt enkelt är mkt lätt. Du får sämre acceleration till 100, en sekund minst får du nog räkna med, och den kommer dra soppa. Hur mkt beror väl på vilken motor du har till, men allra minst en dl milen får du räkna med.

        Fördelen – du slipper växla och byta koppling….

        Ditt beslut, men en og900 AUtomatare är för mig lika het och rolig som en rejäl influensa på julafton, dvs inget man vill ha. Det kostar mer än det smakar! Men om man vill uppleva og900 och inte gillar växlar eller har problem med armarna tex så är det ju en bra lösning såklart. Jag skulle kunna tänka mig att en fin cab kan funka med Automat, en bil man inte kör så hårt med utan mer glider runt i. Men då bara måste den ju ha en T16 så man hör det sköna gurglet baktill, annars kan det ju kvitta helt. 🙂

        Se till att AUtomat-900an är billig, för den lär vara sjukt svårsåld sen om du tröttnar. Ingen vill köpa en automat-900 vilket ju även får vägas in vid ditt köp prismässigt.

          november 19, 2014 at 09:46 #199737

          Plusset är ju att lådan håller betydligt bättre än den manuella lådan.

          Det är det nog inte många som vet?

          Det är en väldans upplevelse att köra turboautomat.

          Har inte hört talas om nån turboautomatare som har pajat lådan heller??

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            november 19, 2014 at 11:26 #199740

            Hej!

            På 70-talet hade 99:orna rykte om sig att det blev läckage mellan slutväxel och automatlåda och oljan från slutväxeln gjorde att automatlådan började krångla.
            Såvitt jag förstår är väl lådorna 99 och 900 desamma.
            Inget ni känner till?

            MVH/Gunnar

              november 19, 2014 at 12:46 #199743

              Det var väl så att man fick hålla ett öga på oljenivåerna, i slutväxeln och i lådan.

              Men med normal servicenivå var det inget större bekymmer, vad JAG vet.

              Kanske andra vet nåt annat?

              Har bytt een autlåda under alla år, det var en ung man som inte fick som han ville hemma hos mor och far; gick ut och trampade gasen i botten, och la in växeln…

              DET tålde inte lådan, så den fick jag byta!

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                november 19, 2014 at 14:13 #199744

                Minns att Klassiker i sin guide om og900 cab nämnde automaten med kommentaren “inte rolig, men den gör sitt jobb”.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  november 19, 2014 at 14:33 #199745

                  Har aldrig provat köra en og900 med automatlåda. Hur mycket varvar dom i vanlig motorvägsfart?
                  Skulle jag hitta en automatare som var i bra skick i övrigt så skulle jag inte vara rädd för att köpa den. Som sagt så sägs det att dom ska hålla bättre och det kan ju inte vara ett allt för stort ingrepp att byta till en manuell låda?
                  Men det kanske inte bes gillar 🙄

                    november 19, 2014 at 15:28 #199747

                    @antonn wrote:

                    Har aldrig provat köra en og900 med automatlåda. Hur mycket varvar dom i vanlig motorvägsfart?
                    Skulle jag hitta en automatare som var i bra skick i övrigt så skulle jag inte vara rädd för att köpa den. Som sagt så sägs det att dom ska hålla bättre och det kan ju inte vara ett allt för stort ingrepp att byta till en manuell låda?
                    Men det kanske inte bes gillar 🙄

                    En fulltryckare med 7:ans primär gör ca 39,x per tusen varv så strax över2100 vid 90. En automat gör ca 29 km/1000 rpm. så det är 3000 varv i 90. Men de gör 100:a på 1:an :race

                    MH

                      november 19, 2014 at 20:56 #171863

                      @cabmange wrote:

                      @antonn wrote:

                      Har aldrig provat köra en og900 med automatlåda. Hur mycket varvar dom i vanlig motorvägsfart?
                      Skulle jag hitta en automatare som var i bra skick i övrigt så skulle jag inte vara rädd för att köpa den. Som sagt så sägs det att dom ska hålla bättre och det kan ju inte vara ett allt för stort ingrepp att byta till en manuell låda?
                      Men det kanske inte bes gillar 🙄

                      En fulltryckare med 7:ans primär gör ca 39,x per tusen varv så strax över2100 vid 90. En automat gör ca 29 km/1000 rpm. så det är 3000 varv i 90. Men de gör 100:a på 1:an :race

                      MH

                      Haha, man får offra sig lite om man vill kunna köra 100km/h på ettan 😆
                      Det är ju inte överdrivet dåligt med tanke på åldern, morsans gamla Megane 1.6 från -97 och den gjorde 90km/h vid runt 3000rpm.
                      Skulle vara roligt att höra från någon med mycket pulver + automat! Jag vet att det finns någon där ute som har haft en :read

                        november 19, 2014 at 21:13 #199751

                        Jag har prövat några automat och så negativt var det inte.
                        Speciellt en turbo med automat i bra skick harmonerar ganska bra. Det finns rejält med drag vid en omkörning. Med manuellt inkl. en nerväxling är man definitivt inte snabbare.

                        Så giller du att dra på och lyder hastighetsgränserna är en negativ insällning inte på plats.

                          november 19, 2014 at 21:15 #199752

                          Har en 91’a S aut som står här ute med sjuk motor, något hände när jag körde om med den för 4 år sen…

                          Men INNAN JISSES VAD DEN GICK!

                          Frun skulle inte behålla den där s…… bilen med automatlåda; sen konverterade jag den till sprit, och det var dags att åka på nåt läkarbesök…

                          Det var något vilt i blicken vid återkomsten och sen var den godkänd!

                          Något med en omkörning för hennes del och det är ju kul att gasa med en automatare!

                          Tiden medger inte att man får ordning på alla bilar man har tyvärr.

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            november 20, 2014 at 09:42 #199757

                            Intressant tråd. Jag minns en kommentar från ett utländskt forum angående BW37-lådan: “It’s the same gearbox that Fred Flintstone used”. Det är kanske inte helt sant, men en variant av den satt i vart fall i Volvo Amazon, så det är klart inget förnuftigt val. Det första intrycket när man sätter sig i en automatare är ju – fan ska den inte lägga i en högre växel snart, men man snart inser man att trean redan ligger i. Kör man lugnt hoppar den i vid 30 km/h! Sedan regleras farten bara med gasen – rätt sjukt. När jag hade min manuella avställd ett tag var det en riktig lättnad att sätta sig i den igen. Det höga varvet blir ganska tröttande och man har även i huvudet hela tiden att typ 20 % av effekten brinner upp i momentomvandlaren. Men jag måste säga att nu när automataren är avställd saknar jag trycket i lägre farter. Gasresponsen (med turbo och etanol) är sjukt annorlunda. Så det beror lite på vad man vill göra. Buskörning i stan och omkörning i lägre fart – då är automaten rätt kul. Högre farter – inte att rekommendera ens för buskörning.

                              november 22, 2014 at 19:01 #199828

                              har haft alla motorvarianter utom fulltrycksturbo med automat.

                              de 2 roligaste var en ljusbrun 5dörrars 900 GLS -81, pigg som fan, gick att bränna gummi med och drog många vid rödljusen men var en plåga att köra över 90kmh och drack ordentligt med soppa.

                              den andra en 900s -92 med IC och ökat laddtryck, bättre utväxling, seg i starten men vakna till vid 30 och stack iväg ordentligt.

                              dom tråkiga var med i8 kat, hur slöa som helst.

                                november 22, 2014 at 23:57 #199836

                                ÄR det skillnad på utväxlingen i automataren mellan t.ex. 900-86 och 900-92?? Någon som vet??

                                  november 23, 2014 at 08:23 #199839

                                  Apropå skillnad i utväxling så tror jag att Turbo bilarna har lägre så är det iaf om jag jämför 77 99an med frugans 89 turbo cab. 99 upplevs mer på hugget än caben som är en riktig glidare i farter mellan 50-80 sen blir det lite surrat men med suflett nere spelar det ingen roll.
                                  Provkörde en 900i 16 automat på 19k mil för ett tag sedan och jag blev lite impad av ur snabb den var när man kom över typ 30 och hur fint och tight den växlade. Jag gillar automat av flera skäl så jag blev köpsugen…men det blev en Ibiza 1.2 ist. 🙁

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.