Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 17, 2014 at 21:04 #21856

      Finns någon som helst teknisk/mekanisk fördel med de gamla gummiknutarna jämfört med senare tiders stålknutar?
      Kan de t.ex. vara bättre på att dämpa motorns vibrationer? Skona växellådan (fungera som ryckutjämnare)?
      Underlätta i- och urlyftning av motor/växellåda? Hur uppför sig gummiknutarna när de börjar bli söndermosade?

        mars 18, 2014 at 19:29 #174179

        För rally/racing åk stålknutar!

        Det är Inte kul att vrida sönder en gummiknut.

        Edit : det är enklare att demontera en låda hos en bil med stålknutar.

          mars 19, 2014 at 07:19 #174194

          enkelt sagt så är gummiknutarna ett bra val för den effekt som fanns original. Finns liksom ingen biltillverkare som kör med stridsvagnsengineering (okej då, ett annat svenskt bilmärke kanske gör det ) och då var det troligen ett bra val för applikationen.

            mars 21, 2014 at 14:17 #174255

            Bakgrunden till min fråga är dels ren nyfikenhet då jag inte har några erfarenheter av gummiknutarna, dels att projektet att slarva ihop en kortnosreplika fortfarande har de flesta möjligheterna öppna. -Bl.a. diverse växellådor och framvagnsdelar att pussla med fritt. De fördelar jag ser med gummiknutarna är att de saknar kladdigt fett och miljoner små kringhoppande lagernålar, och så att de är fasiken så mycket snyggare och mer rätt i en bil som kommer se ganska mycket 1964 ut. Främsta argumentet att välja gummiknutar, utöver det årsmodelltypiska, vore om de gav mindre motormorr i kupén eller på annat sätt mjukare körkänsla.

            Att stålknutarna bara är att ploppa ur medan man måste skruva isär halvorna på gummiknutarna är förstås extra arbetsmoment vid växellådsbyten men är det något annat som gör gummiknutarna besvärligare att meka med? Att plocka ihop uttappade lagernålar sedan man nästan fått motor och växellåda på plats är inte precis kul det heller…

              mars 23, 2014 at 08:16 #174296

              På vilket sätt är det lättare att byta låda på en bil med stålknutar jämfört med gummiknutar? Det är väl dom inre vid växellådan som syftas?

              Saab 96 -62
              Saab 96 V4 -75
              Saab 9000 Kombi -91
              Saab 900 T16 -92

                april 23, 2014 at 19:01 #174895

                Enklar med byte på stålknutar för då rräcker det att släppa på damaskerna och sedan vinkla lådan vid lyft för att få ur dom inre knutarna. På gummiknutarna måste du ju lossa dom 8 bultarna och dessutom rotera axlarna för att komma åt alla.

                  april 30, 2014 at 15:38 #175086

                  @2takt_nicke wrote:

                  Enklar med byte på stålknutar för då rräcker det att släppa på damaskerna och sedan vinkla lådan vid lyft för att få ur dom inre knutarna. På gummiknutarna måste du ju lossa dom 8 bultarna och dessutom rotera axlarna för att komma åt alla.

                  Jag lät dom inre knutarna sitta kvar och drog bara ur axlarna från “hylsan” med splines. Funkade bra för mig och var ganska enkelt. :wrench

                  Saab 96 -62
                  Saab 96 V4 -75
                  Saab 9000 Kombi -91
                  Saab 900 T16 -92

                    april 30, 2014 at 20:30 #175093

                    Inte lika lätt att få i dem igen bara. Men de moderna gummiknutarna som finns på Mekonomen fungerar kanon. Håller minst en säsong i rallyskogen

                    Fredrik

                      maj 5, 2014 at 22:30 #175293

                      Va, har Mekonomen de ringformiga gummiinläggen till inre drivknutarna? Nu blev jag riktigt imponerad!

                      Men som sagt/frågat, kan gummiknutar vara bättre än stålknutar på att t.ex. dämpa vibrationer/motorljud?

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.