Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Gummidrivknutar bättre än stål på något vis?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-05 22:30 av John Ahlberg, Vallentuna.
-
FörfattareInlägg
-
mars 17, 2014 at 21:04 #21856
Finns någon som helst teknisk/mekanisk fördel med de gamla gummiknutarna jämfört med senare tiders stålknutar?
Kan de t.ex. vara bättre på att dämpa motorns vibrationer? Skona växellådan (fungera som ryckutjämnare)?
Underlätta i- och urlyftning av motor/växellåda? Hur uppför sig gummiknutarna när de börjar bli söndermosade?mars 18, 2014 at 19:29 #174179För rally/racing åk stålknutar!
Det är Inte kul att vrida sönder en gummiknut.
Edit : det är enklare att demontera en låda hos en bil med stålknutar.
mars 21, 2014 at 14:17 #174255Bakgrunden till min fråga är dels ren nyfikenhet då jag inte har några erfarenheter av gummiknutarna, dels att projektet att slarva ihop en kortnosreplika fortfarande har de flesta möjligheterna öppna. -Bl.a. diverse växellådor och framvagnsdelar att pussla med fritt. De fördelar jag ser med gummiknutarna är att de saknar kladdigt fett och miljoner små kringhoppande lagernålar, och så att de är fasiken så mycket snyggare och mer rätt i en bil som kommer se ganska mycket 1964 ut. Främsta argumentet att välja gummiknutar, utöver det årsmodelltypiska, vore om de gav mindre motormorr i kupén eller på annat sätt mjukare körkänsla.
Att stålknutarna bara är att ploppa ur medan man måste skruva isär halvorna på gummiknutarna är förstås extra arbetsmoment vid växellådsbyten men är det något annat som gör gummiknutarna besvärligare att meka med? Att plocka ihop uttappade lagernålar sedan man nästan fått motor och växellåda på plats är inte precis kul det heller…
april 23, 2014 at 19:01 #174895Enklar med byte på stålknutar för då rräcker det att släppa på damaskerna och sedan vinkla lådan vid lyft för att få ur dom inre knutarna. På gummiknutarna måste du ju lossa dom 8 bultarna och dessutom rotera axlarna för att komma åt alla.
@2takt_nicke wrote:
Enklar med byte på stålknutar för då rräcker det att släppa på damaskerna och sedan vinkla lådan vid lyft för att få ur dom inre knutarna. På gummiknutarna måste du ju lossa dom 8 bultarna och dessutom rotera axlarna för att komma åt alla.
Jag lät dom inre knutarna sitta kvar och drog bara ur axlarna från “hylsan” med splines. Funkade bra för mig och var ganska enkelt. :wrench
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92maj 5, 2014 at 22:30 #175293Va, har Mekonomen de ringformiga gummiinläggen till inre drivknutarna? Nu blev jag riktigt imponerad!
Men som sagt/frågat, kan gummiknutar vara bättre än stålknutar på att t.ex. dämpa vibrationer/motorljud?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.