Hjälp ang Tändkassett

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Hjälp ang Tändkassett

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Hjälp ang Tändkassett

  • Författare
    Inlägg
    • februari 14, 2015 at 12:41 #26876

      Jag är spekulant på en 07 2,0 Bio.
      Nu har jag hittat en men det sitter en RÖD kassett i den.
      Vad jag förstått ska det väl varar en T7 och dom har väl aldrig haft röd kassett?
      Vad händer när man monterar fel?

        februari 14, 2015 at 16:03 #201732

        Ingen av er som kan hjälpa mig?

          februari 14, 2015 at 19:15 #201735

          Frågan är hur länge den setat där.

          Tex knacksensor sitter i de svarta kasetterna, och har du inte den så kan skador ske.

          Det borde finnas fler bilar som har rätt saker, för hur har man skött bilen när det sitter fel kasett på den?

          //MH

            februari 14, 2015 at 21:22 #201742

            Alltså ska jag inte köpa just den.
            Men vad händer med fel kassett?
            Knacksensorn jobbar inte helt OK, men blir det några motorskador?
            Och visst är det väl så att på en T7 skall det inte finnas en Röd Kassett?

              februari 15, 2015 at 08:11 #201747

              Eftersom ända från APC intåg så har systemet lyssnat efter knackningar för att hela tiden optimera prestandan utan knackningar.

              Knackningarna är spikningar dvs misständning att du har fel tändinställning för det tillfället.

              Och eftersom spikningar inte är bra för motorn, annars så varför ha knacksensor.

              Du vet inte hur länge den röda har setat där, och hur den har körts. Lek med tanken att den svarta lämnade in när bilen var 4 år, då kan den röda setat där i 4 år och kanske dragit husvagn nere i alperna och haft kraftiga spikningar när den dragit vagnen upp för backar, kanske varit i Italien och tankat 92 oktan.

              Har du ingen histora hur längde den setat där alt får den så pass billigt så att en större motor översyn kan ingå så är det bara att byta till en svart 3.7 kasett annars leta efter en annan.

              //MH

                februari 15, 2015 at 08:14 #201748

                Samt att montera fel kasett, hur han man då skött bilen i övrigt, monterade man den röda för att man fick den av grannen och man var snål och inte vill köpa rätt. Är allt annat skött av en snäljåp som inte vill göra rätt?

                //MH

                  februari 15, 2015 at 08:29 #201749

                  Mange, vartifrån har du fått uppgiften att svarta tändkassetter innehåller knacksensor..?

                  Mvh
                  /D

                    februari 15, 2015 at 08:39 #201750

                    Knacksensor är väl fel att kalla det för om man skall vara noga men den funktionen är väl mer komuniserbar. Det mest uppenbara, men inte enda, problemet med fel kassett är att man sätter joniseringmätningen ur spel, dvs. motorstyrningen saknar information om skadliga knackningar.

                    Är du nöjd nu med svaret?

                      februari 15, 2015 at 09:20 #201751

                      Internet är en fantastisk källa till att sprida både rätt och fel information, så har vi tillgång till källhänvisning av de fakta vi presenterar är det bra, annars riskerar vi att spekulationer och rykten förs vidare.

                      Som generellt svar på din fråga Large 9-5 så skall du ha en svart tändkassett till den motorn. Fråga ägaren varför det sitter en röd där och nöj dig mycket riktigt precis som Mange menar inte med vilket svar som helst.

                      Röd och svart version innehåller mycket riktigt skillnader, så använd rätt färg till rätt motor. Bl a är det kopplingen mot styrsystemet som skiljer. Det finns kombinationer man kan göra, men det är inget jag tänker berätta här, för då gör någon stackars saabägare något fel och det vill jag inte. Saker kan gå sönder – Keep it simple.

                      Röda kassetter dök upp som kinakopior för några år sedan. Akta dig för dessa! Jag har testat och felsökt dem och de håller inte måttet någonstans. De innehåller bl a fel komponenter och dör t ex i tempcyklingen omgående. Hoppas det inte är en sådan som sitter på motorn.
                      Original tändkassett är en mycket genomarbetad produkt som testats utförligt med 25års utveckling och som arbetar i en komplex och extrem miljö: mitt i motorn. Jag lovar att det finns inte mycket annan konsumentelektronik som testats så hårt och omfattande.

                      Mvh
                      /D
                      (Arbetade på SEMs utvecklingsavdelning 2003-2010)

                        februari 15, 2015 at 09:40 #201752

                        Har den inte suttit där länge och bilen i övrigt är skött framförallt med oljebyten, biopower varje 1500mil/1år, så kan det väl ändå vara ett ok köp.

                        Avsaknad av knacksensor är väl egentligen bara ett problem vid vissa förhållanden och en 2,0 är ju inte så extrem i effektuttag. Min fd 900S som gick med 0,9 bar laddtryck funkar fortfarande trots avsaknad av knacksensorsystem, men å andra sidan blev den inte utsatt för typ Autobahn 200km/h i 4h sträck heller. Så som Mange säger, beror ju på 🙂

                          februari 15, 2015 at 12:26 #201756

                          William skaffa open sid, den ger en massa info och kan ge dig en hint om vilka som inte är så duktiga på att mappa våra saabar 🙂

                          tusen tals knackningar kan inte vara bra 🙂

                            februari 15, 2015 at 13:08 #201757

                            @cabmange wrote:

                            William skaffa open sid, den ger en massa info och kan ge dig en hint om vilka som inte är så duktiga på att mappa våra saabar 🙂

                            tusen tals knackningar kan inte vara bra 🙂

                            Coolt! Vart hittar man sådana? Skulle vara nyttigt ibland.

                              februari 15, 2015 at 13:58 #201759

                              ja körde du saab og-9-3/og9-5 så är det inga problem att fixa när du mappar de.

                                februari 15, 2015 at 14:14 #201760

                                Ok. Jag kör og 9-5 Aero, men har aldrig mappat den. Hade däremot mappad 9000 Aero för massa år sedan, min bästa bil någonsin tror jag faktiskt.
                                Slut på OT.

                                  februari 15, 2015 at 15:01 #201761

                                  Tack Dicst m fl för fylliga svar som gett mig utökad kunskap.
                                  Bilen ifråga säljs av en “liten” bilhandlare och även om jag inte köper bilen, tänker jag påpeka fakta för honom.
                                  Fortsätter att se mig om efter en ca 07, helst 2,3, som inte gått för långt. Min 03 2,3, ca 34′ mil, började helt plötsligt ge ifrån sig ett mycket otäckt ljud. Låter vevlager och/eller ramlager.
                                  Inte kul! Men trivs ju med 9-5 och eftersom dessa verkar ha rätt prisbild och jag är hyfsat van “skruvare” som inte drar mig för att “uppdatera” väghållningen mm, så är det rätt bil för mig.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.