Hjälp ang Tändkassett
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Hjälp ang Tändkassett
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Hjälp ang Tändkassett
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2015-02-15 15:01 av large9-5.
-
FörfattareInlägg
-
Eftersom ända från APC intåg så har systemet lyssnat efter knackningar för att hela tiden optimera prestandan utan knackningar.
Knackningarna är spikningar dvs misständning att du har fel tändinställning för det tillfället.
Och eftersom spikningar inte är bra för motorn, annars så varför ha knacksensor.
Du vet inte hur länge den röda har setat där, och hur den har körts. Lek med tanken att den svarta lämnade in när bilen var 4 år, då kan den röda setat där i 4 år och kanske dragit husvagn nere i alperna och haft kraftiga spikningar när den dragit vagnen upp för backar, kanske varit i Italien och tankat 92 oktan.
Har du ingen histora hur längde den setat där alt får den så pass billigt så att en större motor översyn kan ingå så är det bara att byta till en svart 3.7 kasett annars leta efter en annan.
//MH
Knacksensor är väl fel att kalla det för om man skall vara noga men den funktionen är väl mer komuniserbar. Det mest uppenbara, men inte enda, problemet med fel kassett är att man sätter joniseringmätningen ur spel, dvs. motorstyrningen saknar information om skadliga knackningar.
Är du nöjd nu med svaret?
Internet är en fantastisk källa till att sprida både rätt och fel information, så har vi tillgång till källhänvisning av de fakta vi presenterar är det bra, annars riskerar vi att spekulationer och rykten förs vidare.
Som generellt svar på din fråga Large 9-5 så skall du ha en svart tändkassett till den motorn. Fråga ägaren varför det sitter en röd där och nöj dig mycket riktigt precis som Mange menar inte med vilket svar som helst.
Röd och svart version innehåller mycket riktigt skillnader, så använd rätt färg till rätt motor. Bl a är det kopplingen mot styrsystemet som skiljer. Det finns kombinationer man kan göra, men det är inget jag tänker berätta här, för då gör någon stackars saabägare något fel och det vill jag inte. Saker kan gå sönder – Keep it simple.
Röda kassetter dök upp som kinakopior för några år sedan. Akta dig för dessa! Jag har testat och felsökt dem och de håller inte måttet någonstans. De innehåller bl a fel komponenter och dör t ex i tempcyklingen omgående. Hoppas det inte är en sådan som sitter på motorn.
Original tändkassett är en mycket genomarbetad produkt som testats utförligt med 25års utveckling och som arbetar i en komplex och extrem miljö: mitt i motorn. Jag lovar att det finns inte mycket annan konsumentelektronik som testats så hårt och omfattande.Mvh
/D
(Arbetade på SEMs utvecklingsavdelning 2003-2010)Har den inte suttit där länge och bilen i övrigt är skött framförallt med oljebyten, biopower varje 1500mil/1år, så kan det väl ändå vara ett ok köp.
Avsaknad av knacksensor är väl egentligen bara ett problem vid vissa förhållanden och en 2,0 är ju inte så extrem i effektuttag. Min fd 900S som gick med 0,9 bar laddtryck funkar fortfarande trots avsaknad av knacksensorsystem, men å andra sidan blev den inte utsatt för typ Autobahn 200km/h i 4h sträck heller. Så som Mange säger, beror ju på 🙂
Tack Dicst m fl för fylliga svar som gett mig utökad kunskap.
Bilen ifråga säljs av en “liten” bilhandlare och även om jag inte köper bilen, tänker jag påpeka fakta för honom.
Fortsätter att se mig om efter en ca 07, helst 2,3, som inte gått för långt. Min 03 2,3, ca 34′ mil, började helt plötsligt ge ifrån sig ett mycket otäckt ljud. Låter vevlager och/eller ramlager.
Inte kul! Men trivs ju med 9-5 och eftersom dessa verkar ha rätt prisbild och jag är hyfsat van “skruvare” som inte drar mig för att “uppdatera” väghållningen mm, så är det rätt bil för mig. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.