Italien import – tillvägagång?
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-21 16:08 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har läst lite på nätet om import av bil fr Italien, men tänkte kolla om nån här har gjort det? Jag ämnar eventuellt köpa en 900 Turbo i Italien, av privatperson. Jag köper på plats och betalar kontant, så den biten är lugn utan risk, är bilen kass åker jag bara hem igen, det är inga problem. Jag har en kontakt i Italien som kan översätta/prata i telefon åt mig, det är värt mkt ju. Min plan är att köpa bilen, få med original-handlingar, skriva ett köpekontrakt med säljaren och köra norrut, försäkrad i svenskt bolag mha chassinr, men ha kvar Italienska skyltar för resan. Att stanna en vecka för att få exportskyltar mm är inte aktuellt. Nån som har nåt att tillföra om detta? Det vore ett ball projekt, men då man söker så är det mkt om “undvik Italien” och krångel med myndigheter. Bilen är avsedd för eget bruk endast!
Jahapp, då är bollen i rullning och jag har köpt en og900 Aero – I Italien! Av en privatperson dessutom, det som alla forum rekommenderar att man inte ska. Ska bli väldigt spännande framöver att se hur det förlöper. Hoppas kunna bidra med en liten reserapport i någon form framöver. Klart är att en rostfri fin TurboS Coupe 1992 är på väg hemåt igen i alla fall. (rostfri inte lika med jobbfri, det blir allt en del pyssel…. 😆 )
Lång historia kort:
Nyss hemma, en TurboS Aero 1992, en-ägarsbil i originalskick, hemma igen efter 20 års drift i Padova, Italien. Originalskick betyder också en hel del jobb, men det får bli en annan historia. Sjukt rostfri är den i alla fall! Troligen får ni läsa lite mer om detta äventyr nån gång, ni som är medlemmar i alla fall.
Jag behöver nog bara berätta vad den kostat mig när den är klar så vill ingen köpa den längre, så det är lugnt. Den kommer för miltalet och svenska förhållanden sett bli jättedyr denna blå när allt är ihopräknat. Men jag skiter i det, jag skall ha en fin blå TurboS Aero att njuta av och att jag kommer smälla strax över 6-siffrigt (!) i total-kostnad är helt ointressant i nuläget. Jag njuter av varje minut i garaget med denna bilen. :CE
@Turbocab wrote:
Jag behöver nog bara berätta vad den kostat mig när den är klar så vill ingen köpa den längre, så det är lugnt. Den kommer för miltalet och svenska förhållanden sett bli jättedyr denna blå när allt är ihopräknat. Men jag skiter i det, jag skall ha en fin blå TurboS Aero att njuta av och att jag kommer smälla strax över 6-siffrigt (!) i total-kostnad är helt ointressant i nuläget. Jag njuter av varje minut i garaget med denna bilen. :CE
Skitkul!
med den takt finbilar drar utomlands, har du snart pengarna tillbaka hur som helst.
Dräller ju inte direkt av sådana här “kanonkulor – – –Då var den reggad i landet! Det blev med Kat…. Och det var ju inte lätt få upp tempen på den så den klarade värdena, men det gick till slut, bla då bilprovaren gick på toaletten (!) och jag kunde torrgasa lite…. 🙂 Jaja, miljösamvetet är rent i alla fall. 132 kw är den reggad med, för det var den i Italien. Och beteckningen i registret blev ju lite kul, allt enligt Italienska papperen, och månne en hyllning till gamla Saab Sport: Bilen heter nämligen officiellt “Saab 900 Sport Aero”. 😛 Jag gillar det svårt!
Därmed inte sagt den är i trafik än – spindlar fram skall bytas, framvagnsinställning, mm…..
mars 21, 2013 at 16:08 #53643Som italienare borde den väl heta 900 Corsa Volare..? 😉
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.