Kopparringar-topplockspackningar

Forum / Övrigt / SSR / Kopparringar-topplockspackningar

Forum / Övrigt / SSR / Kopparringar-topplockspackningar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2014 at 08:06 #7040

      Det vart lite offtopic i den andra tråden så vi fortsätter här.

      När man läser om just kopparringar och packningar från Ström så får man nästan en känsla av att folk har köpt delar från Gud himself. Det han säljer är det som fungerar på saab och så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Gudnåde den som kritiserar han och hans lösningar. Typ………..
      All heder åt Ström men även han börjar bli till åren och det kommer nya rön och produkter och alla vet ju hur gamla människor är. Har de använt en sak så fortsätter de med det.

      När det gäller hans ringar och packningar så tror jag nog garanterat att det är så att han gör ringar som han alltid har gjort och sen skickar han med de packningar han får tag på. Jag tror inte en sekund på att han mäter in detta så noga som han borde. Vad ringarna är i för material är fullständigt irrelevant. Det viktiga är att höjden på dem matchar med de packningar som följer med och såklart spåret i blocket. Det handlar liksom om hundradels skillnader. Foderuppstick i dieselmotorer brukar mätas i hundradelar och det är så noga när det handlar om homogen metall. Man kan inte räkna med att ringen ska komprimeras nånting utan ring och packning och spår måste ovillkorligen matcha till 100%

      Om motorbyggaren själv gör spår, ringar och mäter in detta efter en packning han har så fungerar det hur bra som helst. Blir det sen postorder över det hela och folk tror att de bara kan byta ringar och packningar hur som helst ja då kommer ju problemen direkt.
      Och såklart får då ström skit………….

      Egentligen är det ju samma kriterier som gäller vid montage av topplockspackningar i mässing, där måste man ju ovillkorligen plana både block och topp och ha en extremt fin ytfinhet dessutom. Att bara slänga på de i vilken motor som helst i tron att det då håller går inte.
      Och såklart är det då Niklas fel………..

        mars 31, 2014 at 09:13 #50967

        Så länge Ström körde med mer koppar i sina ringar så fungerade det utmärkt. Man får tydliga instruktioner om mått å så vidare ifrån honom men faktum är att ringarna komprimerar sig inte som det är tänkt = Med trasiga toppar etc.
        Hade Ström bara använt sig utav ren koppar eller koppar som ser ut som koppar och fungerar som koppar och inte ser ut som mässing samt känns mycket hårdare bara man klämmer på dem lite. Näe här är det en besparing på material kostnader som är boven! För 50% fungerar det för och 50% funkar det inte för.
        Hade du sett ringarna i jämförelse med gamla ringar så hade du förstått precis Stefan
        Precis som du skriver så kan det vara 100delar som förstör.

        Vad gällande ´XP Niklas V4 mässings packningar så kan jag garantera att 100% har inte fått dem att fungera! Trots ny planat å såvidare. Felet är att det är för långt mellan topplocksbultarna.
        För vissa har det runnit bara de har fyllt på vatten, Detta trots typ permatex, Nyplanat å såvidare. Rena dyngan!!! Någon har haft tätt i någon mil men alla har fått byta!
        Bra tanke men tyvärr ej fungerande!
        Hans 2Takts packningar fungerar perfekt

        /Fredrik

          mars 31, 2014 at 09:55 #50794

          jo men om man ser ringarna som ren konstruktionsgrej så kan man inte utgå ifrån att de ska komprimeras oavsett material. Möjligen att de kan sätta sig lite i materialet men jag tror inte man ska utgå ifrån att det ska kunna ta upp olika mått på nåt vis.
          Är det så att mjukare ringar har fungerat bättre så är det ju snarare så att de alltid har varit lite för höga?

          Är bara ytorna fina nog så skulle man ju i praktiken kunna ha ringar i stål. Tyngre dieselmotorer har ju foder direkt mot topplock och sen bara en stålhållare (istället för toppackning) för div oringar runt vattenkanaler.

            mars 31, 2014 at 10:00 #50779

            Jag försvarar inte Niklas grejer på nåt vis men jag har svårt att tro att alla de 100% som haft problem med dem har planat både topp och block med den ytfinish som krävs ?
            2taktaren är ju mer förlåtande då den har ganska lite yta för packningen att låsa på och dessutom tätare mellan skruvarna och då är det väl lättare att få det bra utan att vara noga.

              mars 31, 2014 at 10:51 #50423

              Kolla på en V4 topp så ser du att den är väldigt klen mellan förbränningsrummet och tändstiftet sett ifrån vatten kanalen
              Ringarna som gjordes förr något lite högre för att komprimeras lite när det drogs ihop.

              Hade denna yta varit tjockare så hade det fungerat bättre. Många läcker ut vatten på sidorna eftersom ringen blir för hög.

              Men fortfarande är det bara krångligt med dessa ringar.

              Jag kan inte svara för hur alla har byggt sina motorer men jag vet åtminstone att 4 kompisar planade både block och toppar på sina V4 motorer & det läckte.

              Jag förstår att du inte har skruvat så mycket trimmade V4:or? Man toppdeckar blocken för att kolven ska vända kant i kant på blocket. Dessutom så planar man topparna 1mm. För att få rätt kompression

              Så de flesta har nog planat sina block

              Noga räcker inte med XP Niklas packningar….. Han har fått många reklamationer på dem…..

              /Fredrik

                mars 31, 2014 at 11:49 #50338

                jo det är ju inte så att jag försvarar ringarna på nåt vis men lite känns det nog som det är alla möjliga fel förutom motorbyggaren själv……………rätt utfört så borde det vara en ganska skottsäker tätningsmetod oavsett motortyp.
                Jag är ingen van V4 skruvare på något vis utan jag pratar bara rent allmänt och du skriver ju själv att man gjorde de något högre för att komprimeras något. Bara det låter vansinnigt och är sällan rätt väg att gå. Det ger ju bara ogynnsamma spänningar i delarna utan att tillföra nånting.

                Men som sagt, det finns andra packningar att tillgå som är enklare att använda. Vill man ha ringar så får man som sagt vara noga med inmätning och inte bara plocka ihop med köpegrejer som inte är utprovade.

                när det gäller Niklas packningar så säger ju inte toppdecka nånting egentligen. Det betyder ju bara att man maskinellt har bearbetat ytorna men vilken ytfinish har man? Är den lämplig till solida packningar ? Skulle nog tro att man måste ha i det närmaste spegelblankt och helt repfritt om man ska ha det helt problemfritt.

                  mars 31, 2014 at 12:18 #50302

                  Hei
                  Da har jeg et konkret spørsmål!Hva skal man bruke for å slippe problemer,og hvem selger de riktige “bitene ” ?

                    april 1, 2014 at 17:29 #53677

                    Stefan skrev:

                    jo jag vet precis hur du menar men poängen med ringar är just att oavsett fabrikat på packningen ska ringen vara mer eller mindre lika hög som packningen är i komprimerat tillstånd. Det är inget man kan höfta och ge med utan måste mätas in noggrant och det går absolut inte att bara anta. Ringarna oavsett material är alldeles för hårda för att komprimera om packningarna är för tunna. Tror inte alls att de är för mjuka eller nåt sånt utan ringarna är för höga sett till vald packning, då blir det stumt innan packningen ens är korrekt komprimerad.
                    Har du fått det att fungera med andra packningar så är det bara tur isåfall.

                    Korrekt utfört och inmätt så är ringar ihop med packning en ganska skottsäker metod. Dessvärre ställer det ju sina krav på motorbyggaren. Att ha ett block som är bearbetat för ringar, sen köpa ringar från en annan och packningar från annat ställe är ju som gjort för trubbel och problem. Det räcker ju med att en packningstillverkare byter lev på sitt material så lär man mäta om och justera ringarna så det går ju liksom inte att säga att det har fungerat förut.

                    Anders skrev:

                    Nu är ju spåren i mitt block gjorda efter sport o rallys anvisning, och ström har gjort mina ringar OCH matchat dom mot packningar som han valt ut + även har han gjort ringar till packningar som JAG valt ut, så jag har inte gjort några ringar, så har de varit fel så är det ström som gjort fel, och inte har jag fått nån kompensation för det heller, trots att han själv hållit med om att det har varit problem med vissa packningar, han har ju också kört med falsk marknadsföring, jag har själv hört honom säga att ringarna är i 99% koppar, de är de ta mig fan inte, dels syns det på färgen, och jag har haft mina på glödgning, och det krävdes lite mer än dubbelt så hög temp för att de skulle bli mjukare jämfört med den temp som krävs för att glödga koppar.

                    Personligen tror jag att felet helt beror på för mjuka packningar i kombination med för hårda ringar.
                    Och personligen är jag INTE av åsikten att ströms sätt är de enda rätta, just när det gäller tätningen så körde jag på oringning eftersom det verkade vara en metod som funkar, men så här efteråt önskar jag att jag hade kollat upp bättre vilka fler metoder som finns, pianotråd tex är ju en variant, eller de andra packningarna Fredrik pratar om.

                    /Anders

                      april 1, 2014 at 17:34 #53672

                      @1850 s wrote:

                      Hei
                      Da har jeg et konkret spørsmål!Hva skal man bruke for å slippe problemer,og hvem selger de riktige “bitene ” ?

                      Jag skulle säga någon av de andra metoderna, pianotråd, eller packningarna fredrik pratar om.
                      Personligen kommer jag inte oringa fler block, det är bara till att kasta pengarna i sjön, oringar du blocket så måste du köra oringat sen= dyrt och omständigt.

                      /Anders

                        april 2, 2014 at 06:18 #53616

                        Stefan:

                        när jag läser inläggen från de två olyckliga herrar, då skulle minst 50% av Ström kunder har problem.
                        Men jag hör annars alltid det motsatta av vad de 2 herrar skriver.

                          april 2, 2014 at 06:58 #53456

                          Jo men frågan är ju om ström verkligen matchar ringarna efter packningen? I den andra tråden visas ju en bild på Reinz packningar från ström och Rallysaaben har uppenbarligen fått Elwis…………..
                          Reinz är vad jag vet original i tyska Ford och säkerligen det som använts av Ström och saab tidigare och byter han då fabrikat och bara skickar med dom kan det ju bli lite tokigt.

                            april 2, 2014 at 10:18 #53439

                            Hubbe

                            Tror inte att Ström lyssnar på kritik eftersom jag vet att han har fått många reklamationer på detta. Jag vet folk som har varit mycket mycket besvikna på honom. Han “skall” ju vara ledande expert på området men det har varit alldeles för dålig respons eftersom problemet kvarstår.

                            Stefan, Det var ju det jag har skrivit hela tiden! Det har slarvats angående detta och med kopparlegering som Ström använder så måste allt vara mer än perfekt för att det skall fungera! En kompis vart vansinnig då han fick Biltema topplocks packningar ifrån Ström till sina kopparringar!

                            Ström gör många bra grejer men han verkar ibland låsa fast sig och inte åtgärda de problem som uppstår. Självklart finns det plantor som monterar delarna fel men i detta fall så ligger minst 50% utav felet på leverantören.

                            Det är ju inte första gången jag har skrivit här om dessa problem.

                            Anders, Kanon skrivit!!

                            /Fredrik

                              april 2, 2014 at 13:08 #53351

                              @Hubbe wrote:

                              Stefan:

                              när jag läser inläggen från de två olyckliga herrar, då skulle minst 50% av Ström kunder har problem.
                              Men jag hör annars alltid det motsatta av vad de 2 herrar skriver.

                              Att här på saabklubbens forum påstå att NÅGOT ström har sagt eller gjort/ att han kan ha fel är som att säga till påven att inte gud finns, mao man blir dumförklarad.
                              Jag önskar att jag vore ström, då fanns inga problem, för han kan INTE ha fel för han är en helt ofelbar övermänniska.

                              Jag påstår inte att han är dum, men han kan göra fel precis lika som både du och jag har gjort nån gång och kommer göra även i framtiden, så det är ingen ide att komma och påstå nåt annat.

                              /Anders

                                april 2, 2014 at 13:17 #53352

                                @Stefan wrote:

                                Jo men frågan är ju om ström verkligen matchar ringarna efter packningen? I den andra tråden visas ju en bild på Reinz packningar från ström och Rallysaaben har uppenbarligen fått Elwis…………..
                                Reinz är vad jag vet original i tyska Ford och säkerligen det som använts av Ström och saab tidigare och byter han då fabrikat och bara skickar med dom kan det ju bli lite tokigt.

                                Jag vet att han kör med de packningar han får tag på, sen får det vara vilket märke det vill, packningsmarknaden till v4 är väl inte lika stor som den var på 70talet heller, så man får väl i princip ta den packning man får tag i.
                                Han har också sagt att han gör ringarna efter att ha mätt packningarna, men han kanske fuskar med detta också och bara skickar med gamla(nos) ringar, inte vet jag, hursomhelst så hoppas jag att han har börjat göra ringarna i ren koppar nu, för annars lär han få en del reklamationer framöver också.

                                Tyvärr så går det inte heller att diskutera nymodigheter med honom, han är totalt fastbiten i saabs tävlingsavdelning och hur de gjorde då, det är lite synd, för jag har velat trimma min motor med lite modernare metoder och bearbetningssätt, och då är det bara att välja nån annan att diskutera med för ström är kvar i 70talet i allt han gör, att utvecklingen har gått framåt i 40år sen han arbetade på saab är inget som han ens har lagt märke till, det är ju lite synd för om han skulle ha följt med i utvecklingen i sitt trimmande så skulle hans kunnande ha varit guld värt i dag ang just v4 motorn.

                                /Anders

                                  april 2, 2014 at 19:39 #174231

                                  Hej, en fundering, galen kanske..jag har en 1815cc motor som legat ett tag och planer på det ena o andra finns men det känns lite trist o läsa så mycket negativt om o-ringat som just min motor är, man vågar ju knappt börja då det verkar dömt o misslyckas :czy
                                  Min fundering, går det att fräsa/plana av blocket så det blir i “standard” utförande igen och då hitta något i kolvväg mm som skulle fungera? Kan tänka mig att det är mycket pyssel men skulle det kunna vara ett alternativ?

                                  Mvh

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.