Kopplingsrör /slang Saab 99 -83
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kopplingsrör /slang Saab 99 -83
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kopplingsrör /slang Saab 99 -83
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-30 21:32 av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
Från Saab 90 borde det väl passa… (900 blir nog för lång) Kolla bara så att gängor på nipplar blir rätt.
😎
Kom på! Det som sitter/satt från början på bilen bör väl passa…. Lika där är att gängor på nipplar är rätt…
Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8
Okej! Saab 90 hade jag inte ens tänkt på, men det kan ju funka. Bilen var tom när jag köpte den så fanns inget rör där.
Såg att Saabklubben hade en shop också, fanns några rör där. Ett var för årsmodell 69-74 och ett stog det bara 1975 på. Vet nån om dom ändrade rör nån mer gång efter 1975 eller om det kan passa. Tyckte det såg lite kort ut på bilden…
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/slang-13?category_id=15
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/kopplingsslang?category_id=15Fram till 1975 är det kortare rör och slavcylindern sitter utanpå växellådan. Från 1976 sattes slavcylinder uppe i växellådan där kopplingslamellen sitter. Så du bör har från 76 eller nyare… Givetvis passar det bäst om du får tag till årsmodellen du har….
😎
Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8
mars 12, 2014 at 12:38 #173963Kan säga att du inte är ensam om att leta efter dessa kopplingsrören med tillhörande slag. Har hört att man kan läman i hela enheten hos diverse firmor och där få själva slangen utbytt.
Men jag tror att dem till og900 passar utmärkt.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
mars 20, 2014 at 17:11 #174239@lsoderlund wrote:
…Men jag tror att dem till og900 passar utmärkt.
Jag är inte så säker på det. Som jag minns det från när jag gjorde T16-konvertering av min 99:a, så hade 900:ans kopplingsrör en annan dragning än 99:ans. 900:ans motorrummet ser ju lite annorlunda ut än 99:ans. T.ex. har torpedväggen annan utformning och avståendet mellan torpedväggen och fjädertornet (där kopplingsröret är klammat) är större på 900:an.
Jag använde 99:ans kopplingsrör/slang till att börja med, sedan bockade jag ett nytt rör med en skarv och en stålomspunnen slang sista biten.
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.comAnonymaugusti 25, 2018 at 21:56 #448024Sorry för att jag återupplivar en urgammal tråd, men jag går i tankarna att själv göra ett nytt sådant rör, av bromrör i koppar och passande hydralslang. Någon som har erfarenhet av detta, så att man lyckas göra det framgångsrikt?
augusti 30, 2018 at 21:32 #448194Finns nya att köpa via klubben
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.