Oljestickor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljestickor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljestickor
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-09 20:21 av joh900.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Fundering, sitter med två oljestickor (för motorn, ej lådan) framför mig.
En med rött lock, art.nr 9361650
En med svart lock, art.nr 7514201Den röda är lite längre och MIN-markeringen sitter lite längre upp än den svarta stickan. Det är även längre mellan MIN och MAX på den stickan med rött lock.
Den svarta är märkt B202 i vissa fall i EPC, den röda har ingen specifik markering utom att den inte verkar finnas efter 1989 (=B201?). Den röda stickan satt på en B202L -89… Fel sticka eller beror det på årsmodell av motor och/eller låda? MIN-nivån är nästan 1cm längre upp på den svarta stickan i jämförelse med den röda stickan.
Någon som vet hur det verkligen ligger till? Jag misstänker det är röd = B201 och svart = B202, men vill få det bekräftat.
MVH
april 8, 2012 at 15:23 #190146Hej sitter en röd på min 84a men enkel förgasare 😉 vet inte om det är nån hjälp det 🙂
Mvh Nisse
Det verkar till att vara så. Men då kommer automatiskt nästa fråga: Var sitter skillnaden?
EPC:n säger att 75 14 201 är en oljesticka för B202, och att 93 61 650 är en mätsticka (ingen anmärkning). Men det finns bara en sorts oljepåfyllningsrör 93 68 200? (Kollat på 900 MY86.)Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
april 9, 2012 at 16:32 #190156Jag har röd sticka på 99:an (83 första årsmodellen med påfyllningsrör) och svarta på mina b202:er.
Intressant iaktagelse detta. Själv har jag trott att det har med årsmodell att göra 😳
Verkar onekligen vara skillnad mellan B201 och B202 om man får tro EPC.
B201 stickan gäller tydligen även för 4vxl lådor (finns väl inte 4vxl + B202? )och den finns inte för MY1990 så det borde innebära B201Kikade lite bilder i “Form och funktion” och där verkar det som B201 har röd och B202 svart, dock finns det undantag.
En T16 -84 utställningsmotor (med div krom) har röd sticka medan den andra T16 utställningsmotorn har svart så det är nog inget att lita på.
Den tecknade bilden med en T16 Aero i genomskärning har den den röd sticka, men den är som sagt tecknad 🙂En naturlig följdfråga, vad spelar det för roll vilken sticka man använder ?
Kan det vara så att B201 motorn har större oljemängd i toppen som rinner tillbaka i tråget när motorn stoppas ?Kan en röd sticka i en turbomotor innebära några problem (jag kör den kombon) som t.ex. högt vevhustryck ?
Nu är jag inte i garaget och har stickorna bredvid mig, men kan ta en bild på dem bredvid varandra nästa gång och lägga upp.
Det blir ju inte så lätt att läsa av oljemängden eftersom graderingen skiljer, så med fel sticka så stämmer ju inte MIN/MAX-nivån och det är ju lite dumt.
Det är nog ingen tvekan om att det ska vara svart sticka då i alla fall, jag har faktiskt inte heller tänkt på det förut utan det blev först nu när det satt en röd sticka på den motorn som jag håller på och göra iordning, B202L -89.
MVH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.