Prosjekt 1955x

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Prosjekt 1955x

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Prosjekt 1955x

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 109 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2013 at 17:28 #8138

      Hei.

      Har vært på forumet her i rundt 10 år, men aldri skrevet noe prosjekt tråd før. Har hatt flere totakt og V4 biler, men i fjor fikset jeg på en 93B fra 1958 og med det prosjektet fulgte en tråd på GSV websiden i Norge. Fint forum, men også ganske stille forum…. 🙄 Bilen den gang ble en uorginal 93B med bitttttelittttt breddet bakskjermer for å få plass til 5.5 tummer bak. Prosjekt tråden finnes her: http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=23 for spesielt interresserte 😀

      MEN nå har garasjen blitt noe oppdatert og tiden er inne for større prosjekter! Så fant en henger, en sliten 92B og tok turen til Sunny Sverige. Saaben har stått i en haug med år, og det syntes 😯 MEN har plenty med tilgang på sveise gass og har gitt meg selv frem til juli 2015 å bli ferdig.

      Her er gliset 😀

      Sett den før?? helt sikkert, stod annonsert på Blocket for kun få uker siden.


      Meg som prøver å se posetivt på rust problematikken 😮

      Turen hjem gikk bra, fikk selvfølgelig en masse oppmerksomhet på vei hjem.

      Jeg håper dere hiver dere på og gir kommentarer, Positive…. og neagtive kanskje.. 😆 Tips og råd, samt evnt. deler dersom noen vet noen som har osv……

      MEN….. denne kommer ikke til å bli 100% orginal…… så de som vil se den slags oppussing må dessverre se andre steder. Holder meg muligens 95% innafor – og mye kan settes tilbake til orginal med felger osv. Kommer til å knekke opp gulvplåt selv og benytter ikke orginal stål deler 😯

      Har laget en photoshop skisse på hva jeg ønsker å lage.

      Håper det blir noe fine kvelder i garasjen :h :wrench :ID

      H

        oktober 20, 2013 at 17:40 #60298

        :weld2 :wrench :CH

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          oktober 20, 2013 at 18:45 #60303

          Kalasprojekt! Ser ut på bilden att kunna bli en riktigt smakfull “upphottning”

            oktober 20, 2013 at 20:49 #60307

            Vad roligt med ett 92 projekt till, det här ska bli skoj att följa! 🙂

              oktober 21, 2013 at 05:32 #60309

              :CH

              Pelle i Härnösand

              Pelle i Härnösand

                oktober 21, 2013 at 05:35 #60310

                Helrätt stuk!

                  oktober 21, 2013 at 20:56 #60338

                  Grymt stuk, kör på det!

                  99 -77 luftfjädring och förgasare
                  900i 8v -88 finbil
                  9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                    oktober 22, 2013 at 05:44 #60342

                    Hyggelig med noen positive ord 🙂

                    I og med dette SKAL være et langtids prosjekt må jeg prøve å holde litt tilbake 😡 Er lett for å bli revet med….. Men bittelitt mekking må få være lov…. så må jeg også finne plass i garasjen før snøen kommer…

                    Dessuten ville min 10 år gamle sønn hjelpe så da fikk jeg ihvertfall sjekket ut bilen litt.

                    Heldigvis så hadde tidligere eier STOR tilgang på fett, så det er bøttevis med fett i motorrommet, så der er det ingen rust 😀 Derimot så er gulvet i kupeen borte….. :weld

                    Må vel få plass i garasjen snart….. MEN bilen er jo så møkkete 🙄

                    H

                      oktober 31, 2013 at 17:28 #60640

                      Rolig prosjekt må holde roooolig tempo 🙂 Huset og garasjen er også prosjekter om dagen, så tok meg en kjøretur til Sverige på Søndag for å slappe av. Hoved målet var en rustfri dør til Høyre side, den som satt på min var fullstendig rustet bort. Der fant vi en låve stappfull av deler, mesteparten brukt, men det var så mye rart at jeg ble gående rundt å titte i timesvis 😀


                      Noen hundre hjulkapsler 😯


                      Sjekk innvendig av døra, og jaggu var den i utrolig fin stand.


                      Pappesker og deler OVERALT! her var det alt fra deler til T Ford til Saab – og selvfølgelig masse Volvo.

                      Kom hjem med 1 dør, 4 fine hjulkapsler og 2 nye bakruter til 92B. Og et panserfeste 🙂 Kunne sikkert ha tatt med meg mere, men vet ikke enda hvor mye jeg trenger å bytte ut da det er for tidlig i prosjektet, men hyggelig med en tur til 😎

                        oktober 31, 2013 at 17:41 #60641

                        ….. Trenger også ett sett slik 🙄 Noen som har ett sett som kan komme til nytte på dette prosjektet??

                          november 19, 2013 at 19:50 #59524

                          Nei ikke rast inn med PM eller mail på retnings piler 🙄 😀

                          De dukker nok opp i løpet av oppussingen tenker jeg.

                          Men det går sakte, så tenkte jeg skulle splitte motor for å se om det i det hele tatt var noe å jobbe videre med……. Vel :wrench

                          Makan……..

                          Her tror jeg vi kjøper en annen motor……

                          Dette var dårlige greier :sad …. NOEN som vet om en med en grei 92 motor til salgs…? :hug

                          Men til morsommere nyheter. Fikk for en kort tid tilbake hyggelig PM fra Për her på Saabklubben. Lurte rett og slett på om jeg ville vite mer om bilen jeg har hentet i Sverige – og klart det! den har vært en del steder denne.
                          Utdrag fra Pär sine dokumenter.

                          Saab 92 B de Luxe, chassinummer 14588, från 1955
                          Den gamla Saaben har en gedigen historia i det gamla registreringssystemet. Det började med att den fick typintyget utfärdat i Trollhättan den 8/6 1955 och slutade med att den blev avförd 31/8 1970.

                          År 1900 registreras den första bilen i Sverige. Det första centrala bilregistret upprättades 1905
                          och då ska det ha funnits cirka 200 bilar i Sverige.
                          Fram till och med 1973 var registreringsskyltarna uppdelade per län och bestod av en bokstav
                          och upp till fem siffror. Bokstäverna var beteckningar för Sveriges olika län, se tabell 1.
                          Det första registreringsnumret i varje län användes av landshövdingen, exempelvis C1,
                          förutom nummer A1 som tillhörde kronprinsen. På grund av ett stort antal bilar (mer än
                          99 999 bilar) i tätbefolkade län var det nödvändigt att använda en andra bokstav (A eller B).
                          Om bilen såldes till ett annat län eller om ägaren flyttade till ett nytt län fick bilen ett helt nytt
                          registreringsnummer.

                          Bilen har funnits i 3 olika län (Västmanland, Värmland och Örebro) och har därmed haft 3
                          olika registreringsnummer, U 16837, S 15950 samt T 15120.

                          U 16837 (Västmanlands län), från 9/8 1955 till 2/1 1961, se figur 1 och 2.
                          o 9/8 1955, Karl Gustav Lennart Wiktorsson, Hallstahammar
                          o 13/10 1958, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås
                          o 23/10 1958, Ingemar Zakrisson, Västerås
                          o 16/12 1960, Ragnar Josefsson Bil AB, Västerås

                          S 15950 (Värmlands län), från 23/12 1960 till 11/7 1966, se figur 3 och 4.
                          o 23/12 1960, Gerhard Öbergsson, Karlstad
                          o 5/10 1962, Åke Andersson, Kristinehamn

                          T 15120 (Örebro län), från 29/6 1966 till 31/8 1970, se figur 5 och 6.
                          o 29/6 1966 Danielssons Bilfirma AB, Karlskoga
                          o 12/12 1966, Victor Pehrson, Karlskoga

                          Sammanställd av: Pär Odén, Västerås, Sverige, november 2013

                          Takk til Pär for flott info 🙂

                          Prosjektet står nå litt til Fruen sin V4 skal bli bedre, men snart blir det slakt :h

                          H

                            december 14, 2013 at 15:25 #61738

                            På tide med en liten Update. Ting går sakte, alle delers, skruer etc.. sitter som limt på denne gamle bilen :wrench Må bruke mye kappeskiver og tolmodighet…..

                            Har ihvertfall begynt å strippe bilen.

                            Og fått bort de dumme uorginale blinklysene fra 80 tallet – NOS retningsvisere er innkjøpt og på vei til meg i posten!! 😀

                            Nye skilt lys måtte hndles, alt det orginale var bare å kaste.

                            I tillegg har jeg kjøpt inn “ny” motor, ser ikke grunnen til å bruke alle pengene mine på å prøve å fikse den orginale, den var gjennomrusten 😥 Den nye jeg har skaffet ser bra ut, men folk sier jeg burde sende inn veiven på sjekk, nye lagre osv…… Noen argumenter for eller mot? og hvem kan gjøre dette for en grei penge?? Noen som vet om det går an å kjøpe kolv ringer noensteds???

                            Og så er det rust da….. MYE rust!!!! :weld :ID

                            Noen kilo med gammel saab….

                            Må lage nye støtdemper fester, og så er det vel bare å begynne å kappe bort rustent stål….

                            Det skjer jo litt, men det er jo så mye annet som skjer før julen…

                              december 15, 2013 at 16:21 #61778

                              @Henning wrote:

                              Den nye jeg har skaffet ser bra ut, men folk sier jeg burde sende inn veiven på sjekk, nye lagre osv…… Noen argumenter for eller mot? og hvem kan gjøre dette for en grei penge??

                              Om du vet hur långt motorn har gått så kanske du kan få en bra uppfattning om nya lager behövs eller ej?

                              Annars kan man väl känna (och höra) om lagerna behövs bytas?

                              Tyvärr är jag inte så insatt när det kommer till vevaxlar, och lager 🙄

                              ______

                              För övrigt, lycka till med projektet! 🙂

                                december 18, 2013 at 06:01 #61863

                                Den känsligaste punkten på dessa motorer är kolvbultslagringen som inte är av nåltyp som den trecylindriga. Här är det oljebussning som brukar gå ned sig snabbt. Ramlagren är ganska skottsäkra om dom inte stått länge.

                                Med vänlig hälsning, John

                                  februari 15, 2014 at 14:48 #61809

                                  @John GT wrote:

                                  Den känsligaste punkten på dessa motorer är kolvbultslagringen som inte är av nåltyp som den trecylindriga. Här är det oljebussning som brukar gå ned sig snabbt. Ramlagren är ganska skottsäkra om dom inte stått länge.

                                  Med vänlig hälsning, John

                                  Takker. Nå har jeg fått tak i 3 motorer :wrench så alt i alt skal det bli motor til slutt – i tillegg har jeg nok mest sansynlig funnet riktig mann til jobben å sette sammen en motor – jeg kan pusle med det andre.

                                  Jeg har et forum på GSV.no – så ble veeeldig lite update her gitt – derfor legger jeg inn noen av innleggene mine fra det andre forumet – tips og andre ytringer er verdifulle fra kjernen av Saab folket :geek:

                                  MEN – jeg lager ikke 100% orginal bil. Jeg gidder ikke kjøre til ytre gokk for å finne et støtdemper feste som er litt mindre rustent enn mitt (dog det burde vært enkelt for det er ingenting igjen av mine 😆 ) eller vente i 4 år for å finne noe NOS på tradera for å derette selge huset for å ha råd til å kjøpe det. Greit nok – jeg innrømmer at jeg kjøper NOS til VELDIG synlige deler, men ikke til gulvet i bilen! det knekker jeg da opp selv. Så får de som syntes jeg burde gjøre bilen slik den kom ut av fabrikken finne seg en annen tråd å følge 😉

                                  SÅ i og med at jeg ikke har noe system, lager jeg likesågreit støtdemperfester mens minne enda er relativt ferskt. Da har jeg juksa lite, lagd noen deler på forhånd. Hvert feste består av 4 deler, noe knukket, noe bøyd og noe utskjært. Bakplate i 2mm og topp i 2.5mm.

                                  Sveise sveise, pusse pusse, og litt til sveis ser de slik ut. Ikke helt like, men alle dimensjoner er likt.

                                  Og da er det jo bare å gjenta prosedyren, som alltid går dobbelt så fort som første gang 😀 så har man 2! og pussig nok er det akkurat hva jeg trenger.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 109 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.