Rekommenderad värderingsman som har koll på Saab?

Forum / Övrigt / Allmänt / Rekommenderad värderingsman som har koll på Saab?

Forum / Övrigt / Allmänt / Rekommenderad värderingsman som har koll på Saab?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 24, 2015 at 11:44 #27026

      Hej,
      en tvist med mitt försäkringsbolag ang värdet på min skadade 900 Aero -91 gör att jag behöver anlita en av Svenska Handelskammaren utsedd värderingsman, och undrar därför om ni har några åsikter kring vilka/vilken av dessa som har bra koll på Saab och vad lite mer ovanliga modeller betingar i värde.

      Mitt försäkringsbolag har i dagsläget värderat bilen som en 900 S i bra skick, inte som en av 22st tillverkade 900 Aero -91 i mint condition.
      De har “rådfrågat inom branschen”, vilket i praktiken innebär att de gått in till en säljare på en fd SaabÅF och frågat runt lite löst.
      Eftersom jag har entusiastförsäkring så utgick jag från att bilen värderades av entusiaster, inte folk som inte har en aning om värdet av en 24 år gammal lite smått uddamodell.

      Verkar vara väldigt vanligt att värderingsmän har bra koll på jänkebilar, men inte särskillt bra koll på våra svenska klenoder.

      Några inputs? Var i Sverige spelar ingen roll, resekostnaden ingår i arvodet.
      Listan finns här http://besiktning.nu/Inspectors

      Med vänlig hälsning
      Henrik

        mars 24, 2015 at 17:52 #202676

        tyvärr är det nog så att värdet är ju avhängigt vad marknaden säger och finns det ingen sådan så finns det ju inget värde oavsett hur fin bil man än har. Såna här gånger är det ju bättre att komma fram till ett värde i samband med att man försäkrar den så man har det svart på vitt.
        Det är ju det som gör det lättare med jänkare och andra mer populära samlarbilar. Där kan man ju bara googla och få aktuella säljespriser över en lång period men så enkelt blir det ju inte här………….
        En gammal 900 oavsett modell eller skick är nog tyvärr ganska svårvärderad. Vet inte ens om man kan visa på utländska priser men det kanske är enklare att hitta nåt där?

          mars 24, 2015 at 18:15 #202668

          Tråkigt att höra att ditt försäkringsbolag krånglar med värderingen!! Får man fråga vilket bolag du har?

          Kan säga efter egen erfarenhet att jag inte har några problem med värdering från mitt försäkringsbolag på mina 900 or som löst in, tex min 900S -92 som blev inlöst pga krock med bergvägg 🙁 Den var tyvärr rätt fin och gått kanske 14k mil, men jag fick 20 000kr för den som då var rätt sjysst, de var 5år sen. Jag betalade typ 12 000 för den så dom var lite över maknadspriset då.

            mars 24, 2015 at 21:45 #201213

            Den är lite tung, de råd jag kan ge dig, har själv haft tjafs med inlösen 2 ggr på äldre 900:or.
            1. Förs bolaget ringer och ger dig ett pris ihop om att du skall bli glad! Det är ju en gammal bil tycker dom.
            På min sons 900 aero S -92 så svarade jag lugnt ” den är inte till salu för den summan pengar” Hade redan kollat av marknaden och detta var en tidig bil som det bara hade sålt 4 st av i Sverige.
            Detta är kanske 12 år sedan, efter ngr veckors “tystnad” från bolaget kom dom tillbaka och ville ha en uppgörelse, hur som helst så fick jag upp värdet från 28′ till 42.500 minus självrisk.

            Första gången gällde det en 900 GL som var ombyggt till turbo utseende med allt vad det innebar, begärde opartisk besiktningsman från handelskammaren, begärde även att jag skulle närvara vid en ev besiktning. Detta struntade bolaget totalt i, slumpen gjorde att jag var på bilfirman och skulle plocka av mina nya vinterdäck när jag där fick upplysningen ” kommer du? ja strax kommer det en besiktningsman och skall ge sin syn på värdet” varvid jag stannade kvar och kunde själv berätta vad jag gjort vad det hela hade kostat mm, bes mannen hade ingen koll, dessutom är merparten av dessa “oberoende” bes män gamla avdankade skadereglerare från ngt försäkringsbolag :bh . Det borgar inte för en opartisk bedömning i min värld :sad det gav mig ialla fall 5,500 kr mer än första utfallet + att jag tog mina nya vinterdäck.

            Så stå på dig, ge dig inte, vänta ut bolaget.
            JAg vill även med detta påpeka vikten av att ha rätt försäkrat på våra klenoder, denna hade kunnat varit MHRF försäkrad ( om du nu inte har den som bruksbil) och i det läget hade du fått en korrekt bedömning av värdet och din ersättning. Om du tycker det känns lönt / en bra ide så får du gärna hänvisa till ngn besiktningsman i SAAB klubben, tex mig. Bara jag vet förutsättningarna innan.

            Good luck!

            Mvh

            Michael

              mars 26, 2015 at 15:32 #202737

              Tack för era svar,

              @Stefan wrote:

              tyvärr är det nog så att värdet är ju avhängigt vad marknaden säger och finns det ingen sådan så finns det ju inget värde oavsett hur fin bil man än har. Såna här gånger är det ju bättre att komma fram till ett värde i samband med att man försäkrar den så man har det svart på vitt.
              Det är ju det som gör det lättare med jänkare och andra mer populära samlarbilar. Där kan man ju bara googla och få aktuella säljespriser över en lång period men så enkelt blir det ju inte här………….
              En gammal 900 oavsett modell eller skick är nog tyvärr ganska svårvärderad. Vet inte ens om man kan visa på utländska priser men det kanske är enklare att hitta nåt där?

              Exakt vad som är gjort; när jag försäkrade in bilen (entusiastförsäkring) så var anledningen till att jag ö h t fick entusiastförsäkra bilen att det var (är) en idag väldigt ovanlig modell (22st tillv det året) och att bilen är i exceptionellt bra skick. Då gjordes även en värdering m h a det material och bilder jag bifogade. Detta värde är/var vad försäkringsbolaget kallar “försäkringsvärde”, och tvisten nu handlar om att de, efter att ha skickat en besiktningsman till verkstaden där bilen står som skrot, anser att “marknadsvärdet” inte motsvarar “försäkringsvärdet”. Till sin hjälp att motivera detta har de som skrivet ovan frågat runt lite bland numera OpelÅF vad de anser att min bil är värd. Varken dessa OpelÅF (som f-bolaget refererar till som “experter inom branschen”) eller f-bolagets egen besiktningsman har en aning om det verkliga marknadsvärdet i en AD35L-SR i mint condition.
              Att hänvisa till utländska priser är en väg att gå, och att även få bilen värderad av en av Svenska Handelskammaren utsedd värderingsman, som förhoppningsvis har koll på modellen, hade troligen underlättat mycket.

              Vill inte hänga ut försäkringsbolaget här innan de fått en chans att göra saken rätt för sig. Om någon är ute efter att entusiastförsäkra er og900 Aero så kan ni i så fall skicka ett PM..

              @Fidde-92 wrote:

              Tråkigt att höra att ditt försäkringsbolag krånglar med värderingen!! Får man fråga vilket bolag du har?

              Kan säga efter egen erfarenhet att jag inte har några problem med värdering från mitt försäkringsbolag på mina 900 or som löst in, tex min 900S -92 som blev inlöst pga krock med bergvägg 🙁 Den var tyvärr rätt fin och gått kanske 14k mil, men jag fick 20 000kr för den som då var rätt sjysst, de var 5år sen. Jag betalade typ 12 000 för den så dom var lite över maknadspriset då.

              Nu gör vi en jämförelse mellan ”vanlig” bruksbilsförsäkring vs entusiastförsäkring – inte helt rättvisande.

              @porsche944 wrote:

              Den är lite tung, de råd jag kan ge dig, har själv haft tjafs med inlösen 2 ggr på äldre 900:or.
              1. Förs bolaget ringer och ger dig ett pris ihop om att du skall bli glad! Det är ju en gammal bil tycker dom.
              På min sons 900 aero S -92 så svarade jag lugnt ” den är inte till salu för den summan pengar” Hade redan kollat av marknaden och detta var en tidig bil som det bara hade sålt 4 st av i Sverige.
              Detta är kanske 12 år sedan, efter ngr veckors “tystnad” från bolaget kom dom tillbaka och ville ha en uppgörelse, hur som helst så fick jag upp värdet från 28′ till 42.500 minus självrisk.

              Första gången gällde det en 900 GL som var ombyggt till turbo utseende med allt vad det innebar, begärde opartisk besiktningsman från handelskammaren, begärde även att jag skulle närvara vid en ev besiktning. Detta struntade bolaget totalt i, slumpen gjorde att jag var på bilfirman och skulle plocka av mina nya vinterdäck när jag där fick upplysningen ” kommer du? ja strax kommer det en besiktningsman och skall ge sin syn på värdet” varvid jag stannade kvar och kunde själv berätta vad jag gjort vad det hela hade kostat mm, bes mannen hade ingen koll, dessutom är merparten av dessa “oberoende” bes män gamla avdankade skadereglerare från ngt försäkringsbolag :bh . Det borgar inte för en opartisk bedömning i min värld :sad det gav mig ialla fall 5,500 kr mer än första utfallet + att jag tog mina nya vinterdäck.

              Så stå på dig, ge dig inte, vänta ut bolaget.
              JAg vill även med detta påpeka vikten av att ha rätt försäkrat på våra klenoder, denna hade kunnat varit MHRF försäkrad ( om du nu inte har den som bruksbil) och i det läget hade du fått en korrekt bedömning av värdet och din ersättning. Om du tycker det känns lönt / en bra ide så får du gärna hänvisa till ngn besiktningsman i SAAB klubben, tex mig. Bara jag vet förutsättningarna innan.

              Good luck!

              Mvh

              Michael

              Tack Michael,
              Var din sons 900 Aero -92 entusiastförsäkrad eller “bruksbilsförsäkrad”?

              Min är entusiastförsäkrad, och en värdering är då gjord när den försäkrades in.
              I mailet jag fick som svar vid införsäkringen står det ordagrant:
              “Värdet beräknas till XXX.XXX kr”
              Det tolkar i varje fall jag som att det är vad de anser att den är värd – marknadsvärde!

              Denna summa anges nu i efterhand definierad som ”försäkringsvärdet”, och jag antog i min naiva föreställningsvärld att detta inte skulle behöva motiveras vara/icke vara ”marknadsvärdet” vid en totalskada.
              Försäkringsbolagets värderingsman är fruktansvärt dåligt påläst (som nämnt innan så är fokus mer på jänkare), och deras metoder att undersöka med ”branschfolk” minst sagt skrattretande.

              Jag avaktar..

              Mvh
              Henrik

                mars 26, 2015 at 16:27 #169843

                Hur länge sedan gjordes entusiastbesiktningen?
                Det kan ha betydelse för bolagets värdering. (försvarar inte bolaget, utan önskar bara få en mer komplett bild)

                  mars 26, 2015 at 16:37 #199773

                  @Martin wrote:

                  Hur länge sedan gjordes entusiastbesiktningen?
                  Det kan ha betydelse för bolagets värdering. (försvarar inte bolaget, utan önskar bara få en mer komplett bild)

                  Sent 2013. Dvs när den var drygt 22år gammal. Värdet på dessa bilar har antingen stått stilla eller gått upp sedan dess.
                  Någon besiktning i ordets rätta betydelse gjordes inte; som skrivet ovan så tyckte försäkringsbolaget då att det var fullt tillräckligt med information och bilder per mail, även om jag insisterade på att få bilen värderad på plats. När man sedan får mailsvar med “värdet är XXX.XXX kr” så nöjer man sig med det..

                    mars 26, 2015 at 17:14 #199703

                    När besiktningen gjorts så nära inpå i tid och, under förutsättning att skicket inte försämrats avsevärt, anser jag att bolagets värdering från 2013 definitivt bör gälla.

                    Som en parallell ser MHRF gärna att en ny värdering av en MHRF-besiktad bil gör åtminstone var tionde år.

                    Pressa dem. Ni har ingått ett avtal och i praktiken kommit överens om en värdering eftersom du accepterat deras förslag och därtill betalat premie. Tror inte deras case håller om du drar det vidare.
                    Varje bolag har väl en “kundombudsman” som du kan vända dig till?

                      mars 26, 2015 at 22:08 #201281

                      Personligen tror jag att det värdet försäkringbolaget uppgett till dig, det är ett max värde.
                      Detta innebär inte per automatik att det är den summan dom betalar ut!

                      Försäkringsbolaget kvittar, men det rör sig säkert om IF ellr bil&MC i växjö, det är inte via MHRF för där skall alla objekt besiktigas av klubbens bes man.

                      Var finns bilen nu? Jag bor ju i din närhet så vi skulle kanske kunna ta en titt på den?

                      Vad det gäller min sons bil så var den en bruksbil ( hans första bil och även entusiast bil) på den tiden och var normalt försäkrad.
                      Jag vill inte strö salt i såren, men än en gång vill jag påpeka att det gäller att försäkra rätt och det får man via MHRF.
                      Det finns inga “hakar” med deras försäkring, får dock inte användas som bruksfordon, men man får köra så många mil man vill både inom och utom landet.

                        mars 26, 2015 at 22:10 #202746

                        Vill lägga till att jag har ju en liknande bil fast en 93:a, denna är köpt 2013 och jag har dessutom kvitto på vad jag betalt.
                        Detta kanske kan vara en vägledning för ditt bolag att ta diskussionen vidare med, då ser dom iallafall vad dessa bilar kostar när dom byter ägare.

                          mars 27, 2015 at 12:54 #202756

                          @Martin wrote:

                          När besiktningen gjorts så nära inpå i tid och, under förutsättning att skicket inte försämrats avsevärt, anser jag att bolagets värdering från 2013 definitivt bör gälla.

                          Som en parallell ser MHRF gärna att en ny värdering av en MHRF-besiktad bil gör åtminstone var tionde år.

                          Pressa dem. Ni har ingått ett avtal och i praktiken kommit överens om en värdering eftersom du accepterat deras förslag och därtill betalat premie. Tror inte deras case håller om du drar det vidare.
                          Varje bolag har väl en “kundombudsman” som du kan vända dig till?

                          Det anser jag med. Och när det nu visar sig att det är som Michael skriver nedan; att försäkringsvärdet ska anses vara ett maxvärde, så bör det framgå tydligt när man tecknar försäkringen. Vad är annars meningen med att få bilen värderad och entusiastförsäkrad? Som situationen är nu så erbjuder försäkringsbolaget ersättning med ca 40% av försäkringsvärdet, vilket jag tycker är en fullkomligt orimlig proportion.
                          Min kommande ”dialog” är tänkt att ske med skadechefen, och jag antar att han är den person som har mest att säga till om i ärendet. Nästa steg är att kontakta deras kundombudsman.

                          @porsche944 wrote:

                          Personligen tror jag att det värdet försäkringbolaget uppgett till dig, det är ett max värde.
                          Detta innebär inte per automatik att det är den summan dom betalar ut!

                          Försäkringsbolaget kvittar, men det rör sig säkert om IF ellr bil&MC i växjö, det är inte via MHRF för där skall alla objekt besiktigas av klubbens bes man.

                          Var finns bilen nu? Jag bor ju i din närhet så vi skulle kanske kunna ta en titt på den?

                          Vad det gäller min sons bil så var den en bruksbil ( hans första bil och även entusiast bil) på den tiden och var normalt försäkrad.
                          Jag vill inte strö salt i såren, men än en gång vill jag påpeka att det gäller att försäkra rätt och det får man via MHRF.
                          Det finns inga “hakar” med deras försäkring, får dock inte användas som bruksfordon, men man får köra så många mil man vill både inom och utom landet.

                          Jag tror (numera vet) att du har rätt. Men för det första är informationen kring detta extremt dålig, för det andra är proportionerna mellan försäkringsvärde och deras ansedda marknadsvärde helt åt skogen; 40%!

                          Bilen finns i Helsingborg, har tyvärr inte full tillgång till den, då den står undanstoppad i verkstadens varmgarageförvaring i väntan på beslut.
                          Men jag hade kunnat maila över några bilder på hur den såg ut innan skadan? Hade uppskattat all hjälp jag kan få.
                          Eller på något sätt se bilen på plats. Den ser dock för tråkig ut som den står nu (stor nackdel för mig som nu måste bevisa värdet); stora plåtskador och inte tvättad sedan juli..
                          Ser inte ut som en entusiastbil i det skick den befinner sig i nu.

                          De förutsättningar du nämner med MHRF gäller även den entusiastförsäkring jag har, och hade jag vetat att deras värdering var mer verklighetsanknuten så hade jag självklart valt dem istället. Det är extremt svårt att som blivande kund ha koll på skillnaderna mellan olika bolag, folk på forum etc rekommenderar så olika ändå.

                          @porsche944 wrote:

                          Vill lägga till att jag har ju en liknande bil fast en 93:a, denna är köpt 2013 och jag har dessutom kvitto på vad jag betalt.
                          Detta kanske kan vara en vägledning för ditt bolag att ta diskussionen vidare med, då ser dom iallafall vad dessa bilar kostar när dom byter ägare.

                          Hade verkligen varit mycket vänligt och hjälpt mig väldigt mycket! Ju fler referenser och jämförelseobjekt – desto bättre!

                            mars 27, 2015 at 16:19 #201290

                            Kan verkligen rekommendera MHRF Försäkringen till alla,då får man en riktig bra värdering.
                            Men ge inte upp stå på dig ,det brukar gå att diskutera fram något vettigt.
                            Lycka till.
                            Mvh Christer Melwinsson.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.