Saab 9000 Förseriebilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Förseriebilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Förseriebilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 5, 2013 at 22:52 #7637

      Allt började för ett bra tag sedan när jag började tänka allt mer på de fina minnen man har från sin första körkortstid med äldre Saabar. Det slog mig att nu när jag har en bra bruksbil (Saab 9-3 Aero 2.8T) så borde det finnas plats för en entusiastbil.

      Eftersom og900 känns lite för dyra och redan fått kultstatus så började tankarna glida in på 9000 igen, och givetvis en lite äldre trubbnos när de ändå bara ska brukas vid finväder och den bättre komforten och bruksvänligheten i nyare 9000 inte behöver övervägas.

      En intressant bil dök upp på blocket men det var först när jag tittade närmare på historiken som den blev riktigt intressant, ägd av Saab Scania i 2 år innan den blev privatägd. Bara två privata ägare (två bröder som båda jobbade på saab) och framförallt den nuvarande ägaren Rolf som var projektledare för Saab 9000 under utvecklingsfasen.

      Resan började kl 09:08 med avfärd norrut med tåg. Efter ca 4 timmar var jag framme på plats, mottogs av ett glatt leende och en man med MASSOR av intressanta historier som inte kan rymmas i detta forum.

      Bilen iaf har en mycket intressant historik, 10 bilar producerades under 89 som förserie till modellår 90. Marknadsavdelningen ville få fram en ytterligare reklampelare och en bil med bättre detaljkvalité än tidigare tillbehörskittade bilar (typ Talladega). 8 av dessa bilar fick efter leasing till anställda släppas till privata ägare. Nedan bild är taget 89 när bilarna var klara. Samtliga bilar hade taklucka och bara en av bilarna var utrustade med “stora vingen” (den jag just hämtat som står näst längst bak).

      Fick mycket snackat och fick även kika lite på saker som sparats, typ denna biltelefon som togs fram i samarbete med Ericsson och specialgjord för att passa i mittkonsollen. Denna telefon kom tyvärr aldrig i produktion.

      Fick även se den 5:e 17 Super Aero fälgen som jag tror få känner till.

      Och så röde baronen som jag har döpt bilen till, han har blivit lite tagen med åren och 34.000mil men ännu rullar den med original hjärta (grundmotor).

      Flera projekt har redan spånats på och jag kommer börja samla på mig lite delar samt få den rost som finns svetsad och bilen kommer även få delvis ny lack. Men nu blir det att sova efter en lång och händelserik dag 😀

        juni 6, 2013 at 06:24 #56347

        Tack för informationen vad detta är.

        Då kan vi få ett avslut om att detta är Talladegor eftersom de inte är svarta.

        Gissar att de flesta som överlevt har rullat många mil. Finns en i stan som typ stått 10-12 år.

        Skall bli kul att följa din råd.

        //MH

          juni 6, 2013 at 06:51 #56348

          Trevligt med tråd om detta – lycka till!

            juni 6, 2013 at 06:53 #56349

            Onekligen en spännande trådstart!
            Väntar på mer om dessa specialare !

              juni 6, 2013 at 17:30 #56356

              Härligt! :AP :AP
              Grattis till inköpet, skall bli jättekul att följa denna ovanliga 9000.
              Mvh
              Micke

                juni 6, 2013 at 18:41 #54240

                @cabmange wrote:

                Tack för informationen vad detta är.

                Då kan vi få ett avslut om att detta är Talladegor eftersom de inte är svarta.

                Gissar att de flesta som överlevt har rullat många mil. Finns en i stan som typ stått 10-12 år.

                Skall bli kul att följa din råd.

                //MH

                Yes, 10 bilar (8 av dessa på bilden ovan) togs fram 89. Förmodligen är den jag har den enda som överlevt, den har rullat 34.000 mil men klarat sig tack vare en ägare med kontakter. Exempelvis hade dessa äldre årsmodeller ofta problem med rost i taket runt takluckan, på min bil är hela taket bytt samt några dörrar och lite till, oklart hur mycket. Dock är dessa saker gjorda för minst 1 år sedan och trots att den stått i garage sedan dess behöver den endel omtanke.

                Under 1990 tog man fram ytterligare bilar i fler färger exempelvis rött, vitt och blått. Dessa bilar fickk inte sina kjolpaket monterade på ANA utan det skedde av ett externt företag som saab använde i andra sammanhang. Ungefärligt antal är enligt Rolf är 1500 stycken och övervägande delen av dessa gick på export till Tyskland, England mm. Vad bilarna kallades för var lite olika beroende på marknad.

                Jag är glad att jag fick tag på denna förseriebil, den har bland annat bensinvärmare, skinn med mocka som igentligen kom till årsmodell 90 på talladega har jag för mig? Och mycket mer. Här kommer lite mer bilder på nuvarande skick. Mekanisk är den extremt välhållen men chassit behöver kärlek. Min tanke är att renovera den utan att gå till överdrift, och lägga många sommarmil till på den 😎

                Lite kul detaljer är exempelvis vingen som jag inte sett förr?

                  juni 6, 2013 at 18:49 #56357

                  @Saabmicke wrote:

                  Härligt! :AP :AP
                  Grattis till inköpet, skall bli jättekul att följa denna ovanliga 9000.
                  Mvh
                  Micke

                  Stort tack för stödet! 😛

                    juni 6, 2013 at 18:59 #56358

                    Kanonhärlig bil!! Kul att den blir omhändertagen! Skall bli kul att följa renoveringsarbete!

                      juni 6, 2013 at 20:12 #56362

                      @Christian Haugsöen wrote:

                      Kanonhärlig bil!! Kul att den blir omhändertagen! Skall bli kul att följa renoveringsarbete!

                      Kul att du tycker om Röde Baronen som jag kallar honom för 😛

                      Ska börja leta en fin skinninredning elstyrd med mocka då den som sitter i nu är lite sådär, även om den är speciell då den har de äldre nackkuddarna med lite fler sömmar!

                      Snart dags att börja riva :wrench

                        juni 6, 2013 at 20:26 #56363

                        Byt inte för mycket saker på en så speciell bil, risk att du ångrar dig senare. Få inredningen renoverad istället tycker jag…

                          juni 6, 2013 at 21:31 #56367

                          @Per-Erik wrote:

                          Byt inte för mycket saker på en så speciell bil, risk att du ångrar dig senare. Få inredningen renoverad istället tycker jag…

                          Hej Per-Erik!

                          Det kanske är klokt, min avsikt är att behålla den så orginal som möjligt. Förarstolen är sliten i skinnet vid insteget men inte så det är hål vilket borde innebära att det är räddningsbart. Baksätet har dock blivit missformat på ett ställe pga att det varit nedfällt samtidigt som det var fukt på sätet. Ska lägga lite tid på det och se. Men att bilens “själ” behålls kanske är viktigare än ett perfekt skick?

                            juni 6, 2013 at 21:41 #56368

                            http://colorglo.se/ Skall vara väldigt duktiga på att rädda det mesta i bilinredningsväg!

                              juni 6, 2013 at 22:16 #56370

                              Colorglo är mycket duktiga! Jag har själv använt mig av dem till Talladegans skinnstolar…
                              Före:
                              Efter:

                                juni 7, 2013 at 15:59 #56398

                                Jo jag gillar colorglo också, var hos Uffe i Höör för 1.5 år sedan med min dåvarande 9-3 cab där jag fick vidgjort båda framstolarna, det blev mycket bra! Får helt klart överväga det som ett alternativ!

                                  juni 7, 2013 at 16:08 #56399

                                  Fasen va häftigt med en förseriebil med historia. Den där Rolf skulle man gärna växla ett par, tre ord med. Låter som det finns en rad spännande historier där.
                                  Värt att notera är att din verkar vara den enda på bilden med den annorlunda bridgespoilern.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.