Saab 92 A

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 161 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2011 at 18:44 #4580

      Då fortsätter jag tråden här om mitt 92 projekt som består av två bilar, en A från -50 med papper och en B från -53 som ska bli en bil!! Gammla tråden har vi här :

      http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=161388&page=4

      tråkigt nog verkar alla bilder förlorade där.


      Var den här bilen det böjade med, men den var så dålig att vi fick ta den i flera bitar.


      Men sedan hitta jag en B från -53 som var något bättre och som ska få bli stommen till taket och bakdelen från A bilen!


      stod ganska jäkligt till i en igenrasad lada i skogen, så den fick vi lyfta ut med grävmaskin



      Sedan bar det av hem med den!

        oktober 1, 2011 at 18:45 #33181

        Spännande projekt. 🙂

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          oktober 1, 2011 at 18:58 #33182



          Fortsätter med vänstra delen av golvet i den nu, samma somm jag gjorde på högersidan.


          Beställde lite plåt till vänstra tröskellåda och tvärbalken som stolarna står på!


          så var inre delen av tröskellådan isatt, helsvetsar gör jag till det sista så det inte drar sig för mycket!

            oktober 1, 2011 at 19:04 #33184


            lite v4 golv


            den nya tvärbalken anpassad och klar!


            så var den dit, imorgon blir det fortsättning med golvet där det fattas lite småbitar!

              oktober 1, 2011 at 19:12 #33186

              @Saab Putte wrote:

              Spännande projekt. 🙂

              roligt att du tycker!! 🙂

                oktober 1, 2011 at 21:40 #33200

                Underbart! mer info/bilder… :AP

                  oktober 2, 2011 at 12:34 #33219

                  Kanonkul!! håller med hotrodder! mer bilder och info!!!!

                    oktober 3, 2011 at 20:18 #33330

                    Vad roligt att ni är intresserade, ja visst kan jag lägga till lite info, nu är ju inte jag någon bra författare direkt men ja försöker!

                    Jo det började ju med att en från Malung (minns inte aliaset nu tyvärr) hade hittat ett gäng saabar stående i skogen i Hedekas en bit nordväst om Trollhättan som han lagt upp lite bilder på i skogsvrakstråden på förra forumet, och jag har ju alltid velat ha en 92 A (gröna droppen) och blev helsugen på den när jag fick se den. Så efter lite pm:ande så fick jag kontaktuppgifterna till markägaren och kunde ringa honom, sedan var det bara att åka. Hade tänkt redan från början att jag skulle rädda taket till att börja med till något roligt eftersom den var så totalt upprutten bilen, så vi delade upp skiten och la det på kärran i flera bitar, ingen vacker syn kan jag säga! Sedan stod grejerna hemma tills jag hittade denna B kaross från -53 genom en VW kille som jag haft lite kontakt med om en splitbubbla, eller resterna av en kanske jag ska säga som jag visste om i en skogsdunge som han ville ha lite detaljer ifrån. B karossen hade ju dessutom passande nog intryckt tak, förlorad identitet och gick till och med att lyfta i utan att den gick av, även om det var nära då. Men det var det första jag fick göra att svetsa i lite stag i den så den behåller formen, vilket syns på bilderna. A bilen/taket hade ju där emot en nummerplåt kvar som gjorde att jag kunde spåra den i länsarkivet och fick tag på papper som gör att det går att regga in den igen och så var ju taket rakt och fint med. Så med detta hoppas jag få ihop mig min lilla “drömbil” på sikt om man säger så. Planen är att göra den så original det bara går, ska använda så mycket plåt från -50an som det går så som skärmar, tak, instrumentbräda m m. En rolig grej var ju att tanken bak i A-bilen var hel, var nästan halvfull, till skillnad från den i B-karossen som var totalt upprutten. Nu är i alla fall tanken att få ihop ett golv i den samt balkar och annat bärande, i framför allt bakdelen av bilen, så jag kan skifta tak och försöka få den registrerad och så! Fick även tag på en fin sidopanel till vänstersidan som ska dit med!

                    Lägger upp några bilder på det senaste jag gjort med golvet.

                    Har lagt i lite småbitar där v4 golvet inte räckte till och där jag var tvungen att ha övergång mellan det gamla och det nya.


                    Torpedväggen ska också bytas ut, men det är mycket innan dess!!



                    Sedan ska allt snyggas till och i viss mån ändras när jag i slutändan har karossen tom och uppsatt i karossnurra!

                    Kommer mer bilder senare!!

                      oktober 3, 2011 at 20:28 #33331

                      Galet mycket och fint jobb! Härligt att det finns sådana som du som tar sig ann dessa trötta pärlor!

                        oktober 3, 2011 at 20:31 #33332

                        Tack, jo det är lite jobb, men dessto äldre och ovanligare bilen är ju mer motivation får man, sånt här är kul!! 🙂

                          oktober 3, 2011 at 20:36 #33335

                          UNDERBART!!! Applåder och busvisslingar från läktarna :AP

                            oktober 5, 2011 at 16:23 #33404

                            Vilket helhäftigt projekt.
                            Själv hade jag nog satsat på att reta upp puritanerna och inte bygga så originalnära, men om en originalbil är din dröm så förstår jag dig till 100%.
                            Ska bli skoj att följa utvecklingen av detta totalprojekt.

                              oktober 5, 2011 at 17:52 #33408

                              Oj, det här hade jag missat! På studs blev det min nya favorittråd :mrgreen:

                              Ser fram emot felr uppdateringar 🙂

                                augusti 26, 2012 at 19:31 #46829

                                Då har det hänt lite med 92an igen, har bland annat lagat färdigt båda tröskellådorna nu!

                                Började med att slå upp taket, va så trött på att slå i huvet hela tiden :bh


                                Svetsade tillbaka stolsfästena och provmonterade förarstolen som tyvärr är det ända som finns kvar av inredningen, så om någon har högerstol och baksäte är jag intresserad!


                                Ny tröskellåda på g!


                                ett rostigt pussel är det! 🙂


                                beställde de undre bitarna i fyra delar hos plåtslagaren då jag inte ville kapa bort allt på än gång, kan ju ändra på sig då inbillar ja mig, några kapjack att svetsa i funkar fint!!


                                Fick bli en bit här med!


                                Så va vänster sida klar med gavlar och domkraftsfäste återmonterat, får va noga med att dra på färg då den står ute!


                                Höger sida då, lite lappning på den inre delen av tröskeln först!


                                Så dit med bottenplåten!


                                Höger fram fick jag byta lite på överdelen med!


                                Och så den undre plåten här med samt en bit till A-stolpen!


                                Så va jag i Värnamo en sväng och hämtade en huv och en dörr som skulle va till en -50 vilket inte var fallet, dörren är till en -93a och huven till en -54 och nyare, dock så satt det ett mycket fint emblem på huven som ja tog vara på, får se om jag använder huven, den va sämmre än ja räknat med och dörren är slut i botten, men delar går ju att ta!!


                                Så var gavlar och domktftsfästet dit här med!


                                Tog bort dörr och skärm med då sidopanel ska bytas!


                                Gjorde en upptäckt med, är tydligen A-grönt lite här och där på karossen med, kanske va överbliven färg de hade som grund?


                                Avslutar med en bild på plåten som möter sidopanelen nertill, till skillnad från 96or så finns det ju ingen skarv i tröskeln här, så då är det gjort så här istället!!

                                  augusti 26, 2012 at 20:56 #46838

                                  Jasså det var du som köpte dom delarna, såg dom på blocket och dagen efter var dom väck, synd att dom var sämre än du trodde, hur kan du se förresten att huven är från 54 och uppåt?

                                  Annars fint jobbat som vanligt, börjar det dra ihop sig för själva takbytet eller ska du fixa hjulhus och sånt först?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 161 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.