Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 19, 2013 at 17:55 #7957

      Tänkte slänga upp en projekt tråd om senaste nyförvärvet.

      Åkte och tittade på en 96 – 66 som stått i en lada sen -91, och innan dess skall den rullat dagligen som bruks bil sen den var ny. Ganska sorgligt skick, åren i den kalla och fuktiga ladan har fått plåten att rosta riktigt för den var ju besiktigad och godkänd 1990 och sen kördes den för egen maskin till ladan någongång året därpå. När bilen ställdes i ladan tog förra ägaren varken ur batteriet eller konserverade motorn, motorn hade dock inte fastnat efter alla år. Den vanliga rosten de luxe i bagaget och hörnorna fram på kupe golvet. Någon gång i mitten på 2000 talet bröt sig ett par ungdomar in i ladan och gav saaben lite stryk på höger sidan, dom sparkade bla in dörren rätt våldsamt ( går inte att stänga ), slog en buckla i bakskärmen och framskärmen, bucklade sidopanelen mellan dörr och skärm, bröt av backspeglen och ena torkararmen, och som grädde på moset krossades höger framlyckta och den vänstra nöjde dom sig med att sparka in ca 10 cm längre in i motorrummet. Det fanns även tydliga fotavtryck på taket så dom övervägde nog att hoppa ned taket med men tack och lov så avstod dom. Resultatet då med all rost och den misshandlade karossen, ganska sorgligt skick, men jag kände ändå att jag måste rädda bilen, lite smått ovanlig är den ju också, och mest av anledning till att jag köpte den, färgen. Färgen heter Y4L och är typ krämgul? (har inte lyckats hitta vad den heter inom saabkrestar, om någon vet så får den gärna skriva det här i tråden) Väldigt läcker kulör som bara fanns -66 om jag förstått det rätt, tror den kan bli riktigt läcker med rätt handpåläggning. Så jag lade ett ansenligt bud och några dagar senare fick jag veta att mitt bud hade accepterats och med kommentaren ” vi tycker du ska bilen, det känns mest rätt och du verka ha förkärlek till dessa gamla saabar”. Så helgen därpå var det bara att koppla bilsläpet och åka upp i smålandsskogarna för att hämta nyförvärvet. Fick lägga någon timme eller två på att få loss bromsarna bak då bilen givetvis ställds med fullt dragen parkeringsbroms.. men efter att ha slagit av 3 hjulbultar, tömt en flaska 5-56 och bankat på trummorna med handslägan så halva bakvagnen ramlat över mig i form av rostflagor som gick bilen att rulla.

      Bilen utbaxad mot bilsläpet.

      Lastad och klar.

      Hemma på gården och den värsta skiten avspolad för inspektion.

      Invändigt, stolarna har tyvärr bytts ut mot ett par v4 stolar som är trasiga och fula, dom gröna heltäckningsmattorna från 80 talet som ligger på golvet åkte ut illa kvikt och under låg original mattorna som faktiskt var i gott skick,i övrigt är inredningen intakt och fin, om än lite smutsig.

      Kuligheter som väntar i bakre hjulhusen…

      Gjorde ett halv hjärtat försök till att starta den på kvällen, lyckades få fram gnista men någon bensin fick den inte, drog en lös slang från pumpen ner i en dunk på marken men pumpen suger inte en droppe. Någon vecka senare när bilen placerats i garaget kan en djupare felsökning göras. River bort bensin pumpen först och öppnar denna men membramet är helt och någon vidare smuts fanns det inte i den heller, kollar även så hålet i blocket inte är täppt men icke. Tillverkar nya packningar och monterar tillbaks denna.

      Beslutar även att riva bort förgasaraggregatet då det är väldigt blött och kladdigt runt förgasarna, hade även en NOS repsats i mina gömmor så beslutet var enkelt. Plockar ner, rengör, blåser och monterar ihop dom igen med nya packningar och koppar brickor. Hittade inget fel i förgasarna, skruvarana som håller dom i spjällplattan satt dock väldigt löst så därav att dom läckt som såll, har nog vibrerat loss med åren. Bytte även insugspackningen och tvättade insuget som hade cm tjockt lager på skit på sig, packningen tillverkade jag själv med den gamla som mall. På bilden syns det tydligt på dom gamla packningarna att dom läckt rejält.

      Prylarna tillbaks på motorn med nya bränsleslangar. Bytte även rotor och fördelarlock då jag hade det i mina gömmor. Gör ett nytt startförsök, fortfarande lika död. Provar att dra upp slangen från pumpen upp i motorrummet och fäster en tratt i andra änden som jag fyller med bensin för att trigga pumpen och efter lite malande på starten hoppar motorn igång! Och går kalas fint, inga missljud och fin och jämn tomgång, nu känns det hela genast mycket bättre.

      Allt för denna gång, men det kommer mera!

        augusti 19, 2013 at 19:17 #58655

        Garanterat bland saabs mest lyckade färger. Du har rätt, den fanns bara 66 och hade inget namn. Själv har jag alltid tänkt mig färgen som banangul, alltså inte bananskalet…

        Grymt fynd säger jag bara…

        Var väldigt nära köpa bilen som jag bifogat bild på, men när jag väl fått fram de stora pengarna till bilen så hade den blivit såld (samma dag?) till en viss Wendan (tror jag bestämt) i stockholm :duck Men det gjorde inget för någon vecka senare fick jag nys om en 93f -60 som jag är väldigt glad över…

        lycka till anderson :wrench , dom där 66orna låter så gött på tomgången med orginal avgassystem…

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          augusti 20, 2013 at 14:45 #58674

          Härligt ladgårdsfynd. Kulören är riktigt trevlig. Lycka till!

          K-G

          Saab 99 1969, 1970
          Saab 90 1985
          Saab 9000 Aero 1996
          Opel Manta A 1972

            augusti 20, 2013 at 16:25 #58680

            @Lustgasen wrote:

            Garanterat bland saabs mest lyckade färger. Du har rätt, den fanns bara 66 och hade inget namn. Själv har jag alltid tänkt mig färgen som banangul, alltså inte bananskalet…

            Grymt fynd säger jag bara…

            Var väldigt nära köpa bilen som jag bifogat bild på, men när jag väl fått fram de stora pengarna till bilen så hade den blivit såld (samma dag?) till en viss Wendan (tror jag bestämt) i stockholm :duck Men det gjorde inget för någon vecka senare fick jag nys om en 93f -60 som jag är väldigt glad över…

            lycka till anderson :wrench , dom där 66orna låter så gött på tomgången med orginal avgassystem…

            Tack så mycket! Okej, så den har inget specielt namn då. Bilen på bilderna är en riktig karamell, ska försöka få min i det skicket, tror det blir en riktig pärla med vita däcksidor och lite sådant sedan! Ja dom både låter och går fint 66orna, jag skall hålla den helt original, inget 2 tums system här inte. Kör du något med din 93a? Riktigt fin är den iallafall!

            @kg70 wrote:

            Härligt ladgårdsfynd. Kulören är riktigt trevlig. Lycka till!

            K-G

            Tackar, ja kulören gör det lilla extra, tror det blir en riktigt trevlig bil sedan.

            Just nu är den inte så trevlig, efter att jag fått snurr på motorn var motivationen i topp så jag började plocka ur golmattorna och masonitskivorna fram för att kolla läget, och när man ser garagegolvet genom golvet är det mindre bra va? 😆 Jag behövde som sagt inte leta så länge för att hitta rost, efter att underredsmassa skrapats bort i kilo vis och några dit loppade plåtar skurits bort blottade bilen sitt sanna jag…

            Bilen var ju i trafik dagligen i princip mellan – 66 och -91 så det har blivit en hel del lappningar på bilen, plåtar har svetsats över det gamla utan att kapa bort det, skarven mellan motorrumsgolv och kupegolv bakom torpedvägen hade jäst duktigt, hela vägen in till växellådsfästet.

            Började med att skicka efter en ny golv plåt från klubben då jag vill ha det så original som möjligt.

            Nya dubbelplåtar behövs.

            Klart.

            Skarven bakom torpeden bytt, återstår bara en bit på torpeden som skall dit.

            Klart under.

            Torpeden klar.

            Monterade sedan av framskärmen för kunna laga detta hålet i sidan av tröskeln.

            Klart.

            Detta blev jag lite paff över, har aldrig sett en saab innan som varit rutten här uppe, hade spridit sig in i motorrummet med så fick skära bort huvskenan för att komma åt och laga.

            Lagat.

            Vänster fram klart, rostskyddat och kittat, fick laga fjädertornet lite i övankant med som synes.

            Skärmen åter på plats, monterade även en ny kedjelist, dumt att snåla. Om någon sitter på skärmar/dörrar i denna trevliga kulör så är det bara att höra av sig, dom på min bil är inte dom bästa.

            Allt för denna gång.

              augusti 20, 2013 at 19:25 #58682

              Avundsjuk? Nädå, inte ett dugg! Grattis till vad som kan bli en riktigt tuff bil, kulören är så skön!

                augusti 20, 2013 at 20:40 #58686

                Härligt med mycke plåtjobbsbilder , kommer bli kalas det här! :AP

                  augusti 26, 2013 at 17:53 #58859

                  @Christian Haugsöen wrote:

                  Avundsjuk? Nädå, inte ett dugg! Grattis till vad som kan bli en riktigt tuff bil, kulören är så skön!

                  Tackar! Avundsjuk vet jag inte om du ska vara, bilen är skapligt rostig, men det ska väl ordna sig, ja kulören är trevlig, skulle vara intressant att veta hur många bilar som blev lackade i denna kulören.

                  @Fredrik.A. wrote:

                  Härligt med mycke plåtjobbsbilder , kommer bli kalas det här! :AP

                  Blir ju så när man mekar rostigt gammalt skrot :duck

                  Fortsätter väl lite här då…

                  När hjulhuset fram var klart gav jag mig på vänster bak, fick för omväxlingens skull loss skärmskruvarna relativt lätt men det behöver ju inte vara helt och fint bakom skärmen för det…

                  Det var så lappat och lagat genom åren så det liknade bara skit så lika bra att börja om från grunden.

                  Länkarmsinfästningen lagad.

                  Stötdämpare, fjäder och bränsletank demonterat.

                  Finns lite att pyssla med om man vill…

                  Blev att kapa bort fjädertornet och stötdämparinfästningen då det var helt ruttet och lappat och lagat i omgångar.

                  Som tur är har jag dessa rep plåtar till båda sidor, har även NOS stötdämpartorn till båda sidor, det lär underlätta en del. Falsningen på plåten fick jag tillverka och svetsa i själv, lite pill men det blev bra till slut. Är nog ingen original plåt för passformen är sisådär och jag fick svetsa igen hålet till dämparen och borra ett nytt för att få det att passa.

                  Plåten fast punktad på plats.

                  Nu är vi i “nutid”, så kommer bli lite längre mellan uppdateringarna, har dock 2 lediga dager nu så ska försöka få lite gjort.

                  På återseende //

                    augusti 26, 2013 at 19:46 #58863

                    Häftig bil och bra jobb! Bra start!

                    99 -77 luftfjädring och förgasare
                    900i 8v -88 finbil
                    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                      augusti 28, 2013 at 16:50 #58907

                      @oskarforsberg wrote:

                      Häftig bil och bra jobb! Bra start!

                      Tackar!

                      Lite bilder på dom 2 senaste dagarns jobb:

                      Dags att byta den nedre delen, var helt ruttet alltihop så blev att kapa upp ett rejält hål.

                      Ny bit tillverkad, har varken press eller pressverktyg så pressningen till fjädern kunde väl blivit snyggare men det får duga, ovan ligger det som är kvar av original plåten.

                      Skuffgolvet m.m upplagat.

                      Något såntdär ska det sitta.

                      Helsvetsat och slipat! Återstår bara att svetsa i en bit vid hålet till tankröret. Nu är väl den tunga delen gjord i detta hjulhuset, även om det är en del kvar, lite förstärkningar som ska vara där original, fjädertornet m.m men det kommer!

                      Nu blir det lite uppehåll på 2 veckor, på återseende!

                        augusti 28, 2013 at 20:27 #58914

                        Vilket bra jobb! :AP
                        Nu blir jag inspirerad att fortsätta på min 95-62 :weld2
                        Med vänlig hälsning Ove Hällström

                          september 11, 2013 at 17:28 #59268

                          Då fortsätter vi lite då…

                          Biten vid tankröret isvetsad.

                          Ett hål mindre.

                          Hål där stänkskärmen varit svetsad.

                          Fixat.

                          Sista rostskadan i detta hjulhuset.

                          Nu mera ett minne blott.

                          En överblicksbild, har blivit lite ny plåt.

                          Nytt fjädertorn fick det bli då jag hade det på hyllan.

                          På plats! Likså vinkel järnet ovanför bakaxeltunneln.

                          Förstärkningsjärn till stötdämparinfästningen tillverkad och fast svetsad på plats enligt original.

                          Fästet till bakaxelremmen renslipad och återanvänd.

                          Sedan blev det att fixa lite små saker som blivit uppskjutna tills vidare, svetsa igen nåt hål och snygga till några svetsar m.m, sånt små pill som man tror inte tar lång tid men som gör det, men nåt sånt här såg det väl ut från fabrik när det var nytt.

                          Rostskyddsmålat.

                          Invändigt.

                          Viss kontrast är det nu gentimot höger sidan 😆

                          Vänster hjulhus är nu klart, återstår att svetsa dit en ny stänkskärm, montera ditt ny fjäderisolator och genomslags gummi när jag fått tag i det, det som satt där är för dåligt för att åter montera, sedan skall givetvis allt kittas osv.

                          Allt för denna gång.

                            september 11, 2013 at 17:33 #59269

                            J*klar vad du ligger i!!! Blir riktigt fint det här!

                              september 11, 2013 at 17:33 #59270

                              Det går undan verkar det som. Snyggt jobbat. :CH

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                september 21, 2013 at 16:13 #59572

                                Tack för kommentarena! 🙂

                                Har inte blivit nåt vidare nytt gjort på bilen sen sist men var idag på den sista veteranbilsmarknaden för i år på travet i Tingsryd, och då gjordes några fynd som skall hamna på 96an.

                                Fick bla annat tag i fina snobbringar till fälgarna, inte Saab original men tycker dessa är snyggare. Sedan ett slutrör till avgasröret, som visade sig vara ett Saab original tillbehör kallat “vingen”, jag var inte 100 % säker på att det var till saab när jag köpte det men för 30 kr kändes det värt att chansa, väl hemma sedan kunde jag jämnföra med det NOS “vingen” slutröret jag har på lager och det var samma! Kul då dom är lite ovanliga, hamnar väl på bilen sedan. Köpte även en “ny gammal” Länsregskylt med bilens ursprungliga regnummer då originalet, (ovan på bild) är trasig. Sist men inte minst kom jag över en kalas fin Saab original reservdunk, är utan tvekan den finaste jag jag sett genom åren, kul tillbehör som kommer hamna i bilen sedan.

                                Prov monterade skylten på bilen då den ändå skulle ut och vändas för nu är det dags att ta tag i höger sida, som är ännu sämre än vad vänster var, men det ska väl ordna sig.

                                Trevlig helg på er!

                                  september 25, 2013 at 16:42 #59687

                                  Då fortsätter vi lite då…

                                  Kittat vänster hjulhus bak, skall givetvis snyggas till sen när allt är klart och delvis bättringslackas så det ser trevligt ut.

                                  Sedan vänder vi på steken för att ta oss an höger sida.

                                  Efter lite pill är skärmen av.

                                  Efter lite “hackspetsrace” ser det inte mer trevligt ut…

                                  Skapligt rutten tröskellåda.

                                  Denna sidan är snäppet värre än vänster sidan, men börjar med att laga tröskellådan och en ny yttre sidobit letar sig försiktigt på plats.

                                  Lär bli lite pill med detta men det ska väl gå an..

                                  På återseende.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.