Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 4, 2011 at 05:38 #3862

      Ja, så har också Bimsan flyttat hit! 😀
      För er som om av någon outgrundlig anledning inte följt den fantastiska tråden i det gamla forumet kan jag berätta att Bimsan är en 1973 års vit 96:a som jag köpte i höstas för att ha som bruksentusiastbil till jobbet. Den började sitt liv som firmabil på Rank Xerox i Stockholm och vandrade sedan mellan olika ägare i Stockholmstrakten innan den på 2000-talet kom till Västkusten där jag blev tionde ägaren.
      Bimsan har rullat troget under vintern, med en trasig bensinpump och en dåligt laddande generator som största reparationer. Jag har förstås även grejat med mindre reparationer och förbättringar och förbereder henne för närvarande för besiktningen 16 maj.

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        maj 4, 2011 at 06:45 #27273

        🙂 Välkommen hit! Härlig bild med skidräcket på!!

          maj 4, 2011 at 18:17 #27282

          Tackar! 😀
          Idag kom jag äntligen till skott med att flytta ratten som visat “tjugo i två” ända sedan jag köpte bilen, plus att Saab-texten i rattcentrum varit uppochner. Gjorde det delvis inför besiktningen, även om jag inte vet om de bryr sig om att ratten skymmer instrumenten något vid normalläge.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            maj 4, 2011 at 19:51 #27290

            Vad är det för spännande makapär som sitter ovanför papperskorgen på vänster sida? Är det någon typ av bensinvärmare eller?

              maj 4, 2011 at 21:00 #27292

              Alldeles riktigt! En Eberspächer som nog monterades när bilen var ny (de månade tydligen om sina anställdas hälsa på Rank Xerox). Tyvärr fungerar den inte och cirkulationsfläkten och lite annat saknas. Men jag har ju doppvärmare istället.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                maj 5, 2011 at 06:11 #27294

                Var inte doppvärmaren till för produktion av ett annat glädjeämne 😉

                  maj 5, 2011 at 08:42 #27307

                  😆

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    maj 6, 2011 at 14:35 #27368

                    Jag får väl också länka till tråden i gamla forumet:
                    The Bimsan story

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      maj 10, 2011 at 08:36 #27529

                      Igår blev det akututryckning till stugan för att svetsa avgassystemet. Det visade sig att röret där mittfästet sitter rostat hål, förmodligen hjälpt på traven av mitt bankande för att få in systemet i den nya främre ljuddämparen. Så med hjälp av en kompis rev jag ner allt från främre dämparen och bak och svetsade en kappa runt röret. Där röret går in i bakre dämparen börjar också bli tunn, så det fick bli en kappa där också. Dessutom kapade jag röret en bit så fästena inte blir så förskjutna bakåt som de varit hittills.
                      Nu ska väl systemet klara SBP på måndag!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        maj 10, 2011 at 11:08 #27539

                        Snyggt! 😉

                        Kul att även Bimsan har flyttat hit! 🙂

                        Johan

                          maj 16, 2011 at 09:02 #27798

                          Jaha, besöket hos SBP gick sådär… 😕
                          Tre “tvåor”: Ett högt halvljus, hög CO-halt och bromsljusen ur funktion. Men…fixade inte jag just bromsljusen?? Jodå, och igår kväll funderade jag på att kolla dem men bestämde mig för att vara cool… 😡
                          Men bromsarna var bra och jag fick bara en bra-att-veta på rost i vänster hjulhus bak. 🙂

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            maj 21, 2011 at 21:04 #28041

                            Bromsljusen visade sig vara oxid på säkringen. Hur sannolikt är det att samma fel har olika orsaker vid olika tillfällen?! :ID
                            Idag slipade jag rost och fyllde i med båtepoxin på högersidan bakom dörren. Nu är sålunda hela det partiet från vänster till höger B-stolpe klart för vidare lackbehandling.
                            Arbetsglädjen grumlades tyvärr av att min yngsta dotter lyckades skvätta färg i ögat så vi har tillbringat kvällen på akuten med 40 (!) minuters ögonskölj. Båtfärgen innehåller diverse otäckheter, bl.a. trietylenetetramin som kan ge bestående skador. 😮 Tack och lov verkar det ha klarat sig – i fortsättningen får det bli skyddsglasögon! :ugeek:

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              maj 30, 2011 at 11:09 #28350

                              Igår gick jag äntligen över instrumentpanelen med den enda produkt som jag tycker funkar bra: Armorall. Ovansidan av panelen har ju varit så uttorkad att mönstret helt varit borta och att nu ta på Amorallen var som att olja en torr trästock: SLUUUURP!!! å så var det borta! 😮
                              EFter en stund började det dock tränga in långsammare och jag gav mig strax därefter med ett löfte till mig själv att upprepa behandlingen snabbare än hittills (mao en gång på 38 år…)
                              När jag sedan var ute och körde blev den bensinlukt som ofta dyker upp och som jag inte lyckats lokalisera att bli allt mer påträngande. Med motorn på tomgång öppnar jag huven och får se hur bensin forsar över förgasaren och vidare ner på den varma motorn!! 😕 😮 🙁 😡
                              Med luftrenaren borta startar jag, med hjärtat i halsgropen, motorn igen för att ser var läckaget är. Det visar sig att slangklämman till ingående slangen på flottörhuset gått sönder och släppt greppet så bensinen under tryck pressas ut mellan slang och nippel. Så med en ny slangklämma på plats är det tätt och bra igen. 🙂 Med lite tur betyder detta även att jag slipper illamående och klagande passagerare (=familj) i fortsättningen! 😎

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                maj 31, 2011 at 07:12 #28387

                                Armorall? Det har jag nog missat! Vad är detta mirakelmedel som gör våra paneler så vackra som på bilden?

                                Hoppsan! Tur att du hittade det innan det gick illa! Skönt att ha fått det löst, så tråkigt med bensindoft. Kanske även bränsleförbrukningen får sig en knuff i rätt riktning när allt används till framfart 😀

                                  juni 1, 2011 at 19:43 #28444

                                  Jaha, idag blev Bimsan krockad! 😯 🙁
                                  När jag skulle åka hem från jobbet kom vår inhyrda fastighetsskötare och frågade vems Saaben var som hon backat in i… 😡
                                  Tur i oturen ändå att lyktglaset bara fått en spricka (det blir troligen ombesiktning på tisdag…) och att skärmen som fått bucklan är den bakom vilken SBP hittade rost som de tyckte kunde vara bra att åtgärda, mao behöver ändå skärmen av! 😎

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.