Saab 99 Tant Brun

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 Tant Brun

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 Tant Brun

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 11, 2013 at 12:56 #8033

      2006 började relationen.

      Relationen med ”Tant Brun”. En Saab 99 från 1983!

      Den 11 oktober 1982 plockade en herre vid namn Göran ut bilen. En 99 GL, fyrdörrars med 5-växlad låda. På tillvalslistan var dragkrok ikryssat och även de smutsavvisande listerna i framrutans hörn.
      Göran ägde bara bilen i 3 år, 1985 byttes bilen in av Göran mot en ny Saab 900i (detta enligt en offertförfråga som låg bland bilen dokumentation)
      Bilen fick en ny ägare som hade den under ca 2 år, det är lite oklart vem som ägde den under dessa två år men bilen har funnits i Örebrotrakten om man tittar på besiktningsprotokollen, 1987 byttes bilen in och flyttades där runt mellan 5 bilhandlare. Någonstans här beslutade sig någon från att borra upp högtalarhål i dörrklädseln, för att sedan ångra sig och sätta för täcklock för hålen.

      1988-04-11 så såldes bilen Gerda Karlsson. Bilen hade vid detta tillfälle gått ca 7000 mil. Gerda hade bilen fram till november 2006 då hon bestämde sig för att slut köra bil, vid 89 års ålder. Gerdas son fick i uppgift att ansvara för försäljningen. En annons dök upp på blocket, med denna bild.

      Den 10/11 2006 köpte jag bilen. Det som jag verkligen fastnade för var den fina inredningen, de tämligen fräscha dörrarna, och framförallt, den hade en bra ägarhistorik. Alla besiktningsprotokoll (bilen har gått igenom bilprovningen alla år utan anmärkning), kvitton m.m. finns sparade, samma gäller instruktionsboken och serviceboken. Bilen är stämplad hos auktoriserad Saabverkstad fram till 1998 och då var det 10 000mila servicen som gjordes. Bilen hade vid inköpstillfället gått ca 12900mil.
      Visst hade bilen när jag köpte den en del skavanker. Gerda hade haft närkontakt med en pelare till en carport och bucklat till höger sida från framdörren till bakskärmen. Bilen har även någon gång varit med om en sammanstötning vänster bak, och därigenom blivit dåligt lagad, så rost är ett resultat av detta. Vänster bakskärm och vänster hjulhus är rätt illa däran i dagsläget.
      Visade sig även att den hade första versionen av kamkedjespännare (denna byttes ut på goodwill av Saab, då den visade sig ej hålla tillfredställande kvalitet), min bil verkar ha missat denna återkallning och hade således en rasslande motor vid ca 1750-2000 varv /min. Detta uppkom efter ca 6 månaders ägande. Resultatet av detta blev en rejäl renovering av motorn, med byte av kamkedja, spännare, skenor, drev, oljepump, kolvar m.m. gjordes och efter det gick bilen som om den vore ny. Växellådan packades även om i detta skede. Dock har den börjat läcka igen, bakre packboxen som gett upp, igen!

      Bromsklossarna runt om var sen 1982, och således i ärlighetens namn trafikfarliga. Fram tog de nästan inget alls, bak låg de på tills skivorna glödde. Dessa byttes.
      Huvudkopplingscylindern gav upp några dagar innan jul 2007. Byttes mot en ny.
      I slutet av 2008 ställdes bilen in i garaget för att påbörja en renovering och framförallt rostlagning. Trodde jag, bilen har väl mer eller mindre stått och väntat på att tid skall läggas på den, eller bilen, jag menar ju ”henne”, Tant brun. Bilen har ju själ, och detta är en äldre dam.
      År 2011 gjordes ett ryck, men att byta stötdämpare fram och bak, det rycket resulterade i ett avdraget övre fäste höger fram. Lessnade totalt tills 2012 då detta lagades, och stötdämparna fram åkte på. Strax därpå var bilen med i Julkalenderns premiäravsnitt (se bild). Sedan dess har ”Tant Brun” enbart samlat damm i garaget.

      Det är först nu, 2013 som det har börjat hända saker. Visst har man väl försökt att ”stätta igång” med skruvandet under åren av stillestånd, men det har varit ont om tid, och den tid man haft har lagts på andra Saabar (og900 ´85, 96tt ´62, og900 ´92, 96tt´62 samt 96 V4 ´79).
      Men nu skall det bli ändring på detta. Fick nu under sommaren då jag sålt min bruksbil och i väntan på min nya låna en Saab 99 GL från 1982 av klubbens ordförande. Suget efter att köra 99 kom som ett brev på posten.

      Nu skall ”Tant Brun” åter komma ut på vägarna, och fräschare och finare än tidigare. Delar har införskaffats i omgångar, och en del har det blivit. Marknaden i norrköping nu förra helgen (den 8 september 2013) lyckades jag finna en del delar som jag letat efter, bland annat NOS emblem som verkar vara svårhittat. Det som är kvar just nu att göra är att montera ner inredningen för att sedan skicka bilen på rostlagning och lackering. Just arbete med svets är något jag inte kan, så tänker inte börja med denna bil.
      Motorn skall snyggas till, växellådan skall renoveras, ja man kan säga att hela bilen skall gås igenom, noggrant.

      Tror att jag är tämligen ensam om att renovera en så pass ”ny” Saab 99. Här är min projekttråd om den bredaxlade svensken ”Tant Brun”

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        september 11, 2013 at 17:55 #59273

        Bilen puttas ut för att efter ca 2 år stillestånd åter få se dagens ljus, och få sig en rejäl tvätt.

        Någon vecka senare så fick jag hjälp av Karl att lyfta ur motorn. Gick tämligen smärtfritt.

        Motorutrymmet var väl allt annat än rent, olja lite här och var, grus, lera löv. Men denna sörja verkar ha hållt motorutrymmet i väldigt bra skick. Efter en rejäl rengöring med starka medel och högtryck med riktit varmt vaten blev resultatet detta (har tyvärr ingen bild före rengöringen)

        Blinkers och annat smått har i dagsläget plockats bort, många delar har införskaffats. Blev ju faktiskt en hel del delar inhandlade på marknaden i norrköping, bästa fyndet var helt klart NOS 99 emblem i stål, samt ett riktit fräscht “SAAB” embelm i stål. Hittade inget vettigt “GL” emblem. Men när jag röjde lite i garaget så fann jag detta.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          september 11, 2013 at 17:59 #59275

          @lsoderlund wrote:

          Motorutrymmet var väl allt annat än rent, olja lite här och var, grus, lera löv. Men denna sörja verkar ha hållt motorutrymmet i väldigt bra skick.

          Ja många gamla saab’ar har inbyggd rostskydd i motorrummet 😆

          Skämt åtsido –
          ser ruskigt fint ut det pannrum :thumbsup:

            september 13, 2013 at 06:01 #59328

            Oj så fin hon är, Tant Brun! Roligt att du ska renovera henne så ingående. Hon är ju trots allt knappt veteranare. 🙂

            Vem/vilka anlitar du för lackeringen? Är själv ute efter detta till min 99:a.

              september 13, 2013 at 10:12 #59334

              Men hallå! Bara för att jag har sålt min Tant Brun betyder ju inte det att jag släppt copyrighten på namnet! Men vi kanske kan nå en förlikning där du ger mig en massa V4-delar?
              😉 :CH

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                september 17, 2013 at 01:23 #59449

                Min “Tant Brun” har innehaft detta namn sedan 2006 :read

                Nästan bara inredningen och stötfångarna kvar att monterera ur/bort nu. Några timmar till i garaget och bilen är färdig för transport för rostlagning.

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  september 17, 2013 at 09:37 #59468

                  @lsoderlund wrote:

                  Min “Tant Brun” har innehaft detta namn sedan 2006 :read

                  Min med!

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    september 17, 2013 at 10:28 #57700

                    “kärringarsnack” på G :ROLF

                      september 17, 2013 at 13:23 #59476

                      @Janne Hagnell wrote:

                      @lsoderlund wrote:

                      Min “Tant Brun” har innehaft detta namn sedan 2006 :read

                      Min med!

                      MIn pappa är starkare än era pappor.

                        september 17, 2013 at 14:15 #59478

                        Precis, jag tycker vi fortsätter dialogen med att turas om att säga “Joho!” och “Nähä!” :ROLF
                        Skojade, din bil får naturligtvis heta Tant Brun! :CH Saknar namnen lite bara… :sad

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          oktober 5, 2013 at 13:55 #59927

                          Titta vad som hittat in i garaget!

                          Återstår och se om det blir donator eller om det blir ytterligare ett projekt.

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            oktober 5, 2013 at 15:47 #59931

                            Hoppsan så det kan bli! :duck :race

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              oktober 5, 2013 at 17:27 #58199

                              Näää! Inte som donator…. :read Den ser ju ut å vara i bra skick…

                              😎

                              Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

                                oktober 5, 2013 at 18:22 #58195

                                Skicket på bilden visar inte allt.

                                Innan något görs, så skall bilen synas rejält. Tvättas av till att börja med. Kan väl säga att det varit ett mindre projekt bara att få hem den, men det är en annan historia.
                                (Berörda parter vet vad jag menar)

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  oktober 8, 2013 at 18:51 #59987

                                  @lsoderlund wrote:

                                  Titta vad som hittat in i garaget!

                                  Återstår och se om det blir donator eller om det blir ytterligare ett projekt.

                                  “Tant brun och drottning silver” kanske 😉
                                  Ser då fin ut på bild,är den verkligen så illa gången ❓

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.