Skivbroms -67?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Skivbroms -67?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Skivbroms -67?

  • Författare
    Inlägg
    • september 20, 2012 at 08:58 #6703

      I saabfaktan står det att skivbromsar kom 1967 men fick även tvåtaktarna dessa eller sattes de bara på V4:an? Även om de är väldigt lika bilar förutom motorerna antar jag det är mindre risk för tjafs med eftermonterade skivor på en TT-bil hos Bilprovningen om man korrekt kan hävda att skivor faktiskt har monterats på tvåtaktarna i fabriken.

        september 20, 2012 at 09:45 #47786

        Jag satte skivor på min 93:a. Inga problem med SBP. Bara bra tyckte man 🙂

          september 20, 2012 at 09:59 #47787

          Jag har inte kommit för att besiktiga min än då den inte är klar man jag satte dit skivor och nav från en 78a på min 65a, det var bolt on. hoppas att det funkar på besiktningen :0

            september 20, 2012 at 10:44 #47788

            Jag har en TT -67, sitter skivor fram på den!!

            /TiGgR.

              september 20, 2012 at 10:52 #47789

              Jag har en också en TT -67, sitter skivor fram utan servo på den.
              Något tungtrampat.

              /Sabbe

                september 20, 2012 at 20:46 #47806

                Hej! Enl. FIA 5106 Klassades V4 skivbroms Nov. 1966 På långnos TT Då det Det kallades Normal utvekling i produktionen. Hade det på min GR 2 TT-66 Ibörjan av 70 taletMVH.Anders

                  september 22, 2012 at 11:52 #47848

                  Vad menas med FIA 5106?

                  Låter bra det här hur som helst! Mitt bygge har regpapper från 1964 och blir således en kortnos men det är ju bara lite plåt som skiljer. Jag har även i projekttråden i forumets V4-sektion fått flera svar som tyder på att Bilprovningen sällan går i taket för att man sätter skivor på äldre saabar. Det vore rimligen en helt annan sak för SBP att ta ställning till om man bygger om bromsarna med hemgjorda delar eller något från främmande bilar.

                  Skivor fram på 67:an säger Sabbe och tillägger att det är något tungtrampat. -Men hur är det jämfört med trumbromsarna? Jag har ingenting emot att få ta i lite så länge det inte känns som att bilen inte går att stoppa i lite högre landsvägsfarter. Jag hade för något år sedan en liten Fiat 127 med skivor utan servo och det var väl sissådär halvkul i högre fart.

                  Kan man över huvud taget få servo att fungera ihop med en tvåtaktare eller räcker inte vakuumet till ordentligt? En TT-motor borde ju inte ha riktigt samma sugförmåga som en fyrtaktare.

                    juni 5, 2014 at 05:57 #176219

                    Var på väg att fråga i ny tråd men lyfter upp denna eftersom jag redan ställt frågan:

                    Någon som vet om bromsservo från V4 fungerar ihop med TT-motor eller om de har för klent sug?

                    Så som skivorna känns på min V4 utan servotryck vill jag inte ha bromsarna på min 64-replika (V4-kaross med hängande pedaler och skivor) då den kommer att vardagsköras i stockholmssmeten. Det jag värdesätter mest med servo i stadstrafiken är att det blir så mycket lättare att “hålla fast” bilen stillastående i köer och vid trafikljus. Men ett V4-servo ser definitivt fel ut under kortnoshuven…

                      juni 5, 2014 at 10:08 #176227

                      Finns elektriska vakumpumpar som ger hjälpvakuum till bromsservot.
                      Vanligt på turbobilar som ofta har övertryck i insugsröret.
                      Jag har själv en ny sådan pump som jag inte har använt.

                      Sabbe

                        juni 5, 2014 at 10:15 #176228

                        Min 1967 totakt har originalt skivebremser (V4- 5 bolt) og det fungerer mye bedre enn tilsvarende med tromler.

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          juni 8, 2014 at 11:00 #174598

                          Elektrisk vakuumpump har jag funderat på. En stor fördel gentemot “motorsug” är att det fungerar även med motorn avstängd. Eftersom jag nästan alltid roar mig med ecodriving är detta värdefullt. (att sedan tvåtakt är ett stort kliv bakåt för allt vad eco heter hindrar inte utmaningen att nå rent relativa resultat)

                          En “riktig” elpump låter dyrt men kanske en vanlig 12V hjul- och fotbollskompressor från Biltema kan modifieras till att arbeta fint ihop med bromsservot. En slangnippel på sugsidan, borttagen/utflyttad backventil från servot och en tryckstyrd strömbrytare borde vara allt som behövs. Om sedan kapaciteten räcker till för flera snabbt upprepade inbromsningar är osäkert, sådana småkompressorer har kanske för lågt flöde?

                          Hur ser vakuumpumpar avsedda för bromsservon ut? Något att hitta på bilskroten? Jag trodde de flesta moderna bilar i stället har en elektrisk HYDRAULpump för bromsningen hos vissa modeller med ABS.

                          Att skivor redan utan servo är en förbättring från trummor känns i vilket fall skönt att veta. Jag gillar trummor rent tekniskt, har det runt om på volvovalpen och
                          på min första bil, en Fiat 126. Båda erfarenheterna säger mig att trummor runt om är direkt trafikfarligt redan över 50-60 km/h samt att det är heljobbigt att “hålla fast” bilen i lutningar när man står stilla i stadstrafiken. Trumbromsar som inte är självjusterande blir man inte direkt gladare utav.
                          Att generellt kalla trumbromsar för usla är däremot inte rättvist. Min trehjuliga Heinkel från 1959 har trummor fram och färdbromsen verkar endast på framhjulen
                          men bromsarna är ändå ruskigt effektiva. Å andra sidan är det ett fordon som väger en god bit under 300 kg. Tunga jänkebilar av äldre modeller har väl också de trummor fram och saknar ofta servo?

                          Kan man förbättra kortnosarnas trumbromsar genom att t.ex. byta bromscylindrar eller ändra bromsbackarnas infästning mot bromssköldarna? Med en större hydraulisk utväxling får man förstås längre pedalrörelse (och mindre säkerhetsmarginaler) och ökar man självlåsningen hos backarna kanske risken är stor att bromsarna hugger livsfarligt.

                            juni 8, 2014 at 11:51 #174619

                            @JohnA wrote:

                            Elektrisk vakuumpump har jag funderat på. En stor fördel gentemot “motorsug” är att det fungerar även med motorn avstängd. Eftersom jag nästan alltid roar mig med ecodriving är detta värdefullt. (att sedan tvåtakt är ett stort kliv bakåt för allt vad eco heter hindrar inte utmaningen att nå rent relativa resultat)

                            En “riktig” elpump låter dyrt men kanske en vanlig 12V hjul- och fotbollskompressor från Biltema kan modifieras till att arbeta fint ihop med bromsservot. En slangnippel på sugsidan, borttagen/utflyttad backventil från servot och en tryckstyrd strömbrytare borde vara allt som behövs. Om sedan kapaciteten räcker till för flera snabbt upprepade inbromsningar är osäkert, sådana småkompressorer har kanske för lågt flöde?

                            Hur ser vakuumpumpar avsedda för bromsservon ut? Något att hitta på bilskroten? Jag trodde de flesta moderna bilar i stället har en elektrisk HYDRAULpump för bromsningen hos vissa modeller med ABS.

                            Att skivor redan utan servo är en förbättring från trummor känns i vilket fall skönt att veta. Jag gillar trummor rent tekniskt, har det runt om på volvovalpen och
                            på min första bil, en Fiat 126. Båda erfarenheterna säger mig att trummor runt om är direkt trafikfarligt redan över 50-60 km/h samt att det är heljobbigt att “hålla fast” bilen i lutningar när man står stilla i stadstrafiken. Trumbromsar som inte är självjusterande blir man inte direkt gladare utav.
                            Att generellt kalla trumbromsar för usla är däremot inte rättvist. Min trehjuliga Heinkel från 1959 har trummor fram och färdbromsen verkar endast på framhjulen
                            men bromsarna är ändå ruskigt effektiva. Å andra sidan är det ett fordon som väger en god bit under 300 kg. Tunga jänkebilar av äldre modeller har väl också de trummor fram och saknar ofta servo?

                            Kan man förbättra kortnosarnas trumbromsar genom att t.ex. byta bromscylindrar eller ändra bromsbackarnas infästning mot bromssköldarna? Med en större hydraulisk utväxling får man förstås längre pedalrörelse (och mindre säkerhetsmarginaler) och ökar man självlåsningen hos backarna kanske risken är stor att bromsarna hugger livsfarligt.

                            Finns gott om vakumpumpar på jänkebilsmarknaden då dessa bilar använder mycket vakum och detta fort försvinner vid häftiga kamaxlar:
                            http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance-Products/555/63016/10002/-1?parentProductId=

                            Även på ebay finner man pumpar i alla prisklasser. Ingen aning vad som krävs men kan inte tänka mig att det är några enorma mängder vakum för att ladda upp servot inför en rejäl inbromsning…
                            http://www.ebay.com/itm/1-pcs-Mini-vacuum-pump-12V-DC-/191191869204?pt=BI_Pumps&hash=item2c83ec6714

                            Mvh

                              juni 9, 2014 at 07:10 #176345

                              Ska man vara helt rätt och riktigt så ska bilen reggas om när du ändrar till skivor fram.
                              Men är nog inte många besiktningsteckniker som håller koll på vilka årsmodeller som hade skivor eller ej fram och de som vet tycker nog som någon föregående talare att det bara är en bra modifikation.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.