Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 9, 2009 at 14:59 #19525

      Hejsan Talladegavänner.

      Jag startar denna tråd som en avknoppning från ”Våra bilar – Per-Eric” och hans 9000 Talladega
      http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showgallery&Number=100752

      Ja… Jag gillar 9000, men jag gillar många bilar 😉
      Just Talladega bekom en drömbil där den stod och glänste i bilhallen framför en osnuten pojkspoling. Pappa körde fortfarande 900GL -80 och funderade titt som tätt på bilbyte, men det blev aldrig av. Det provkördes 900:or och 9000 och jag såg fram mot varje besök hos den lokale Saabhandlaren. Jag drömde självklart om “det värsta” men ska sanningen fram så har vi aldrig haft något annat än det förståndiga. Så där, någongång 89-90, vaknade den riktiga drömmen om en 9000 Talladega och det var kanske där som det riktigt stora Saabintresset faktiskt väcktes, trots att vi alltid haft Saab.

      När jag väl hade möjlighet att finansiera en Talladega så var tankarna på annat håll och lite “skräp” passerade. Ett antal år och historier senare har jag fortfarande aldrig ägt någon Talladega, men alla dessa historier behöver man inte ordbajsa fram här. Hur som helst, nu sitter jag som studerande och inser att “Fasen finns det inga fina Talladega kvar?” Alla räddar bilar med 2.3Turbo, men mina drömmars Talladega kommer dö ut.
      Så jag började kika lite lätt efter dem. Jäkligt klent med information som faktiskt stämmer. Många förståsigpåare började generalisera hit och dit och ju mer felaktigheter jag hittade, dessto mer nyfiken på sanningen blev jag.

      Så där är vi nu. Allt fler börjar känna igen mitt nickname i 9000-sammanhang och framförallt i Talladegasammanhang då jag drivit frågor om Talladega aktivt det senaste halvåret.
      Jag har försökt att urskilja hur bilarna förändrades under åren och hur de ska se ut från fabrik. Plättlätt tror man från början, men att jaga information som ingen verkar kunna svara med säkerhet på känns hopplöst. I denna jakt så har jag även börjat lägga upp ett eget litet arkiv av bilder på de bilar jag hittar med en tillhörande lista för deras regnummer. Nummer kollas på VV-internetsida och så vidare….

      Så vad vet vi och vad vet vi inte?
      Jag har än så länge inte hört någon exakt siffra på antalet tillverkade Talladega. Det har pratats om ca 50 per år, vilket inte känns osannolikt. Det skulle kunna ge allt mellan 150-200 bilar på sina tre levnadsår. Antalet överlevande av dessa har jag inte heller. Vägverket tar ut en summa pengar jag inte kan försvara för att få exakt information, men via ett samtal med dem så sa de ”ett femtiotal”, så låt säga 50-60bilar som ligger i deras register. Av dessa kan en del vara registrerade hos en bilskrot, så hur många som verkligen har en chans till återuppståndelse är döljt i dunkel.

      Saker jag fortfarande jobbar på:
      Brytpunkt för sidokjolar och bridgespoiler. Än så länge verkar det tyda på att det sker under 88B-bilarna.
      Högplacerat bromsljus. Ska komma med 88B, men här verkar det vara djungelns lag som gäller. Det finns 88B utan högplacerat bromsljus, det finns 88B med traditionellt högplacerat bromsljus, men finns det 88B med det speciella högplacerade bromsljuset som ska sitta med bridgespoilern?
      Stötfångarnas lackering: Vissa har en mattsvart rand som ”midjelist”, andra är helblanka. Har inga säkra idéer eller spekulationer om vilka som har vad.
      Airflowemblem på bakstammen: Bör komma under 88B när de fick hela Talladegapaketet, men det finns inga säkra källor som svarar för att alla bilar hade detta sittandes. Det enda som är säkert är att det är väldigt få kvarvarande som har det sittandes på bakluckan.
      Dim/fjärrljus i frontspoilern: Fick man välja själv när man beställde bilen?

      Som avslut på denna trådstart.
      Jag är överlycklig över all information som kommer in oavsett vad det är för information. Har ni ägt en bil? Har ni regnummret på nån bil skrotad eller ej? Har ni bilder på bilar oavsett om det är era egna eller från någon annan stans? Har ni broschyrer att sälja, kopiera, scanna eller bara låna?
      Jag är intresserad av allt som kan räta ut frågetecken och komplettera mina samlingar av bilder och listor.

      O så den sista tankenöten:
      Hur är det med bilar som är olikfärgade men ändå har –TA i regbeviset? Är dessa äkta?
      Det finns vit, röd och mörkblå bilar med –TA i regbeviset. Men man ska inte glömma att man kunde beställa allt som tillval till en vanlig 9000 Turbo. Är det så att det är sådana bilar som av misstag fått –TA i regbeviset?
      Konspirationsteori kanske, men rätt ska vara rätt. För bara någon månad sedan skrotades en bil med -TA i regbeviset. Den bilen var en helt vanlig solidröd 9000 Turbo. Det fanns INGET som antydde att det var en Talladega, varken utseendemässigt eller utrustningsmässigt…. Så misstag kan ske!

        februari 10, 2009 at 19:18 #135228

        Jag får väl spä på med lite bilder från den unika broschyren, här finns inget datum ej hellre någon upplagemängd, ej något artikelnummer.

        Men det framgår att bilarna fanns i en färg, nämligen samma som på T-Forden, nämligen svart. Tilldetta skall det vara skinn klädsel Buffalo i grått, textilmattor var standard, läder ratt och skinn knopp+damask.

        Acc var klart standard, 2 pipigt sportsystem, ABS+3, väghållningssatsen som sänker 20mm fram samt 10 mm bak. Grövre krängare fram. 16″ cross spoke. Röd dekorstripes, blank grill.Främre spoiler med dimljus. Dekorram mellan bakljusen.

        Prestanda var 175 hk med kat och 192 hk utan. Toppfart 220 km med kat och ÖVER 230 km utan kat. Acc tider 0-100 8,7 med kat resp 8.2 utan kat. Vrid utan kat 275 nm vid 3200rpm.

        Bränsleförbrukning 0.92 lit / mil 1500 mil blandad körning kostar då 5589 kr. Oj det var visst 870701, så det fanns ett datum ialla fall.

        Detta är en ren lanseringsbroschyr eller en teaser som man skulle säga idag.

        Inga extra bromsljus syns på någon bild.

        Håll tillgodo. Som kuriosa så tittade jag på en talladega som var lätt beg 1990, men då föll valet på en något potentare bil, jo det finns, en Omega 3000 24 v, den var faktiskt riktigt ruggig rent prestanda mässigt.

          februari 10, 2009 at 19:54 #135232

          Såg faktiskt en Talladega här om dagen, med den verkade rejält nerkörd, rost överallt. Noterade inte regnummret, men kan ju försöka leta upp den på samma ställe jag såg den på senast om någon vill.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            februari 10, 2009 at 20:12 #135235

            Finns en Talladega i S:t Petersburg.
            Mvh

              februari 10, 2009 at 20:16 #135236

              en klasskompis när jag pluggade köpte en Talladega, det är väl 3 år sedan nu, tydligen en f.d. civil polisbil chippad till 220Hk 🙂

                februari 11, 2009 at 01:37 #135256

                Som sagt.
                JAG uppskattar bilder, mobilbilder och regnummer på alla bilar ni stöter på för att lägga till i mitt lilla register.
                Tyvärr kan jag inte sätta ut någon hittelön till er, men förhoppningsvis så får vi en fin statistik om dessa bilar den dagen entusiastintresset för 9000 ökar.

                Michael Rasmussen: Avvund! Det är det enda ord jag kan yttra till din broschyr!

                UlfSte50: Låter spännande med en Talladega i S:t Petersburg. Vet du, eller någon annan om de salufördes under varumärket Talladega där, eller om det handlar om en exporterad bil?
                Har inte lyckats få klart för mig på vilka marknader Talladega fanns! England hade den snarlika “Carlsson Edition”

                  februari 11, 2009 at 12:38 #135267

                  Kom på en grej.
                  Clarion använde sig utav en Talladega som demobil under slutet av 80 och en bil in på 90talet.
                  Finns det någon som har mer information, bilder och/eller tidningsreportage eller dylikt på denna bil?

                    februari 11, 2009 at 14:37 #135270

                    Kan berätta lite om den lista jag för över alla former av Talladega. Av hänsyn till ägare så lägger jag inte ut någon lista med regnummer

                    Detta är vad jag har
                    Antal bilar som är svarta svensksålda bilar som mycket väl fortfarande kan vara i trafik även om vissa kan vara avställda.
                    21st varav 2st -88, 4st -88B, 5st -89 samt 10st -90

                    Till dessa tillkommer sedan 5st bilar som fortfarande finns i vägverkets register, men som är avregistrerade eller som en bilskrot står som ägare.

                    Utöver dessa så har jag 2st röda, 1st blå samt 1st vit med -TA i registret samt mycket möjligt i trafik.

                    1st bil med -TA i registret men där det inte finns något på hela bilen som kan antydas till en Talladega

                    2st som garanterat var Talladegor, men där registreringsnummren gått vidare till andra bilar.

                    O så självklart NMS960 som är den bil man kan beskåda på pressbilder, affisher och dylikt. Notera att denna inte har TA i regbeviset, vilket är rätt vanligt med “förseriebilar”

                    Utöver dessa så har jag 8st nickname på personer jag inte fått kontakt med för att kunna kolla upp historiken på deras bilar. Skulle tro att det är ungefär 50/50 äkta vs “kopior” av dessa.

                    Så rent principiellt kan vi säga 21+4+1=26st bilar som mycket väl kan finnas på väg
                    26+5=31st av de regnummer som fortfarande finns i vägverkets register.

                    Så kontentan efter att ha dammsugit internet under en period så har jag kommit ungefär halvvägs mot de kvarvarande, om vägverkets “ett femtiotal” stämmer… Nu är det den svåra biten kvar. Bilarna som inte syns på internet, och där behöver jag alla bilspioners hjälp 😉

                      februari 11, 2009 at 15:09 #135271

                      Det har stått en Talladega med platta däck här i Falun en längre tid, efter Nybrogatan. Var länge sen jag åkte där men jag ska ta vägen förbi och kolla om den finns kvar.

                        februari 11, 2009 at 15:18 #135272

                        Min bror hade en talladega 89, som han tyvärr kvaddade, den skrotades 2001 tror jag det var. Reg var PJH808. Den var svensksåld men hade varit exporterad, och sedan importerad till sverige igen, så det är inte bilens ursprungliga reg.

                          februari 11, 2009 at 16:36 #135275
                          Dodgeboy wrote:
                          Min bror hade en talladega 89, som han tyvärr kvaddade, den skrotades 2001 tror jag det var. Reg var PJH808. Den var svensksåld men hade varit exporterad, och sedan importerad till sverige igen, så det är inte bilens ursprungliga reg.

                          Ett intresant öde för en bil. Vad gäller regnummer så var det bättre för när man enkelt kunde se att bilen var importerad på att den hade ett regnummer på P.

                            februari 13, 2009 at 09:59 #135380

                            Finns två fina talladegor i jämtland som jag sett. Båda används som bruksbilar, men den ena är sååååå fin. Den har till och med “saab dealer team”-klistermärken på de yttre backspeglarna. Jag har ett färdigskrivet kort redo, med mina kontaktuppgifter och diverse komplimanger om bilen, som jag ska sätta under vindrutetorkaren om jag ser den på gatan. Men att den skulle vara till salu verkar väl högst otroligt.

                              februari 13, 2009 at 10:43 #135381

                              Du Erik, kan det fina av de två vara den som också är en ruggigt fin lågmilare?

                              //MH

                                februari 13, 2009 at 11:36 #135386
                                Erik Sätre wrote:
                                Finns två fina talladegor i jämtland som jag sett. Båda används som bruksbilar, men den ena är sååååå fin. Den har till och med “saab dealer team”-klistermärken på de yttre backspeglarna. Jag har ett färdigskrivet kort redo, med mina kontaktuppgifter och diverse komplimanger om bilen, som jag ska sätta under vindrutetorkaren om jag ser den på gatan. Men att den skulle vara till salu verkar väl högst otroligt.

                                Den fina… xxx877 samma ägare sedan ny besiktad i september med knappa 27k på mätaren *mums* riktigt fin bil detdär! Av någon anledning har jag ett registerutdrag från bilregistret uppsatt på kontoret :crazy:

                                I mina trakter finns ytterligare en Talla som är i mer normalt bruksskick ska försöka kolla regnummer även på den vid tillfälle 🙂

                                  februari 13, 2009 at 11:37 #135387

                                  Hoppla…
                                  detta inlägg skulle varit ett PM……

                                  Men med tanke på de nya inläggen så uppmanar jag åter igen er läsare att höra av er om identiter och/eller bilder på bilar ni stöter på.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.