Törstig V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Törstig V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Törstig V4
- Detta ämne har 102 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-17 15:06 av John Ahlberg, Vallentuna.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har efter 13 års svår abstinens åter blivit lycklig V4-ägare. Bilen är den 8e i ordningen.
Den är TÖRSTIG, vill ha nästan litern/mil, och är inte lika pigg som de tidigare bilarna.De toppade 130 utan problem, den här går några kilometer långsammare.. Senast jag åkte v4 (1994 – 1998) drog bilarna runt 0,6 vid motsvarande körning, blandad landsväg och stadskörning. Jag gjorde en 50-milaresa nu i sommar, körde aldrig över 85 km/h, då drog den 0,76. Mina tidigare V4 hade dragit 0,5 vid den sortens körning. Har bränslet blivit sämre? Jag har provat SHELLS POWER-bränsle, ingen förändring. Bilen är en V4 årsmodell -75 med FOMOCO-förgasare (frisk spjällaxellagring) och manuell choke. Förgasaren är rengjord och kontrollerad med avseende på bl a flottörnivå och inställning accpump. Tändsystemet är PERTRONICs IGNITOR, ett tändsystem jag bara har mycket goda erfarenheter av. Motorn är i bra skick, drar 1 liter olja på 200 mil. Tomgången går att ställa så lågt som 4-500varv/minut utan att missljud uppstår. Vevhusventilationen är öppen och avgassystemet är intakt. Ett annat problem är att vid gaspådrag från tomgång storknar motorn. Den drar inte tjuvluft, har kollat med startgas runt förgasare och insug. Inget problem med bränsletillförseln. Pumpen är elektrisk och ger 0,1 bar i tryck. Flödet (120 l/tim) räcker till. Inget vattenläckage heller in i motorn. Tändstiften ser helt OK ut. Vid besiktningen låg CO på 2,5 %. Bilen hade stått 5 år när jag köpte den. Bränslepåfyllningsröret saknades. Jag har kört ca 300 mil med bilen, eventuella föroreningar borde ha försvunnit under dessa mil. Jag har provar RED LINEs bränslerengöringsmedel. Ingen skillnad. Någon som känner igen felen?Pelle i Härnösand
Jag tycker absolut inte heller att det låter som en särskilt hög förbrukning – tvärtom skulle jag säga att du haft en OTROLIG tur om du tidigare haft flera bilar som gått att köra på 0,5 liter per mil… det är så lite att det faktiskt låter helt omöjligt på en 1000-kilos förgasarbil från 70-talet. Är du säker på att du minns rätt?
/Magnus
Min uppfattning är att v4.orna drar mer bensin idag än vad de gjorde förr. Deta enligt både Gerda & mina anteckningar.
Skillnaden är mer än en deciliter mer.Vissa drar fortfarande relativt lite men under 0,8 är ganska svårt att komma vid normal körning.
Förr var det runt 0,7.
Jag har haft en 67:a som hade gått 32000mil med körjournaler på alla mil där topp noteringen låg på 0,53 & normal förbrukningen sett över alla år på 0,57. Obs den var mycket försiktigt körd & innan jag fick köpa den så var jag tvungen att få en 45minuter lång kör instruktion utav tidigare ägaren
/Fredrik
@Rally wrote:
Min uppfattning är att v4.orna drar mer bensin idag än vad de gjorde förr. Deta enligt både Gerda & mina anteckningar.
Skillnaden är mer än en deciliter mer.Vissa drar fortfarande relativt lite men under 0,8 är ganska svårt att komma vid normal körning.
Förr var det runt 0,7.
Jag har haft en 67:a som hade gått 32000mil med körjournaler på alla mil där topp noteringen låg på 0,53 & normal förbrukningen sett över alla år på 0,57. Obs den var mycket försiktigt körd & innan jag fick köpa den så var jag tvungen att få en 45minuter lång kör instruktion utav tidigare ägaren
/Fredrik
Blev förvånad när jag med min senaste V4’a kom till en liten ö i Danmark (3 mil lång). Bränsleförbrukningen sjönk genast till strax över 0,5/milen (körjournal). Jag har tidigare haft tre stycken V4’or och de drog samtliga mellan 0,7-0,8. Så jag känner igen de bränslesnåla siffrorna, men en halvliter?
Den enda förklaring som jag kan komma på till den osedvanligt låga bränsleförbrukningen är att ön är ganska platt och alla vägar är små såväl kurviga. Det är därför svårt att köra fortare än 70km/h. En Fomoco-förgasare sitter på motorn som verkar vara i bra skick.
Min ligger ganska stabilt på just över 0,7 per tank, nästan oavsett landsväg eller tätort och oavsett 95 eller 98 oktan. Upptäckter jag gjort är att byte från 185 till 155 däck gjorde ca 0,05l/mil och det blev ca 1-2dl/mil bättre när jag bytte till bättre topplock när de gamla hade dåliga/insjunkna ventilsäten.
Har själv haft en sån Saab den drog med 4 personer och två hundar 0,56 vid långkörning.Bensinen har mer inblandning idag än för 20 år sen.Det är därför du helst inte skall köra din gräsklippare på macksoppa.Om det har något med lägre förbrukning..ja det vet jag inte.Det överlåter jag till dom kunniga.
september 13, 2011 at 20:38 #32195Och på vilket sätt mäter man förbrukningen så att man verkligen får ett tillförlitligt svar?
@Rallysaaben wrote:
Och på vilket sätt mäter man förbrukningen så att man verkligen får ett tillförlitligt svar?
Över tid får du en ganska bra pejl på det genom att föra körjournal och tanka på samma mack. För min del finns det bara en pump att tanka från. Vid ett tillfälle hade det kommit ett skyfall och dränkt macken Vilket gjorde att mackens tank fick en massa vatten i sig som medförde problem.
Givetvis blir det ingen exakt mätning för väder, last och vind varierar. För min del hamnade snittförbrukningen ösommarkörning* på ganska precist 0,52l/mil vid varje tankning. Frihjulet kommer verkligen till sin fördel på den här ön. 🙂
* = Blandad sommarkörning nästan aldrig fortare än 70km/h.Funderar på att låta montera in en digital flödesmätare och avgasanalysator med display i bakrutan som visar aktuell bränsleförbrukning + avgasutsläpp. På ön ä folk väldigt miljömedvetna och tekniken finns tillgänglig. Det vore intressant.
oktober 2, 2011 at 12:43 #33220Hur väl kan man lita på bilarnas kilometerräknare? Jag har 165-däck som alltså rullar aningen färre varv per mil än original 155. Det borde leda till att den uppmätta bränsleförbrukningen blir aningen högre än den faktiska. När jag köpte min V4 tidigt i våras mätte jag ca 0,8 på första resan och senare har jag tyckt att törsten ökat samtidigt som motorn blivit tröttare trots väljusterade ventiler.
Förra gången jag hade 96:a var för nästan 20 år sedan och då lyckades jag nog aldrig komma under 0.9, å andra sidan var jag ju fortfarande i fjunläppsåldern då och körde sällan under 120 (enligt mätaren).
Nyligen brände en ventil riktigt illa trots blyersättning, men av startmotorljudet att döma var detta redan på gång då jag köpte bilen. Två avgasventiler satt ganska långt upp i portarna.
Efter byte till ett par ganska fräscha toppar är det en helt annan sång i motorn men jag blev ändå helt häpen då jag nyligen räknade ut att den enligt kilometerräknaren druckit 0.72. Jag kör då mestadels landsväg/motorväg och går nästan aldrig över 100 på mätaren. Oftast håller jag mig på dryga 90.Hur väl kan man lita på en GPS-karta? Om man kör en känd sträcka som inte byggts om sedan GPS-kartan uppdaterats vore detta ett enkelt sätt att kolla bilens kilometerräknare. Mäthjul är förstås annars den enda riktigt exakta, förutsatt att det inte hoppar omkring.
Hur som helst tycker jag att sju deciliter milen är direkt imponerande för en så gammal bilkonstruktion. Jag antar man får tacka aerodynamiken för det.
Har i dag gjort kompprov på Hupen; cyl 1: 11,6 cyl 2: 11,5 cyl 3 12,0 cyl 4 11,6. Inget fel i den motorn. Däremot är det föroreningar i bränsletanken. Fick i går bränslestopp till följd av igensatt bränsleledning. I filtret satt ett ämne som påminner om en blandning av sand och sågspån, gulvit till färgen. Någon som provat Tripak?
Pelle i Härnösand
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.