Utan komp i alla cylndrar Hjälp!!

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Utan komp i alla cylndrar Hjälp!!

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Utan komp i alla cylndrar Hjälp!!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 9, 2013 at 09:51 #7307

      har 9-5 2.0 02:a som tappat kompen på alla cylindrar
      började så här
      Kvällen innan gick ut startade bilen flyttade den en halvmeter då den stod på en sladd.
      Dagen efter skulle jag köra den Stendöd och man hörde att den gick lätt.
      Började felsöka
      först bränslepump startar och går stannar vid uppnått tryck
      vevaxelgivaren bytt tidigare för 2 veckor sen
      lossade stiften kollade gnistan och det funkade på alla cylindrar
      av med ventilkåpan. Kamkedjan hel. Har dock inte kollat om den står rätt än.
      Läste lite på nätet om detta problem talades där om att lyftarna kan bli fyllda av olja
      och man då blir utan komp.
      skruvade loss oljetrycksregulatorn för att släppa av trycket där och kollade kolven i den nån enstaka repa
      på den men inget allvarligt syntes slipades och sattes på plats igen.
      och nu dök ett lite mystiskt fel upp när jag startade den fick jag inget oljetryck enligt oljetryckslampan
      skruvade på stiften då fick jag oljetryck enligt lampan!!
      Har fixat en oljetrycksmätare för att se det verkliga trycket .
      Men var kopplar man lättast in den?
      Nån som varit med om nåt liknande?
      Tips och ideer?
      Far ventilerna när dom öppnats av för högt tryck i lyftarna så kolven tar i.
      HJÄLP!!!!!!

        juli 9, 2013 at 13:05 #57462

        Tog Dennis Hartman på facebook på orden fast jag gnuggat i två dar med batteri och stor laddare. hämtade ett nyladdat batteri som ska i min cabb för stereon kopplade det med startkablar + laddaren och sen gnuggade jag igen JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Den startade! rök dock en del en stund men nu lever liket TACK för den puffen att gå ut igen

          augusti 9, 2013 at 20:54 #58339

          Inget ovanligt faktiskt att det kan bli på detta viset om man, som du, startar bilen för att bara flytta den några meter och sen stänga av direkt. Jag har råkat ut för det på min 9000 och jag vet flera som råkat ut för det även på andra märken. Det som kan hända då är att oljefilmen i antingen cylindrarna eller vid tryckarna (osäker på vilket) försvinner och då blir motorn komplös. Medicinen mot det är att mala på startmotorn och ha gaspedalen i botten, till slut så får den tillbaka kompet och startar. Huruvida startmotorn tar stryk av detta eller ej det ska jag låta vara osagt, men riktigt snällt mot den kan det ju knappast vara.

            augusti 10, 2013 at 12:05 #58351

            Att mala länge på starten är ju inte att rekommendera på en modern bil, då kan katen gå sönder.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 10, 2013 at 21:02 #58358

              Jag hade precis samma fenomen på en bmw jag ägde, när jag startat den kall för att bara flytta den 2 meter i 13 minusgrader. Det är inte alls ovanligt!

                mars 31, 2014 at 13:11 #50291

                Jag råkade ut för samma sak när jag köpte min första 9-5:a,en -99:a.
                Helt utan komp.lyfte av ventilkåpan,var helt säker på att kedjan var av,men den satt så fint där och blänkte!
                Bogserade bilen till SAAB i grannsta´n,kopplade in dator och hittade inga fel,dom hade ingen aning om vad som var fel.
                Satt mej och läste instr.boken och noterade att jag hade fel klassning på oljan(hydr.tryckare)
                Bytte till rätt olja,nu har den gått 20k mil till utan minsta tvekan.
                En idé i alla fall.

                  april 1, 2014 at 07:56 #52925

                  felet är som sagt att lyftarna pumpar upp sig och inte stänger ventilen. Vet inte varför det blir så men det beror inte på fel olja iallafall utan sker oftast om man startar den och slår av direkt. Lika på de flesta bilar.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.