V4 från Granada

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 från Granada

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 från Granada

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 26, 2012 at 20:42 #6993

      Är det ngn som har koll på om det suttit ngt annat än 1700-motor i Granada?

      Jag har fått nys på två spisar från just Granada för 2500 bagis, tycker det låter som ett bra pris, om nu är 2st 1700..

      /M

        december 26, 2012 at 22:12 #50607

        granada hade inte v4:a i sverige, de fanns med rak fyra på 2 liter, 6:or på 2,0. 2.3 2.6 2.8 3.0.

        däremot i tyskland fanns den i tyskland med v4: 1.7 under 70-talet.

        v4:an fanns fram till 70/71 i 17m.

        //MH

          december 26, 2012 at 22:40 #50613

          De skall vara från Granada…

          Jag kan ju inte säga att det är svenska granador. Måste kolla så det inte är en engelsk v4 bara då.

          /M

            december 27, 2012 at 05:35 #50617

            Engelska ‘granada’ i fyrcylinderversion hette inte granada utan ‘consul’, och hade inte v4 utan den raka 2-liters fyran (‘pintomotorn’).

              december 30, 2012 at 23:10 #50712

              @enor wrote:

              Engelska ‘granada’ i fyrcylinderversion hette inte granada utan ‘consul’, och hade inte v4 utan den raka 2-liters fyran (‘pintomotorn’).

              Hej på er, god fortsättning!

              Jag hittade denna informationen om “granadafyran”, el ska vi kalla den för consulgranadafyran..
              http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Consul

              Scrolla ner till “Ford Consul (Granada) (1972–1975)” så kan man läsa under bilden på den gula Consuln om “Engine 2.0 L Essex V4, later 2.0 Pinto engine, 2.5 L Essex V6. Så den hade alltså en V4 innan Pinto-motorn sattes i.

              Så..http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine, passar denna i ett Saab V4-motorrum? Har inte för mig att jag läst så mycket om det så antagligen gör den inte det..

              Gott nytt år!

              CCH

                december 31, 2012 at 01:05 #50714

                Näe inga Essex-motorer i SAABar, passar inte så bra. Så företrädesvis V-motorer från engelska bilar med cylindervolym 1.7 (1.66 om man ska vara noga), 2.0, 2,5, 3.0 ska man inte beakta. Raka Ford-motorer har inget i SAABar att göra överhuvudtaget 😉

                Det ska vara nån av Cologne-motorerna från en tysk Ford (finns nog undantag). Hursomhelst så finns det gott om storlekar att välja mellan…
                1.2 — 1.7 l V4
                1.8 — 4.3 l V6

                Frågan har behandlats utförligt på detta forum flera gånger. :TY

                Här finns en intressant lista där man kan hitta mera info om var man kan hitta respektive motor.http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines

                Gott nytt år på er / Kenth

                  december 31, 2012 at 10:15 #50716

                  Jag måste se motorn “live” med andra ord, det är ju inte omöjligt att karln har missuppfattat det hela också. Som jag förstått det måste granador med V4 vara väldigt ovanliga i Sverige, och han sitter tydligen på 2 ! sådana spisar.

                  /M

                    december 31, 2012 at 12:11 #49106

                    Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…

                    Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      december 31, 2012 at 16:34 #50735

                      @Morsole wrote:

                      Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…

                      Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!

                      Mvh Johannes

                      … vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)

                      / Kenth

                        januari 1, 2013 at 00:49 #50738

                        @saabcustom wrote:

                        @Morsole wrote:

                        Du ser lätt skillnad på motorerna då Sussex har fördelaren längs fram, Cologne längst bak…

                        Sussex motorerna har inte heller det bästa ryktet får man säga!

                        Mvh Johannes

                        … vilket är lite skumt eftersom de lär ha varit konstruerade för att också kunna vara diesel-motor (men blev det aldrig såvitt jag vet). De ÄR tyngre och klumpigare och borde således oxo vara stadigare. Men, den amerikanska/tyska Cologne-motorn har ju visat sig vara en förträfflig konstruktion…. (Amerikansk ????? Jo, den va ursprungligen tänkt för Mustang men den fick en rak 6:a istället.)

                        / Kenth

                        Var den inte tänkt för det aldrig genomförda småbilsprojektet Cardinal?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          januari 1, 2013 at 08:31 #50744

                          Cardinal var projekt namnet innan de döpte modellen till Mustang

                          /Fredrik

                            januari 1, 2013 at 09:43 #50745

                            Den tekniska skillnaden mellan den engelska V4 och tyska V4 motor är, att
                            den engelska V4 har topplock med dubbelt utblås, heron kolvar och ingen balansaxel.

                            Hubbe

                              mars 31, 2015 at 12:14 #202863

                              Løfter er gammel tråd.
                              Er det noe fra Essex-motoren som kan brukes?
                              Veivaksel, kolver?

                              Kan få en 1.7 V4 motor fra en Ford Transit.

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                                mars 31, 2015 at 12:57 #202864

                                nä finns nog inte en skruv som är lika. Essex motorn är en engelsk motor rakt igenom, cologne är ju en tysk med amerikansk härkomst.

                                  april 1, 2015 at 17:17 #202886

                                  Minns att jag på tidigt 90-tal fick nys om en tvåliters V4-motor medan jag hade saabgurka första gången. 100 hästar, eller var det 120? Från Ford Transit sade det. Klart en 96-ägare i busåldern blir nyfiken! Vid första titten såg motorn klart bekant ut, men ganska snart stod det klar att jag lika gärna kunde anta utmaningen att stöka ner en tvåliters VW transporterboxer i stället… :ID
                                  Nä, inte en skruv stämde på denna stora kluns!

                                  Saknar alltså essexmotorn balansaxel? Med tanke på hur rå gången blir i våra tyska V4:or när balansaxeldrevet gått i bitar ställde jag mig tveksam. Wikipedia bekräftar: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
                                  Granada finns bland de listade bilarna för essexvinkeln så det är sannolikt inte helt fel i trådstarten, bara ett dåligt motorval för 96:an. Å andra sidan ÄR ju essexmotorn en V4 och en händig mekaniker kan nog få de flesta motorer och växellådor att passa ihop om hen är beredd att byta/svarva svänhjul, startkransar, kopplingsaxlar m.m. samt svetsa/fräsa/borra en adapterplatta.

                                  En luftkyld VW-boxer vore i så fall bra mycket roligare knasval än essexmotorn. :AP

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.