Växellåda, skillnad på kort/långnos
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellåda, skillnad på kort/långnos
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellåda, skillnad på kort/långnos
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-20 20:16 av greven.
-
FörfattareInlägg
-
Hej är ute och letar 4 växlad växellåda till min 96 1964 kortnos.
Den fanns ju bara som 1964 års model i Sverige. Sedan kom 2 takt långnosen 65-67, men går det bra att använda en sådan på kortnosen?
Det skulle ju göra det litet lättare att hitta delar.
Som jag läser beskrivningen på https://saabklubben.se/saabfakta/modellgemensamt/motorer-vaxellador/
så borde det vara samma utväxling. V4 lådan är ju högre så den går ju inte så bra.
Är det någon som har provat en långnos låda, går det bra?
mvh SörenDu kan bruke fra långnos men kåpen (den fremre delen) er annerledes. Dette da långnos kom med hydraulisk clutch.
Du kan også bruke fra V4, men må fremdeles bytte kåpen.Ett annet spørsmål, skal du bruke originale drivaksler? Det er forskjell i antall splines. Endring i 1968 om jeg minnes rett.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidAha, när du skriver byta kåpa, betyder det att man måste plocka isär hela växellådan och flytta över kugghjul/axlar mv i i ett gammalt “skal”?
Eller är det en mindre del man kan byta runt på?
Om det går bra med V4 låda, så är det ju mycket lättare att hitta. Men om man måste byta skal är det ju jobbigt..
Tänkte använda mina nuvarande drivaxlar.
mvh SörenHej
Du drar ut drivknutarna på lådan och sedan skruvar du isär den på mitten. Sedan kan du använda den främre delen på en långnoslåda.
Den främre delen passar även på en V 4-låda, men då passar inte dina drivknutar som Morten skriver utan då måste du ha drivaxlar från en V 4 också.
Rune FalkDet er den fremre delen av vxl-lådan som er annorlunda.
Koplingskåpa, tror jeg det heter på svensk.Se bildet. Dette er en vxl-låda til en 1967 TT, med hydraulisk system.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidjuni 29, 2014 at 08:37 #174621Man kan även använda långnosens kopplingskåpa till kortnos. Flytta över kopplingsarm och returfjäder från kortnoslådan.
Ta bort slavcylindern och tillbehör.juli 1, 2014 at 13:54 #176920Att byte från 3-vxl till 4-vxl ger spegelvända lägen känner jag till. Antar det blir precis lika knasigt men tvärt om ifall man går från 4 till 3.
Det är förstås en ren vanesak att köra så men borde det inte också bli trubbel med backlägets spärr och inte minst på besiktningen
när tändlåset inte låser fast backen som det ska? Det är ju ett ganska nytt krav att stöldskydd som ratt- eller växellås ska fungera på alla
bilar som från början haft det. Ett trasigt lås får inte “lagas” med t.ex. rattkrycka.Kan man förresten byta endast växelspak och dess stång eller måste man byta hela klumpen med tändlås och rattaxellager?
En V4 teleskopisk rattstång ska passa i en kortnos vad jag förstått och att man då får borra igenom övre änden av rattstången för signalhornsledningen upp till ratten. Tror mig ha sett bilder på detta. Hur lång sträcka är det att borra?juli 5, 2014 at 17:09 #176970Betr. byte från tre till fyrväxlad.
Byter Du till en vxl-låda från en 65:a så passar drivaxlarna direkt. Du behöver bara byta till mekanisk manövrering.
Du kan använda befintlig lagerbock för rattstång och växelspak om du gängar om hålet för växelspaken , och sedan skaffar en “4-växlad” växelspak t. ex. från en V4. Det finns nog flera som kan gänga om hålet åt Dej, Anders Källqvist har hjälpt mej vid ett par tillfällen. :wrenchOm man nu inte kan hitta en 4 vxl låda i närheten till sin gamla 4 vxl saab tt 64, så går det väl bra at konvertera ner till 3 vxl?
Ligger lägena annorlunda, eller går det att använda 4 vxl växelspaken?
En V4 låda har du annorlunda utväxling så utan seriös trimning blir det ju inte mer än 3 växlar ändå?
mvh SörenNu ska jag inte gå in i någon teknisk diskussion, då jag inte har kunskap på området. Men, jag får intryck av att det redan sitter en original 4-växlad låda på din 64:a och gissar att den har rasat och att du därför vill sätta i en “ny låda”. Om det är så, kanske det vore en idé att låta renovera den befintliga lådan istället. Då vet du att du har en fräsch låda som håller med lite omvårdnad (oljebyte ibland) och du behåller bilen i originalskick, om det är det du vill. Jag fick hjälp med detta på min egen 4-växlade 64:a och resultatet blev alldeles utmärkt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.