AktuelltSektionsinfoTräffarBildarkivLänkarAnnonser

Uppdaterad 2020-11-25

Artiklar 2008

Vännäs motormuseums dag

Saabklubbens Norrlandsektion blev i år erbjuden att delta till motormuseets dag och då ställer man upp så klart.

Tillsammans med undertecknads familj så bar det av till Vännäs läger där museet har sina lokaler och det är ingen liten lokal utan en flyghangar som försvaret hade sina flygplan i när det begav sig på 1920 talet och fram till andra världskriget. Det är värt att besöka om man är i närheten då det är mycket att titta på, allt ifrån mopeder till flyplan och helikoptrar plus brutala motorer och en hel del om flygets historia, titta in på deras hemsida för information om deras verksamhet, adressen är www. Vannasmotormuseum.cbj.net
Med ett bra väder med mycket sol så finns det goda förutsättningar att det blir en kanondag och så blev det också. Vid ankomsten så blev vi anvisad en bra plats att sätta vårt partytältet med tillhörande reklam artiklar ifrån klubbshop.Med några raska moment så var tältet uppsatt och bord och stolar uppställda, och det dröjde inte länge innan den första Saaben dök upp. Efter ytterligare lite väntan dök det upp en hel karavan med bilar och först i ledet så kom det en röd saab 93. Motorljudet på den var inte att leka med, och all verksamhet avstannade då alla ville titta på vad som kom och som kunde låta så mycket.                                                 

När karavanen parkerat så blev det en ansenlig samling bilar, allt ifrån saab 92 till Saab 99 Turbo och det blev totalt 12 st. bilar vilket får anses klart godkänt ,framför allt då ett antal för de flesta inom klubben okända fordon dök upp. När sedvanliga pratet var avklarat så började nyfikna besökare komma och titta på Saabarna, besöka partytältet och prata saab och saabminnen.                                                                                         

Det värvades också några nya intresserade medlemmar så dessa fick  information om saabklubbens verksamhet  en del passade på att handla ifrån klubbshopen  i samma veva. Under dagen lopp anordnades  det en del aktiviteter på området, bl.a. startades med jämna mellanrum  olika motorer i varierande storlek från kultändare som lade ut snygga rökringar där den står och tuffar på, till gasturbinmotor ifrån en helikopter som ylade på ganska rejält när den startades upp Det finns också en stor V12 Rolls Royce motor som startades upp så marken vibrerade.                                           
Vidare anordnades det loppmarknad och här fanns det allt ifrån blommor till mopeder och bildelar att köpa, och inte helt oväntat var det ett populärt område för den kvinnliga delen av besökarna. Det bars blommor, porslin och tavlor  ifrån området så det stog härliga till. Som avslutning av en mycket bra dag så defilerade Saabarna förbi den dagen till ära bemannade Gulfmacken och några stannade för fotografering och provtankning med oljeblandartillsats på en blå saab 96 -64 Om jag inte minns fel stod det 3,25 för regular på pumpen så det var rätt många år sen den pumpen var i bruk senast.  Bensinpriset var nog bättre förr, eller?                                                                                

Till sist vill jag tacka Leif på Vännäs motormuseum som gjorde ett kanonjobb och fixade till en så bra dag och inte minst Saabklubbens medlemmar som ställde upp med sina bilar. Utan er så blir det inga träffar!!
Jag hoppas att vi kan köra en liknande träff även nästa år  för det var verkligen ett bra sätt att umgås på. 

Med det vill jag tack för mig och önska er alla välkomna till nästa träff !!

Vi hörs! / Rune Danielsson

 

 

Vännäs motormuseum


 

Reportage från Ramsele Classic & Veteranfordonsdag 12 Juli.

Efter att ha sett, hört och läst om bland annat framstegen med 92h samt att Östersundsdelen av Saabklubben tänkt samla en ganska ansenlig mängd fordon till träffen, kändes behovet av att delta bara viktigare och viktigare för var dag som gick.
Möjligheten att dessutom få se bägge husbilarna körandes i ”hembyn” lät ju som en händelse som man inte borde, om jag får citera en känd forumprofil, INTE MISSA !!!.

Det enda smolket i planeringsbägaren var ju möjligen SMHI och deras tvivelaktiga prognoser samt att det trots allt är 35 mil enkel resa. Då underteknad är relativt nyinvandrad till landets norra regioner försökte jag hitta närmaste väg via de karttjänster som finns på nätet med följd att de tre programmen visade olika ”närmaste väg” som dessutom var allt från 31 till 41 mil.

Strunt i kartan jag hittar ju sen tidigare till Fredrika, Åsele och Hoting. Det blev ju ett par felval och 42mil. Ops….
Sista två milen var dessutom sprängsten men väldigt grovt grus. Där hade man för att man för en gångs skull både tvättat och putsat ”lilla blå”. Blågrå till färgen fick man som straff för sen ankomst köra slalom på området bland alla högglänsande jänkare och europeiska fordon.

Väl parkerad insåg jag att det inte spelade så stor roll eftersom i vår egen saabhörna fanns allt från högblankt nyskick till ladfyndsdammiga fordon. Urvalet av modeller var ju dessutom nästan en provkarta av Saabs modeller från begynnelse till 80-tal med 92, 93, 96, 99, 900 och Sonett och som grädde på moset husbilarna. Dagen till ära fick dessutom storebror gå för egen maskin från födelseverkstaden rakt genom byn till auktionsladan och träffen.

Under ett strålande sommarväder, regnprognoser tilltrots, fick vi oss en underbar fordonsdag med fordon från moped som minst till husvagnar och lastbilar som störst.
Det bjöds på tidsenlig modevisning och närmare visningar av utvalda finbilar samt såklart storebror och lillebror framme vid scenen. Liten fikahörna och tipsrundor fanns för de som ville förkovra sig och inte bara strosa runt bland fordonen.

Som avslutning blev det en spontan cruising på byn och det var en ganska udda känsla när ett helt samhälle översvämmades av gammbilar. Kosan styrdes fram åt kvällen norrut med ett belåtet smil. Detta var inte sista gången.
Vi tackar 92h-gänget samt arrangörerna på plats för en väl genomförd och stålande trevlig dag. På återseende……

Thomas Ramsell
Saabklubbens Norrlandssektion

 

Fler bilder från Ramsele finns här här!

foton


 

WHEELS NATIONALS 2008 UMEÅ

Saabklubbens Norrlandssektion var Lördagen den 28 Juli 2008 inbjudna av Neilheads I Umeå att delta i i årets upplaga av Wheels Nats Norr och ett antal Saabar dök på lördagens morgon upp på Noliafältet. Den äldsta i skaran var en Saab 92 från 1955 och den yngsta en Saab 900 Turbo från 1980. Det fordon som drog de flesta blickar till sig var dock en skickligt ombygd 99:a från 1969 vars ägare har monterat fyrhjuldrivning och en 16-ventils turbomotor m.m.


Sektionens närvaro vid denna träff inleddes i fjol då vi fick ett bra utfall av nya medlemmar,såld materiel och stort intresse av fordonen så då frågan om fortsatt deltagande kom på årsmötet så fanns inga tveksamheter om en fortsättning.
Med Anders Johansson och undertecknad i spetsen med ett nytt partytält, ett bra humör och bra väder med sol och värme så fanns alla grundförutsättningar för en bra träff. Partytältet restes upp med en väldansfart och klubbflaggan ställdes upp så den kunde ses ifrån hela utställningsområdet.  Så nu var det bara att ställa upp bilarna som började att  komma in och  först ställdes en röd saab 96 -64 i bra bruksskick upp som fick fungera som motvikt till flaggstången. Nästa bil in kom en mycket fin svart saab 900 Turbo -80 som är sällsynta på vägarna numera, det var många som stannade upp och tittade på den och då i första hand  ungdomar. Tredje bil kom en blå 99 -84 med en ägare som har en del planer för bilen så vi väntar med spänning på vad det kan leda till. Denna 99:a fick även fick lite handpåläggning ifrån en klubbmedlem som hjälpte till med  påfyllning med växellådsolja enär oljestickan var nästan snustorr.
Så kom det en saab 92  -55 som kördes för första gången på 40 år men motorn var genomgången så den såg ut som den kom direkt ifrån fabrik, bra jobbat!  Nästa bil visade sig bli en röd  makalöst  fin  96 -79  som inte rullat många mil i sina dagar och man var nästan rädd för gå nära den. Så kom det blå saab 99 -74 LE i brukskick som enligt ägaren är en busbil  och då ägaren har många järn i elden så vi väntar med spänning vad nästa projekt blir efter pågående dammsugning av norrlandsbilar. Nästa bil blev en acasiagön saab 99 turbo – 80 som är nyrenoverad och mycket fin med USA-ljus fram.

Så till sist den tidigare omnämnda synnerligen seriöst ombyggda Saab 99 -69:an  som ägaren Gustav N under några års tid har lagt allt fritid på eller nästan i alla fall. Han har vänt om allt vad motor och drivlina heter, vet inte var man ska börja men om vi tar motorn först så är det en 16 ventils turbomotor på  två liter som är vänd i 180 grader så svänghjulet pekar bakåt och efter den så sitter det en Audi 80/100 v äxellåda  som kopplad till Audi 80 bakvagn, alltså en fyrhjulsdriven Saab 99.Motorn ger ca 650-700 hk och laddar ca 1,8-2,0 bar, vilket resulterar i en prestanda på 0 -100 under 3 sekunder ! 

Nailheads rod & rebult är i grunden en jänkebilsklubb med endast 11-12 fasta medlemmar som årligen gör ett jättejobb i samarbete med tidningen Weels och bjuder in ett antal bilklubbar till sin utställning. Det kom i år drygt 6000 besökare till utställningen på Noliaområdet vilket ger Umeå:s bilklubbar en fin chans  att visa upp sig. Kvällen fortsätter efter utställningen med cruising runt Umeå centrum där åskådare och kvällsflanörer stod i täta led efter gatorna.
Ett stort tack till Anders Johansson som var träffgeneral för norrlansektionen och som höll i trådarna så att det blev en mycket bra träff och kom ihåg att utan er Saabklubbsmedlemmar så blir det inga träffar så vi hoppas på en lika god uppslutning nästa å
r

BILDER FRÅN SÅVÄL DAG SOM KVÄLLSAKTIVITETER


TACK FÖR DENNA GÅNG OCH VÄLKOMMEN ÅTER !!.
Text                                                        Bilder
Rune Danielsson                                     Anders Johansson / Rune Danielsson

reportagebild


VETERANFORDONSUTSTÄLLNING I NOLIAHALLEN UMEÅ 3-4 MAJ 2008

Umeå veteranbilssällskap och Norrlands Motorhistoriker anordnade en utställning på Nolia och bjöd in övriga motorklubbar att deltaga med fordon och prylar.

Temat för året var…. Prylar du glömt eller inte ens visste fanns.
På Saabklubbens lott föll att ordna en monter med tre bilar. Som huvudansvarig för planeringen och som kontaktperson utsågs Anton ”lustgasen” Björklund.
I surret mellan Anton och övriga inblandade togs beslutet att ha ett historiskt tema i montern från tex 50-tal till nutid. Då Anton redan tänkt fråga Ted Stockhaus om han kunde tänka sig att ställa ut sin 92:a från 1952 så föll det sig naturligt att sedan försöka få tex en 99:a från 80-tal och en fabriksny Saab att komplettera temat med.

Detta löste sig som synes till fullo då Anton lyckades få med Saab i Umeå som ställde in en fabriksny 9-3 cab i montern. Till detta så fixade han dit Willians mycket fina bruks-99:a från 84.

Ett stort tack till Anton, Anders på Saab, Norrlands motorhistoriker och Umeå veteranbilssällskap för en väl genomförd och mycket trevlig helg.

Nedan ser vi några av gänget bakom montern fr.v. Anton Björklund, Rune Danielsson och William Gidlund, samtliga fr. Umeå.

Utstallningsbild