stålkula i förgasaren V4 -76

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / stålkula i förgasaren V4 -76

  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2011 kl. 11:39 #23308

      enligt misab ska förgasaren heta FD 1250 Fomoco..

      dom nummer jag hittar på förgasarens underdel är:
      Ford 75TFKJB
      6 DB

      och på överdelen står det:
      AC117
      6C/23 HT

      nu till själva problemet.. när jag hade delat över- och underdelen och stått och vritt och vänt en stund kommer det en stålkula rullandes.. ca. 3mm diameter..
      vart hör denna stålkula hemma?

      jag har tagit isär förgasaren i hopp om att få loss gasspjället som sitter som svetsat..

      edit: skit oxå.. har nu samma problem med en liten mässingstav ca. 10mm lång och diameter runt 3mm..

      med andra ord är jag i desperat behov av en sprängskiss..
      dom sprängskisser jag hittar är en över exakt förgasare jag har..
      http://www.carburetorfactory.com/expvw06.html
      här ser man bl.a. delarna med nummer 25 till 29 som stämmer bra med dom delar jag har.. fast jag har bara 1 kula och 1 stav..
      dessutom har jag inte den förgasaren med ett stort runt lock med 3 skruvar som alla andra har..
      typ del nr. 7 + tillhörande bitar finns inte på min förgasare..

        januari 6, 2011 kl. 13:45 #166585

        Det är nummer 25 och 26 på bilden, dom ska ner i ett litet hål mellan förgasarhalsen och flottörhuset. Det är jätte vanligt att dom försvinner och sen när folk sätter ihop förgasaren så går bilen inte bra.

        Om du inte har nummer 7 på bilden så har du ingen automatchok?
        För det är ju chokehuset.

        Mvh

          januari 6, 2011 kl. 16:46 #166592

          tack så mycket, då förstår jag.. som tur är satte jag ihop delarna precis som du beskrev..
          återstår bara att få det tätt mellan insug och förgasaren nu eftersom det inte sitter nån packning där nu..
          bilen varvar som satan hela tiden så jag antar att den drar rätt ordentligt med tjuvluft där nu..
          när jag åkte nån kilometer och köpte packningsklister förut fick jag dessutom soppatorsk och blev tvungen att bli bogserad till närmsta mack 🙁
          påliggandes bromsar och konstant maxvarv verkar dra en del soppa 🙂
          dessutom slutade biljäveln att driva och det stank koppling.. men den kom igång igen så jag antar att nån av kopplingscylindrarna kärvar..

            januari 9, 2011 kl. 18:17 #166823

            gick igenom mina gömmor med saabdelar sedan förra V4’an jag hade för 12 år sedan och hittade bl.a. en förgasare som verkar friskare än den som sitter på..
            den jag hittade är en Solex 32 PDSIT-4 med automatchoke..

            passar den på mitt insug? ser att spjället går åt fel håll så där blir det ju lite meck men..

            förgasaren som sitter på nu är kass.. krokigt och kärvande spjäll, tomgång som lever eget liv, surar igen ordentligt helt plötsligt när den känner för det osv..

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.