Jämförelse mellan årsmodeller Saab 96
Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr 3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap.
Om du finner något du önskar använda på dina egna sidor, länka då gärna istället för att ”låna” informationen. Tack.
Grundläggande data Saab 96 1960-1980:
Saab 96 ersatte Saab 93. Saab GT750, Saab Sport och Monte Carlo är ej redovisade.
Saab 96 presenterades i februari 1960 och var från dörrstolparna och bakåt helt nykonstruerad. Saab 96 hade en 841 cc motor vilken tidigare presenterats i Saab 95. Tjänstevikt 950 kg. Längd 4050 mm, bredd 1570 mm, höjd 1470 mm. Hjulbas 2488 mm, spårvidd 1220 mm. Måttuppgifter avser ”trubbnos”.
Längsmonterad, trecylindrig 841 cm3 tvåtaktsmotor på 38hk. From årsmodell 1967 även med fyrtakts V4 motor. 3 eller 4-växlad låda med frihjul. Alla V4:or fyrväxlade.
Kylfläkt, termostat och vattenpump. Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel, U-formad bakaxel. Slanglösa däck. 12 volts elsystem.
Saab 96. Skillnader mellan årsmodeller
Såvida inget annat anges avser uppgifterna bilar avsedda för Sverige.
Modell/ årsm. | Kaross | Chassie / bromsar | Drivlina | Komfort / förarmiljö | Övrigt |
Saab 96 1960 | Ny kaross jämfört med Saab 93. | – | Ny större motor på 841cc och 38 hk. 12 bultat topplock. | Ny rymligare kupe, ny instrumentbräda. | – |
Saab 96 1961 | Silvergrå fälgar. | – | – | Nyckelaktiverad startmotor. | – |
Saab 96 1962 | – | – | Vakuumreglerad tändförställning | Bilbälten standard | Störningsskydd |
Saab 96 1963 | Saabmärket flyttat till grillen | – | – | Signalring på ratten, större innerbackspegel, nya värmereglage. Höjda stolar. | – |
Saab 96 1964 | Säkerhetssiktzon i vindrutan. Nytt emblem bak. | Diagonaldelat tvåkrets bromssystem. | 4-växlad låda erbjöds som option. | Backspärr, Runda instrument av fabrikat VDO, mer lättåtkomlig handbromsspak, bagagerumsmatta. | Ny laddningsregulator. |
Saab 96 1965 | Helt ny kaross från A-stolpen och framåt. Sk ”långnos”. Nya stötfångare. Orange/röda baklyktor | Nya yttre drivknutar | Delvis omkonstruerad motor, 40 hk, högre kompression, separat generator, hydraulisk koppling, mekanisk bensinpump, nytt kylsystem | Hängande pedaler | Förlängda smörjintervaller |
Saab 96 1966 | Nya rostfria navkapslar och lister. Dubbla utvändiga backspeglar för Sverige. | Nya inre drivknutar | Trippelförgasare som standard. 42 hk. Treväxlad växellåda utgår helt. | Ljustuta i blinkersspaken | – |
Saab 96 1967 | – | Skivbromsar fram. | Helt ny 1500cc fyrtaktsmotor på 65 hk från Ford. Växelströmsgenerator standard. Tvåtaktmodellen finns kvar | Säkerhetsbälte av trepunktstyp standard. Stoppning på dörrarnas översida. Förvaringsfack på hjulhusen. | – |
Saab 96 1968 | Större vindruta (7 cm högre), lamellglas i vindrutan. Bakrutan större (cirka 11 cm högre) | Bromsledningar bättre skyddade. | V4 motorn oförändrad. Sista tvåtaktsåret. 28 st registrerades i Sverige. | Mörkgrå instrumentbräda, svarta knappar. Backspegel i rutans överkant, bromsvarningslampa, vadderat rattnav, signalknapp flyttad till spak vid sidan av ratten. Nya dörrhandtag och fönstervevar. Ny interiör. Eldriven spolare. Textilmattor. (Gummimattor i tvåtaktsmodellen) | – |
Saab 96 1969 | Rektangulära strålkastare och ny grill med kromade ribbor. Blinkers och park.ljus flyttade ut på skärmarna. Nya emblem och navkapslar. Gummibuffertar på stötfångarhornen. | Bromsservo infördes | Ny Autolite förgasare, nytt luftfilter, starkare startmotor. Ny kylare | Rattstång av teleskoptyp, Nya infällda dörrhandtag, fäste för nackskydd. Ljusomkoppling flyttad till rattspak. Varningsblinkers. | – |
Saab 96 1970 | Försänkt tanklock, kromlist på luftintaget vid vindrutan borta. | – | – | Helt ny instrumentbräda med två stora runda instrument. Ny ratt, vippströmställare, separata friskluftutblås. Handtag på handskfacksluckan. Baksäte av halvkombityp. | Halvljuset kopplat över tändningslåset. |
Saab 96 1971 | Bättre rostskydd. Lågt placerade sidolister. Lister över hjulhus borttagna. | Bogseröglor fram och bak. Ny huvudbromscylinder. | Ny handbromsspak, nytt ljusreglage, varmluftskanal till bakre delen av kupen | – | Strålkastartorkare världsnyhet. Större behållare för spolarvätska. |
Saab 96 1972 | Stötfångarhornen helt i gummi. | Nya fälgar för bättre kylning av bromsarna. | – | Eluppvärmda stolar världsnyhet | – |
Saab 96 1973 | Nya emblem | – | – | Solskydd med svart baksida. Instrument utan blanka sargar, gula visare | Halogenstrålkastare |
Saab 96 1974 | Bättre rostskydd. Ny kylargrill av plast | Radialdäck som standard from jan 1974 | Ny kylare | Rullbälten fram. Inredning i velour | 5 liters spolarvätskebehållare |
Saab 96 1975 | Svarta vindrutetorkare. | – | Förstärkt växellåda | Rullbälten i baksätet | En jubileumsmodell med silvermetallic lack och stripes såldes. En specialmodell, ”Saab V4 1700S” producerades i begränsad omfattning. 1700cc motor, alu.fälgar, varvräknare och läderratt hörde till utrustningen. 1975B lanserades under året. Denna var identisk med 1976 års modell, förutom motorn. |
Saab 96 1976 | Större ”parkeringssäkra” stötfångare. | Bredare fälgar. | Minskad effekt, 62hk till följd av nya svenska krav på avgasrening. | Omkonstruktion av bottenplattan ger 5 cm bättre benutrymme genom att baksätet kan flyttas bakåt. Nackskydd standard. Eluppvärmd bakruta. | – |
Saab 96 1977 | Stötfångare med dubbla blanklister. Svarta backspeglar med större siktyta. | – | Tvåstegsförgasare under modellåret (1977B) 68 hk och lägre bensinförbrukn. | Nya stolar med integrerat nackstöd. | – |
Saab 96 1978 | Större parkerings- och blinkerslyktor fram. Handtag på bagagelucka utf. som spoiler i svart hårdgummi. ”GL” tillkommer i modellbet. (96GL) ”V4 Super” emblem för att markera 68 hk motorn. | – | – | – | – |
Saab 96 1979 | Svarta lister runt rutorna. Svarta stripes under sidolisterna. Svartmålat parti under bakluckans handtag. Svarta navkåpor på metallicgröna bilar. | – | – | – | Alla 96:or byggs nu i Finland. |
Saab 96 1980 | – | – | – | – | 1980 är sista modellåret för 96:an. 300 jubileumsbilar tillverkas. De är utrustade med blå metalliclack, lättmetallfälgar, och speciell plyschklädsel. Den sista tillverkade 96:an körs av Eric Carlsson från fabriken i Nystad till Saabs bilmuseum. |