Saabs innovationer genom åren

1947 – Saab 92 introduceras

Med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida. Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som nästan samtliga biltillverkare sedan anammat.

1962 – Säkerhetsbälte som standardutrustning

Saab var bland de första biltillverkarna som införde säkerhetsbälten som standard.

1963 – Dubbla diagonaldelade bromssystem

Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller

1969 – Ljusautomatik, en viktig säkerhetsdetalj

Olycksrisken minimeras då man kör med huvudljuset på under dagtid. Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.

1971 – Strålkastartorkare & spolare

Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.

1971 – Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare

Med en självreparerande stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h utan att karossen behöver repareras.

1972 – Eluppvärmda säten

Skänker föraren komfort och hälsa under vintern.

1972 – Sidokrockskydd med sidbalkar

Saab var först med att placera förstärkta skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.

1976 – Lambda-sond och trevägskatalysator

Saab var en av de första biltillverkarna som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.

1976 – Turbo

Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och hållbar nog för att användas i dagligt bruk.

1978 – Deformerbar rattstång

Styrstången i en Saab är konstruerad för att minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.

1978 – Elektrostatiskt kupéluftfilter

Ett elektrostatiskt kupéluftfilter rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst för allergiker.

1980 – Automatic Performance Control (APC).

Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.

1981 – Vidvinkel i ytterbackspeglar

Minimerar den döda vinkeln.

1982 – Asbestfria bromsbelägg

Saab var sannolikt först med att använda de asbestfria material i bromsbeläggen.

1985 – Direct Ignition (DI)

Systemet ger bättre förbränning och säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att minimera förluster.

1991 – Trionic, Saabs egna motorsystem introduceras

Det är ett av världens mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.

1991 – Lättrycksturbo

Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper och förbättrad omkörningskapacitet.

1991 – Freonfri luftkonditionerng

Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.

1993 – Saab Safeseat

Ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.

1995 – Saab ecopower

Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.

1997 – Active Head Restraint (SAHR)

Saab var först i världen med att införa ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.

1997 – Electronic Brake force Distribution (EBD)

Ett system som automatiskt fördelar bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.

1997 – Ventilerade stolar.

Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde levereras med ventilerade säten.

2000 – Saab Variable Compression

Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.