Saabs innovationer genom åren
1947 – Saab 92 introduceras
Med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida. Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som nästan samtliga biltillverkare sedan anammat.
1962 – Säkerhetsbälte som standardutrustning
Saab var bland de första biltillverkarna som införde säkerhetsbälten som standard.
1963 – Dubbla diagonaldelade bromssystem
Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller
1969 – Ljusautomatik, en viktig säkerhetsdetalj
Olycksrisken minimeras då man kör med huvudljuset på under dagtid. Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.
1971 – Strålkastartorkare & spolare
Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.
1971 – Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare
Med en självreparerande stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h utan att karossen behöver repareras.
1972 – Eluppvärmda säten
Skänker föraren komfort och hälsa under vintern.
1972 – Sidokrockskydd med sidbalkar
Saab var först med att placera förstärkta skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.
1976 – Lambda-sond och trevägskatalysator
Saab var en av de första biltillverkarna som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.
1976 – Turbo
Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
1978 – Deformerbar rattstång
Styrstången i en Saab är konstruerad för att minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.
1978 – Elektrostatiskt kupéluftfilter
Ett elektrostatiskt kupéluftfilter rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst för allergiker.
1980 – Automatic Performance Control (APC).
Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.
1981 – Vidvinkel i ytterbackspeglar
Minimerar den döda vinkeln.
1982 – Asbestfria bromsbelägg
Saab var sannolikt först med att använda de asbestfria material i bromsbeläggen.
1985 – Direct Ignition (DI)
Systemet ger bättre förbränning och säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att minimera förluster.
1991 – Trionic, Saabs egna motorsystem introduceras
Det är ett av världens mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
1991 – Lättrycksturbo
Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper och förbättrad omkörningskapacitet.
1991 – Freonfri luftkonditionerng
Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.
1993 – Saab Safeseat
Ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.
1995 – Saab ecopower
Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.
1997 – Active Head Restraint (SAHR)
Saab var först i världen med att införa ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.
1997 – Electronic Brake force Distribution (EBD)
Ett system som automatiskt fördelar bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.
1997 – Ventilerade stolar.
Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde levereras med ventilerade säten.
2000 – Saab Variable Compression
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.