Jämförelse mellan årsmodeller Saab 99

Sammanställt av Martin Bergstrand. Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap. Med reservation för eventuella felaktigheter.

Grundläggande data Saab 99 1969-1984:

Den 22 november 1967 premiärvisades Saab 99 i Stockholm och markerade Saab:s första steg upp i högre bilklasser. Beslutet om att tillverka en ny större bil togs redan den 2 april 1964. Projektet döptes efter dagens namn, ”Gudmund”.

Saab 99 tillverkades från 1969 till och med 1984 års modell och ersattes av varianten Saab 90 mellan 1985 och 1987.

Framhjulsdrift, frihjul tom 1971 (1,7l). Längsmonterad, fyrcylindrig fyrtaktsmotor med kedjedriven överliggande kamaxel. Genom åren tre olika motorstorlekar, 1709cc, 1854cc, 1985cc. Enkel-/dubbelförgasare, elektronisk/mekanisk insprutning 4/5-växlad låda.

Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel bakaxel. Framvagn av samma typ som Saab 95/96. Luftmotstånd Cw 0,37. Slanglösa däck. 12 volts elsystem.

Saab 99. Skillnader mellan årsmodeller

Såvida inget annat anges avser uppgifterna bilar avsedda för Sverige. Effektangivelser i Hk DIN.

Scrolla till botten för att bläddra sidledes i tabellen.

Modell
/ årsm.
KarossChassie
/ bromsar
DrivlinaKomfort
/ förarmiljö
Övrigt
Saab
99 1969
Helt
ny 2 dörrars sedan kaross med fällbart baksäte. Panoramavindruta.
Kuggstångstyrning.
Skivbromsar runt om. Handbroms på framhjulen
1,7
l motor från Triumph med manuell växellåda och frihjul.
Indragna
trösklar för bekvämt insteg, förberedd för nackstöd.
Saab
99 1970
Fyrdörrars
version kompletterar programmet.
Nya
motorfästen. Variant med 95 hk el. inspr. i komb. med Saab:s första
automatlåda, Borg-Warner typ35. Alum. avgassystem.
Klocka,
cigarettändare, bättre innebelysning, ny ratt, säkerhetsbälte
bak standard
Saab
99 1971
Större
yttre backspeglar, nya kylluftintag fram. Elektrodoppad kaross för
bättre rostskydd.
Kraftigare
7″ bromsservo.
Ny
1,85 l motor med förg. 86hk alt. inspr. 95hk. 1,7 l motorn med frihjul
och man. växellåda. 1,85 förg. med man. alt. aut. växellåda.
1,85 insp. med enbart aut.
Helt
ny instrumentpanel med bländfria instrument. Avbländbar inre
backspegel
En
världsnyhet: Saab först med strålkastartokare. 3 l spolarbehållare.
Saab
99 1972
Energiupptagande
stötfångare. Klarar krockar upp till 5 km/h utan varaktig deformation.
Nya
fälgar med radiellt riktade hål för bättre kylning
och skydd av bromsarna
Något
högre eff. 88 hk resp. 95 hk. Ny svensktillv. 2.0l motor börjar
säljas under slutet av året i förg.utförande.
Eluppvärmd
förarstol.
Sportiga
och lyxiga EMS varianten (Electronic Manuell Special) presenteras. Se nedan.
Saab
99EMS
1972
2
dörrars sedan, Metalliclacken korall (kopparfärgad) enbart på
EMS. Mattsvart grill med EMS emblem.
Speciella
5″ lättmetallfälgar ”fotbollsfälgarna”, Michelin 165 SR15
stålradialdäck.
Ny
svensktillv. 2.0l motor (1985) med Bosch el. inspr. på 110 hk.
Varvräknare.H4
lampor.
Saab
99 1973
Krockbalkar
i dörrarna, mattsvart grill (EMS får blanka lister i svart grill,
nya emblem.
Pivotlagrade
framfjädrar
Samtliga
modeller utom lågprisvarianten X7 får 2.0 liters motorn.
Instrument
med gula visare och siffror(?). Formpressat innertak med tygklädsel.
H4
lampor. Sammansättning av Saab 99 i Mechelen, Belgien inleds. Speciell
lågprismodell X7 för Norden, se nedan.
Saab
99X7
1973
Blanka
stötfångare som på 71 års modell utan stötfångarhorn,
svarta plastlister runt rutorna.
71:ans
fälgar med 155 SR15 däck.
V4
modellens framstolar utan värmeslingor, golvmattor av gummi. Enklare
värme och ventilationssystem.
Jämfört
med Saab 99L saknar X7: kurvhandtag, klocka, cig.tändare, handskfackslucka,
bakrutedefroster.
Saab
99 1974
Ny
karossvariant presenteras. Saab 99 Combi Coupé. Karossen är
11cm längre, grillen har en annan design. Modellprogrammet omfattar
2,3 och 4 dörrar.
Servostyrning
som option för 4D aut. Stolar med integrerat nackskydd. Ny ratt. Eff.
värme och ventilation. Elbakruta.
Bättre
dörrlås
Saab
99EMS
& X7
 1974 
Silvermet.
lack på EMS. Kopparmet. försvinner
1,85
litersmotorn finns enbart i X7. Sista året för 1,85l.
EMS
får lyxigare inredning med bla mittarmstöd bak.
Sista
året för X7. Ersätts av ”99”
Saab
99 1975
EMS
får en egen grill. En varuvagnsvariant av Combi Coupé presenteras.
Kraftigare,
glidande bromsok fram. Handbromsen påverkar bromsklotsarna direkt.
Nytt bromsservo. Ny styrväxel. Nya drivknutar.
Tvåförgasarmotor
på 108hk under året (Zenith Stromberg 150CDSe). Nytt avgassystem.
Insprutningsmotorn får Bosch CI mek. inspr.
Rullbälten
bak.
55
liters bensintank.
Saab
99 1976
En
femdörrars Combi Coupe presenteras med 108hk motorn, ”sjuglasvagnen”.
5″
fälgar på alla modeller
Förbättrad
koppling
En
lyxbetonad variant, GLE, presenteras. Se nedan.
Saab
99GLE
1976
Fyrdörrars
sedan. Samma grill som EMS men med guldfärgad dekor. Elbackspeglar
med svarta kåpor. Tonade glasrutor. Stötfångare med speciell
dekor.
Aluminiumfälgar
som EMS men med guldfärgade fält.
AutomatlådaStyrservo,
speciell klädsel, nackkuddar i fram och baksäte, mittarmstöd
bak, värme i passagerarstolen, högtalare.
Dubbla
extraljus.
Saab
99 1977
Större
främre kombinationslyktor. Sedanmod. får även större
bakljus. Alla modeller får stötfångare av samma typ som
GLE. Större, ytterbackspeglar med svarta hus.
Ny
ratt på GL och L. Alla modeller förberedda för radio. EMS
får högtalare i dörrarna.
En
försmak av 99 Turbo. 

Cirka 100st 99Turbo
”bredprovsbilar” körs av utvalda förare i olika karossutföranden.
Bilarna är numrerade 900-999.
Saab
99 1978
GLE
byter kaross och blir 5 dörrars CC. EMS finns att få i 2 och
3dörrar.
Oljekyl
på automatväxlade bilar. Automatisk förvärmning av
insugningsluften.
Varselljuset
tänds aut. då tändn.nyckeln vrids om. Ny växelspak
på manuellt växlade bilar.
Saab
99Turbo
1978
3
dörrars Combi Coupé med spoiler fram och bak. Cardinalröd
met. alt. svart. Soltak standard. I USA även silvermetallic och antracitgrå
Speciellt
designade 5,5″ ”Inca” fälgar. 3,4 varv mellan ändlägen på
styrväxeln.
145
hk (USA 135 hk) turboladdad 2.0l motor. Speciella kolvar och avgasventiler.
Bosch CI dimensionerat för 6cyl. Förstärkt tredje växel.
Oljekylare.

.
Påkostad
inredning, varvräknare, soltak, turbotryckmätare
Prestanda:0-100km/h 8,9 sek. 80-110 km/h 7,4 sek.
Saab 99

1979
Uppgift saknas fnUppgift saknas fnUppgift saknas fnUppgift saknas fnUppgift saknas fn
Saab 99

1980
Uppgift saknas fnUppgift saknas fnUppgift saknas fnUppgift saknas fnCombiCoupe utgår
Saab 99

1981
Modifierad drivaxel, slutväxel med ekonomiutväxling på 99 GLNy ratt, Plyschklädsel, baksäte med DUX-fjädring, bättre fotutrymme bak,
inifrån justerbara backspeglar, bälte med instickslås,  nytt plant
bagagerumsgolv
 
Saab 99

1982
Breda sidodekorlister, svart rutdekor på 2D,Uppgift saknas fnH-motorn kan köras på 93 oktan. %-växlad låda med ekonomiutväxlingNya komfortdetaljer, ny konfektionering och färganpassningGLi utgår
Ekonometer, lättrullande lågprofildäck,
Saab 99

1983
Svart dörrstolpe på 2-dörrars
Ny grill
Tåligare och bredare lister i stötfångarna
Asbestfria bromsbeläggUppgift saknas fnBättre skjutmån för förarstol
Varvräknare med ekonomimarkering för 5-vxlNy konfektionering, Ny mittkonsol mellan stolarna, enklar omställning till kombi
Soltak som tillval
Dimbakljus 
Saab 99

1984
 Modif. svängarmslager
i framvagn
Brytarlöst
tändsystem.
Bättre kupéutrymme
tack vare sänkta stolar. Eluppvärmd passagerarstol, 
Intervalltorkar
på 5-vxl mod.
Saab 90

1985
Nytt bakparti från
900-modellen. Midjelist.Ny lackmetod.
Nya lättare
fälgar 5,5 tum på 5 vxl och 5 tum på 4 vxl modellen.
Ändrad utväxling.
Hårdare ventilsäten. Blyfri bensin.
Ny ratt och ändrad
lutning. Ny, tätare plyschklädsel.
Större bensintank
och större bagageutrymme tack vare nytt bakparti.
Saab 90

1986
Sidoblinklykta 5,5 tum på
4 vxl modellen. Gasstötdämpare
Förberedd för
radioinstallation
Saab
90

1987
Ny innerbackspegel,
ny innerbelysning.