Jämförelse mellan årsmodeller Saab 99
Sammanställt av Martin Bergstrand. Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap. Med reservation för eventuella felaktigheter.
Grundläggande data Saab 99 1969-1984:
Den 22 november 1967 premiärvisades Saab 99 i Stockholm och markerade Saab:s första steg upp i högre bilklasser. Beslutet om att tillverka en ny större bil togs redan den 2 april 1964. Projektet döptes efter dagens namn, ”Gudmund”.
Saab 99 tillverkades från 1969 till och med 1984 års modell och ersattes av varianten Saab 90 mellan 1985 och 1987.
Framhjulsdrift, frihjul tom 1971 (1,7l). Längsmonterad, fyrcylindrig fyrtaktsmotor med kedjedriven överliggande kamaxel. Genom åren tre olika motorstorlekar, 1709cc, 1854cc, 1985cc. Enkel-/dubbelförgasare, elektronisk/mekanisk insprutning 4/5-växlad låda.
Skruvfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel bakaxel. Framvagn av samma typ som Saab 95/96. Luftmotstånd Cw 0,37. Slanglösa däck. 12 volts elsystem.
Saab 99. Skillnader mellan årsmodeller
Såvida inget annat anges avser uppgifterna bilar avsedda för Sverige. Effektangivelser i Hk DIN.
Scrolla till botten för att bläddra sidledes i tabellen.
Modell / årsm. | Kaross | Chassie / bromsar | Drivlina | Komfort / förarmiljö | Övrigt |
Saab 99 1969 | Helt ny 2 dörrars sedan kaross med fällbart baksäte. Panoramavindruta. | Kuggstångstyrning. Skivbromsar runt om. Handbroms på framhjulen | 1,7 l motor från Triumph med manuell växellåda och frihjul. | Indragna trösklar för bekvämt insteg, förberedd för nackstöd. | – |
Saab 99 1970 | Fyrdörrars version kompletterar programmet. | – | Nya motorfästen. Variant med 95 hk el. inspr. i komb. med Saab:s första automatlåda, Borg-Warner typ35. Alum. avgassystem. | Klocka, cigarettändare, bättre innebelysning, ny ratt, säkerhetsbälte bak standard | – |
Saab 99 1971 | Större yttre backspeglar, nya kylluftintag fram. Elektrodoppad kaross för bättre rostskydd. | Kraftigare 7″ bromsservo. | Ny 1,85 l motor med förg. 86hk alt. inspr. 95hk. 1,7 l motorn med frihjul och man. växellåda. 1,85 förg. med man. alt. aut. växellåda. 1,85 insp. med enbart aut. | Helt ny instrumentpanel med bländfria instrument. Avbländbar inre backspegel | En världsnyhet: Saab först med strålkastartokare. 3 l spolarbehållare. |
Saab 99 1972 | Energiupptagande stötfångare. Klarar krockar upp till 5 km/h utan varaktig deformation. | Nya fälgar med radiellt riktade hål för bättre kylning och skydd av bromsarna | Något högre eff. 88 hk resp. 95 hk. Ny svensktillv. 2.0l motor börjar säljas under slutet av året i förg.utförande. | Eluppvärmd förarstol. | Sportiga och lyxiga EMS varianten (Electronic Manuell Special) presenteras. Se nedan. |
Saab 99EMS 1972 | 2 dörrars sedan, Metalliclacken korall (kopparfärgad) enbart på EMS. Mattsvart grill med EMS emblem. | Speciella 5″ lättmetallfälgar ”fotbollsfälgarna”, Michelin 165 SR15 stålradialdäck. | Ny svensktillv. 2.0l motor (1985) med Bosch el. inspr. på 110 hk. | Varvräknare. | H4 lampor. |
Saab 99 1973 | Krockbalkar i dörrarna, mattsvart grill (EMS får blanka lister i svart grill, nya emblem. | Pivotlagrade framfjädrar | Samtliga modeller utom lågprisvarianten X7 får 2.0 liters motorn. | Instrument med gula visare och siffror(?). Formpressat innertak med tygklädsel. | H4 lampor. Sammansättning av Saab 99 i Mechelen, Belgien inleds. Speciell lågprismodell X7 för Norden, se nedan. |
Saab 99X7 1973 | Blanka stötfångare som på 71 års modell utan stötfångarhorn, svarta plastlister runt rutorna. | 71:ans fälgar med 155 SR15 däck. | – | V4 modellens framstolar utan värmeslingor, golvmattor av gummi. Enklare värme och ventilationssystem. | Jämfört med Saab 99L saknar X7: kurvhandtag, klocka, cig.tändare, handskfackslucka, bakrutedefroster. |
Saab 99 1974 | Ny karossvariant presenteras. Saab 99 Combi Coupé. Karossen är 11cm längre, grillen har en annan design. Modellprogrammet omfattar 2,3 och 4 dörrar. | – | – | Servostyrning som option för 4D aut. Stolar med integrerat nackskydd. Ny ratt. Eff. värme och ventilation. Elbakruta. | Bättre dörrlås |
Saab 99EMS & X7 1974 | Silvermet. lack på EMS. Kopparmet. försvinner | – | 1,85 litersmotorn finns enbart i X7. Sista året för 1,85l. | EMS får lyxigare inredning med bla mittarmstöd bak. | Sista året för X7. Ersätts av ”99” |
Saab 99 1975 | EMS får en egen grill. En varuvagnsvariant av Combi Coupé presenteras. | Kraftigare, glidande bromsok fram. Handbromsen påverkar bromsklotsarna direkt. Nytt bromsservo. Ny styrväxel. Nya drivknutar. | Tvåförgasarmotor på 108hk under året (Zenith Stromberg 150CDSe). Nytt avgassystem. Insprutningsmotorn får Bosch CI mek. inspr. | Rullbälten bak. | 55 liters bensintank. |
Saab 99 1976 | En femdörrars Combi Coupe presenteras med 108hk motorn, ”sjuglasvagnen”. | 5″ fälgar på alla modeller | Förbättrad koppling | – | En lyxbetonad variant, GLE, presenteras. Se nedan. |
Saab 99GLE 1976 | Fyrdörrars sedan. Samma grill som EMS men med guldfärgad dekor. Elbackspeglar med svarta kåpor. Tonade glasrutor. Stötfångare med speciell dekor. | Aluminiumfälgar som EMS men med guldfärgade fält. | Automatlåda | Styrservo, speciell klädsel, nackkuddar i fram och baksäte, mittarmstöd bak, värme i passagerarstolen, högtalare. | Dubbla extraljus. |
Saab 99 1977 | Större främre kombinationslyktor. Sedanmod. får även större bakljus. Alla modeller får stötfångare av samma typ som GLE. Större, ytterbackspeglar med svarta hus. | – | – | Ny ratt på GL och L. Alla modeller förberedda för radio. EMS får högtalare i dörrarna. | En försmak av 99 Turbo. Cirka 100st 99Turbo ”bredprovsbilar” körs av utvalda förare i olika karossutföranden. Bilarna är numrerade 900-999. |
Saab 99 1978 | GLE byter kaross och blir 5 dörrars CC. EMS finns att få i 2 och 3dörrar. | – | Oljekyl på automatväxlade bilar. Automatisk förvärmning av insugningsluften. | Varselljuset tänds aut. då tändn.nyckeln vrids om. Ny växelspak på manuellt växlade bilar. | – |
Saab 99Turbo 1978 | 3 dörrars Combi Coupé med spoiler fram och bak. Cardinalröd met. alt. svart. Soltak standard. I USA även silvermetallic och antracitgrå | Speciellt designade 5,5″ ”Inca” fälgar. 3,4 varv mellan ändlägen på styrväxeln. | 145 hk (USA 135 hk) turboladdad 2.0l motor. Speciella kolvar och avgasventiler. Bosch CI dimensionerat för 6cyl. Förstärkt tredje växel. Oljekylare. . | Påkostad inredning, varvräknare, soltak, turbotryckmätare | Prestanda:0-100km/h 8,9 sek. 80-110 km/h 7,4 sek. |
Saab 99 1979 | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn |
Saab 99 1980 | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | Uppgift saknas fn | CombiCoupe utgår |
Saab 99 1981 | – | – | Modifierad drivaxel, slutväxel med ekonomiutväxling på 99 GL | Ny ratt, Plyschklädsel, baksäte med DUX-fjädring, bättre fotutrymme bak, inifrån justerbara backspeglar, bälte med instickslås, nytt plant bagagerumsgolv | |
Saab 99 1982 | Breda sidodekorlister, svart rutdekor på 2D, | Uppgift saknas fn | H-motorn kan köras på 93 oktan. %-växlad låda med ekonomiutväxling | Nya komfortdetaljer, ny konfektionering och färganpassning | GLi utgår Ekonometer, lättrullande lågprofildäck, |
Saab 99 1983 | Svart dörrstolpe på 2-dörrars Ny grill Tåligare och bredare lister i stötfångarna | Asbestfria bromsbelägg | Uppgift saknas fn | Bättre skjutmån för förarstol Varvräknare med ekonomimarkering för 5-vxlNy konfektionering, Ny mittkonsol mellan stolarna, enklar omställning till kombi | Soltak som tillval Dimbakljus |
Saab 99 1984 | Modif. svängarmslager i framvagn | Brytarlöst tändsystem. | Bättre kupéutrymme tack vare sänkta stolar. Eluppvärmd passagerarstol, | Intervalltorkar på 5-vxl mod. | |
Saab 90 1985 | Nytt bakparti från 900-modellen. Midjelist.Ny lackmetod. | Nya lättare fälgar 5,5 tum på 5 vxl och 5 tum på 4 vxl modellen. | Ändrad utväxling. Hårdare ventilsäten. Blyfri bensin. | Ny ratt och ändrad lutning. Ny, tätare plyschklädsel. | Större bensintank och större bagageutrymme tack vare nytt bakparti. |
Saab 90 1986 | Sidoblinklykta | 5,5 tum på 4 vxl modellen. Gasstötdämpare | – | – | Förberedd för radioinstallation |
Saab 90 1987 | – | – | – | – | Ny innerbackspegel, ny innerbelysning. |